Wereldtitels voor winnaars Grönholm en Peugeot
Team Peugeot Total heeft voor de derde keer in successie het World
Rally Championship veroverd, dankzij opnieuw een dubbele overwinning.
In Nieuw-Zeeland ging de winst naar Marcus Grönholm, die daarmee zijn
tweede persoonlijke wereldtitel binnenhaalde. Harri Rovanperä stuurde
zijn Peugeot 206 WRC als tweede het finishpodium op in Auckland.
Gilles Panizzi besloot zijn debuut bij de tegenvoeters als goede
zevende. Richard Burns leidde de wedstrijd tot hij op de tweede dag
van de weg raakte en moest opgeven. In de resterende twee wedstrijden
zal de Brit proberen de tweede positie in het WRC veilig te stellen.
De gravelwegen ten zuiden van Auckland waren behoorlijk glad, waardoor
het nadeel om als eerste op de klassementsproeven te starten, minder
tot uitdrukking kwam dan men had verwacht. De eerste autos veegden de
losse bovenlaag weg, maar de hardere laag eronder bood niet veel meer
grip. Zo kon het dat Richard Burns, als tweede op de proeven na Marcus
Grönholm, snelste was op de eerste vier proeven. De omstandigheden
waren kennelijk niet veel beter voor onze achtervolgers, zei de Brit
aan het eind van de eerste etappe, waarin hij achttien seconden
voorsprong had genomen op Harri Rovanperä en meer dan een halve minuut
op Marcus Grönholm. Toch ben ik blij dat we morgen een latere
startpositie krijgen in het veld. De beide Finnen achter de
wereldkampioen van 2001 hadden wat probleempjes gekend die eerste dag:
Rovanperä concludeerde dat zijn bandenkeus voor enkele proeven niet
gelukkig was geweest, terwijl Grönholm door wat drukverlies in het
hydraulische systeem tijd had verloren.
Op de tweede dag behielden de Peugeots hun top-3 posities gedurende de
eerste zes proeven, waaronder één van de langste (59 km) in het gehele
wereldkampioenschap. Na KP 14 was Burns voorsprong opgelopen tot 45
seconden. Grönholm, die de aanval had ingezet, zei weinig hoop te
koesteren dat hij de Brit nog zou achterhalen. Maar op de 15e proef
veranderde het perspectief onverwacht... Burns bekeek de wereld even
op zn kop, toen hij van de weg raakte, over een hek rolde en tussen de
bomen tot stilstand kwam. Ik gleed in een 4e-versnellingsbocht naar
rechts iets te ver naar buiten, waardoor ik verkeerd uitkwam voor de
direct eropvolgende linkerbocht. Natuurlijk ben ik zwaar
teleurgesteld, want ik was helemaal toe aan mn eerste zege met
Peugeot, aldus de Britse rijder.
Marcus Grönholm hoorde het verhaal van de crash met gemengde gevoelens
aan. Natuurlijk is het niet leuk dat zoiets gebeurt. Het verbaast me
kennelijk was Richard flink aan t pushen. Hij heeft wel laten zien
dat-ie één geworden is met de auto en we krijgen dan ook nog een hele
kluif aan hem. Grönholm had zelf een uitstekende dag. Hij verdrong
teammaat Rovanperä van de koppositie in een zinderend duel. Hij won de
laatste vier proeven van de tweede etappe en om zijn aanspraken op de
wereldtitel extra te benadrukken, liet hij op alle acht
snelheidstrajecten van de derde en laatste dag de snelste tijd voor
zich noteren!
Het spreekt vanzelf dat ik bijzonder happy ben met mn tweede
wereldtitel. Afgezien van onze diskwalificatie in Argentinië ben ik
slechts één keer uitgevallen dit seizoen. We hebben nog twee
evenementen, waarin de druk van de ketel is. Zowel Australië als
Engeland liggen me goed; het zal dus een interessante strijd worden,
besloot Marcus Grönholm.
Teamgenoot Harri Rovanperä finishte in Nieuw-Zeeland op de tweede
plaats, ondanks dat hij in de eindfase met technische problemen
kampte. Met nog drie proeven te gaan klonk de motor niet meer
optimaal. De hydraulische druk ging omlaag en ik moest de
versnellingen mechanisch inleggen. Toen liet ook de stuurbekrachtiging
het afweten en op de laatste proeven had ik geen voorremmen meer. Ik
had niet gedacht dat we toch nog tweede zouden worden. Collega Gilles
Panizzi mocht zich tevreden tonen over zijn eerste kennismaking met de
Kiwis. De Fransman reed snel en verstandig en deed op het onverharde
terrein waardevolle ervaringen op.
Ondanks de misstap van Richard Burns was ook dit evenement weer een
succes voor Peugeot en zijn partners Total en Michelin. Teamdirecteur
Corrado Provera kan dan ook met een gerust hart aan de laatste klussen
van het jaar beginnen. Ik verheug me op Australië en de finale in
Groot-Brittannië. De titels zijn binnen en als Richard (Burns) er nog
een overwinning voor zichzelf en voor ons kan uithalen, is het jaar
ook voor hem geslaagd.
Uitslag Rally van Nieuw-Zeeland:
1. Grönholm/Rautiainen (SF/SF), Peugeot 206
2. Rovanperä/Silander (SF/SF), Peugeot 206
3. Mäkinen/Lindström (SF/SF), Subaru Impreza
4. Sainz/Moya (E/E), Ford Focus
5. Kankkunen/Repo (SF/SF), Hyundai Accent
6. Loix/Smeets (B/B), Hyundai Accent
7. Panizzi/Panizzi (F/F), Peugeot 206
Stand wereldkampioenschap rijders:
1. Marcus Grönholm 67 punten (wereldkampioen)
2. Richard Burns 34
3. Colin McRae 33
4. Gilles Panizzi 31
5. Carlos Sainz 29
6. Harri Rovanperä 24
7. Petter Solberg 23
8. Tommi Mäkinen 19
9. Sébastien Loeb 18
10. Markko Martin 12
15. Bruno Thiry 2
Stand wereldkampioenschap fabrikanten:
1. Peugeot 147 punten (wereldkampioen)
2. Ford 89
3. Subaru 50
4. Mitsubishi 9
5. Hyundai 9
6. Skoda 8
Volgende wedstrijd: Rally van Australië, 31 oktober-3 november 2002
Utrecht, 8 oktober 2002