Persberichten - 10/10/2002

Roularta - In reactie op een persbericht van Sanoma dat door Belga en de krant De Morgen werd overgenomen omtrent de oplage evoluties per kwartaal van de magazines, houdt uitgeversgroep Roularta eraan één en ander recht te zetten.

In reactie op een persbericht van Sanoma dat door Belga en de krant De Morgen werd overgenomen omtrent de oplage evoluties per kwartaal van de magazines, houdt uitgeversgroep Roularta eraan één en ander recht te zetten. In de titel refereert men naar leesbereik, terwijl het volledige artikel handelt over betaalde verkoopcijfers; hierdoor worden onterechte veronderstellingen gemaakt. Door de overschakeling van jaargemiddelden naar kwartaalgegevens binnen de CIM-oplage declaraties zijn effecten van mailings en andere promotionele activiteiten veel duidelijker zichtbaar. Jaargemiddelden tonen echter aan dat deze kwartaal effecten genivelleerd worden. Voorzichtigheid is geboden bij het trekken van conclusies en het interpreteren van de kwartaalcijfers. De cijfers van Knack betreffen een momentopname van de betaalde verkoop van de periode van het 2de kwartaal 2002, vergeleken met het 2de kwartaal 2001. In die periode 2001 werd het weekblad Telepro (NL) opgeheven en kregen de Telepro abonnees naargelang de duur van hun abonnement het weekblad Knack ter kennismaking, hetgeen een tijdelijke abnormale oplageverhoging van Knack in 2001 verklaart. Deze situatie is hersteld en gestabiliseerd: op jaarbasis 12 maanden is de betaalde verspreiding voor Knack status quo. De oplage op jaarbasis van het weekblad Trends- Trends/Tendances heeft geleden onder de economische crisis en de crisis in de beleggerswereld, doch alle financieel-economische kranten en magazines in binnen- en buitenland kennen een zelfde tendens. De terugval van Trends-Trends/Tendances is minder uitgesproken dan die voor andere bladen in binnen en buitenland. Bovendien zijn binnen de markt enkel gegevens beschikbaar voor de nationale titel Trends-Trends/Tendances. De meegedeelde cijfers in het artikel voor de Vlaamse Trends zijn het resultaat van een foutieve veronderstelling. Door rationalisering in de uitgeverspolitiek heeft Roularta Media Group bewust de verkoop van Sport/Voetbal/Foot Magazine geoptimaliseerd. Dit resulteert in een lichte daling van 1% op jaarbasis voor de oplage van Sport/Voetbal/Foot Magazine. Hierbij geldt dezelfde opmerking zoals bij Trends-Trends/Tendances, namelijk dat er enkel officiële gegevens beschikbaar zijn voor de nationale titel. Bij de geciteerde marktaandelen in het artikel van De Morgen ontbreekt elke bron en het referentiekader. Tenslotte: De Roularta magazines zijn allen kwaliteitsbladen die mikken op specifieke doelgroepen. Met uitzondering van de franstalige Télépro, het tweede grootste televisiemagazine qua oplage in Wallonië na Ciné-Télé Revue, brengt Roularta Media Group geen populaire magazines op de markt die mikken op het brede publiek. Roularta bereikt het brede publiek via titels die gratis verspreid worden zoals De Zondag (oplage 520.000 ex), De Streekkrant (oplage 2.704.471 ex), Steps (oplage 1.821.281 ex). Roularta onthoudt zich van elk commentaar op cijfers van andere uitgevers.

Bron: Roularta
Provider: Euronext Brussels