Gemeente Zwolle

Datum uitgave: 09-10-2002
Onderwerp: Inkomensondersteuning

Het college van B. en W. heeft ingestemd met het vernieuwen van de fraudebestrijding binnen de Algemene Bijstandswet. Hiervoor is een plan geschreven: Controle is goed, vergroten van de eigen verantwoordelijkheid is beter. In dit plan staan de elementen genoemd op welke manier de gemeente Zwolle de komende jaren fraude gaat controleren en opsporen van bijstandsgerechtigden. Hierbij wordt - meer dan nu het geval is - het accent op preventie gelegd en het vergroten van de eigen verantwoordelijkheid van de uitkeringsgerechtigden. De informatievoorziening richting cliënten en cliënten in spé is zo'n accent. Het fraudebeleidsplan krijgt in 2003 handen en voeten.

De gemeente Zwolle wil bereiken dat de sociale zekerheidsregelingen, die door de gemeente worden uitgevoerd, alleen worden gebruikt door de mensen voor wie ze zijn bestemd. Eén van de redenen om tot dit fraudebeleid te komen, is dat fraude met uitkeringen vaker voorkomt dan vroeger. Dit heeft mede de meningen over controle op de rechtmatigheid van de uitkering in de loop der jaren gewijzigd. Hierdoor is de nadruk binnen het fraudebeleid steeds meer komen te liggen op de plichten van de uitkeringsgerechtigde.

Naleving
De gemeente wil met dit beleid bereiken dat de spontane naleving van de regels wordt bevorderd, controle op de regels is geregeld en dat daadwerkelijk sanctioneren bij fraude is gegarandeerd. Ook gaat er meer buiten de uitkeringsgerechtigde om worden gecontroleerd, er komt controle op maat en het lik op stuk beleid wordt gehanteerd. Op dit moment handhaaft de gemeente door het opsporen en constateren van fraude, het beëindigen van de fraude en het sanctioneren van fraudeurs.

Dienstverlening
Het fraudebeleid wordt een meersporenbeleid. Het gaat om het verbeteren van de informatievoorziening, maar ook om het optimaliseren van de dienstverlening. Het optimaliseren van de dienstverlening betekent bijvoorbeeld een snelle reactie op de aanvraag van een uitkering, zodat men ook weet welke regels men moet naleven en ook kan naleven. De bereikbaarheid van de eenheid Sociale Zaken en Werkgelegenheid moet optimaal zijn, zodat vragen en opmerkingen snel doorgegeven en verwerkt kunnen worden. Ook de reactie op de vragen, die worden gesteld, moeten snel aanwezig zijn. Dus niet alleen voor de cliënt veranderd er iets, maar ook voor de medewerkers van de gemeente.

Zie ook:
Algemene bijstandswet

Bron: Communicatie Datum van 09-10-2002 tot 15-10-2002