LENTHE PUBLISHERS
Marcel Beerthuizen meest invloedrijk in sponsoring
Marcel Beerthuizen, managing director bij TBWA/Brand Experience
Company, is door het vakblad Sponsor Magazine voor het tweede
achtereenvolgende jaar uitgeroepen tot meest invloedrijke persoon in
de Nederlandse sponsorbranche.
Beerthuizen dankt zijn koppositie niet alleen aan zijn functie bij
TBWA, maar ook aan zijn vele nevenfuncties, zoals het voorzitterschap
van de Sectie Sponsoring van het Genootschap voor Reclame en de
Stichting Sponsor Ring. Ook is hij een veelgevraagd spreker en
columnist. Beerthuizen is intensief betrokken bij de grootste
sponsordeal van dit jaar: de sponsoring door Holland Casino van de
Eredivisie.
Tweede op de lijst van invloedrijke mensen is Frank van den Wall Bake,
door Sponsor Magazine omschreven als de nestor van sportsponsoring in
Nederland. De eerste vijf plaatsen worden verder ingenomen door Henri
van der Aat, directeur van het sportmarketingbureau Trefpunt, Martijn
Sanders, directeur van het Concertgebouw en Cees van Nieuwenhuizen,
voormalig topman bij Nike.
Hoogste binnenkomer in de lijst van twintig beslissers is Vincent
Pijpers van de Rabobank Nederland, met 36 miljoen euro de grootste
sponsor van Nederland. Andere binnenkomers zijn Pim Bomas (de
Staatsloterij), Roeland Kimman (Eneco) en Cees van Leeuwen (Ministerie
van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen). Opvallend is dat er maar één
vrouw in de lijst staat, namelijk Florien Vaessen, verantwoordelijk
voor het sponsorbeleid van ABN AMRO.
Vergeleken met vorig jaar zijn onder andere Freek de Wette (Amstel, nu
Heineken International), Michael Amiabel (Heineken, nu Trefpunt), Joop
Alberda (NOCNSF) en Els Borst (voormalig minister) uit de lijst
verdwenen.
De lijst is door Sponsor Magazine samengesteld op basis van
betrokkenheid bij sponsorprojecten, invloed in de branche,
nevenfuncties, netwerk, authenticiteit, innovatie en invloed op
regelgeving.
Sponsor Magazine is het Nederlandse vakblad voor sponsoring en is een
uitgave van Lenthe Publishers en Consultants.