Datum uitgave: 09-10-2002
Onderwerp: Inkomensondersteuning
Het college van B. en W. heeft ingestemd met het vernieuwen van de
fraudebestrijding binnen de Algemene Bijstandswet. Hiervoor is een
plan geschreven: Controle is goed, vergroten van de eigen
verantwoordelijkheid is beter. In dit plan staan de elementen genoemd
op welke manier de gemeente Zwolle de komende jaren fraude gaat
controleren en opsporen van bijstandsgerechtigden. Hierbij wordt -
meer dan nu het geval is - het accent op preventie gelegd en het
vergroten van de eigen verantwoordelijkheid van de
uitkeringsgerechtigden. De informatievoorziening richting cliënten en
cliënten in spé is zo'n accent. Het fraudebeleidsplan krijgt in 2003
handen en voeten.
De gemeente Zwolle wil bereiken dat de sociale zekerheidsregelingen,
die door de gemeente worden uitgevoerd, alleen worden gebruikt door de
mensen voor wie ze zijn bestemd. Eén van de redenen om tot dit
fraudebeleid te komen, is dat fraude met uitkeringen vaker voorkomt
dan vroeger. Dit heeft mede de meningen over controle op de
rechtmatigheid van de uitkering in de loop der jaren gewijzigd.
Hierdoor is de nadruk binnen het fraudebeleid steeds meer komen te
liggen op de plichten van de uitkeringsgerechtigde.
Naleving
De gemeente wil met dit beleid bereiken dat de spontane naleving van
de regels wordt bevorderd, controle op de regels is geregeld en dat
daadwerkelijk sanctioneren bij fraude is gegarandeerd. Ook gaat er
meer buiten de uitkeringsgerechtigde om worden gecontroleerd, er komt
controle op maat en het lik op stuk beleid wordt gehanteerd. Op dit
moment handhaaft de gemeente door het opsporen en constateren van
fraude, het beëindigen van de fraude en het sanctioneren van
fraudeurs.
Dienstverlening
Het fraudebeleid wordt een meersporenbeleid. Het gaat om het
verbeteren van de informatievoorziening, maar ook om het optimaliseren
van de dienstverlening. Het optimaliseren van de dienstverlening
betekent bijvoorbeeld een snelle reactie op de aanvraag van een
uitkering, zodat men ook weet welke regels men moet naleven en ook kan
naleven. De bereikbaarheid van de eenheid Sociale Zaken en
Werkgelegenheid moet optimaal zijn, zodat vragen en opmerkingen snel
doorgegeven en verwerkt kunnen worden. Ook de reactie op de vragen,
die worden gesteld, moeten snel aanwezig zijn. Dus niet alleen voor de
cliënt veranderd er iets, maar ook voor de medewerkers van de
gemeente.
Zie ook:
Algemene bijstandswet
Bron: Communicatie Datum van 09-10-2002 tot 15-10-2002