Peugeot Nederland

Wereldtitels voor winnaars Grönholm en Peugeot
Team Peugeot Total heeft voor de derde keer in successie het World Rally Championship veroverd, dankzij opnieuw een dubbele overwinning. In Nieuw-Zeeland ging de winst naar Marcus Grönholm, die daarmee zijn tweede persoonlijke wereldtitel binnenhaalde. Harri Rovanperä stuurde zijn Peugeot 206 WRC als tweede het finishpodium op in Auckland. Gilles Panizzi besloot zijn debuut bij de tegenvoeters als goede zevende. Richard Burns leidde de wedstrijd tot hij op de tweede dag van de weg raakte en moest opgeven. In de resterende twee wedstrijden zal de Brit proberen de tweede positie in het WRC veilig te stellen.

De gravelwegen ten zuiden van Auckland waren behoorlijk glad, waardoor het nadeel om als eerste op de klassementsproeven te starten, minder tot uitdrukking kwam dan men had verwacht. De eerste autos veegden de losse bovenlaag weg, maar de hardere laag eronder bood niet veel meer grip. Zo kon het dat Richard Burns, als tweede op de proeven na Marcus Grönholm, snelste was op de eerste vier proeven. De omstandigheden waren kennelijk niet veel beter voor onze achtervolgers, zei de Brit aan het eind van de eerste etappe, waarin hij achttien seconden voorsprong had genomen op Harri Rovanperä en meer dan een halve minuut op Marcus Grönholm. Toch ben ik blij dat we morgen een latere startpositie krijgen in het veld. De beide Finnen achter de wereldkampioen van 2001 hadden wat probleempjes gekend die eerste dag: Rovanperä concludeerde dat zijn bandenkeus voor enkele proeven niet gelukkig was geweest, terwijl Grönholm door wat drukverlies in het hydraulische systeem tijd had verloren.

Op de tweede dag behielden de Peugeots hun top-3 posities gedurende de eerste zes proeven, waaronder één van de langste (59 km) in het gehele wereldkampioenschap. Na KP 14 was Burns voorsprong opgelopen tot 45 seconden. Grönholm, die de aanval had ingezet, zei weinig hoop te koesteren dat hij de Brit nog zou achterhalen. Maar op de 15e proef veranderde het perspectief onverwacht... Burns bekeek de wereld even op zn kop, toen hij van de weg raakte, over een hek rolde en tussen de bomen tot stilstand kwam. Ik gleed in een 4e-versnellingsbocht naar rechts iets te ver naar buiten, waardoor ik verkeerd uitkwam voor de direct eropvolgende linkerbocht. Natuurlijk ben ik zwaar teleurgesteld, want ik was helemaal toe aan mn eerste zege met Peugeot, aldus de Britse rijder.

Marcus Grönholm hoorde het verhaal van de crash met gemengde gevoelens aan. Natuurlijk is het niet leuk dat zoiets gebeurt. Het verbaast me kennelijk was Richard flink aan t pushen. Hij heeft wel laten zien dat-ie één geworden is met de auto en we krijgen dan ook nog een hele kluif aan hem. Grönholm had zelf een uitstekende dag. Hij verdrong teammaat Rovanperä van de koppositie in een zinderend duel. Hij won de laatste vier proeven van de tweede etappe en om zijn aanspraken op de wereldtitel extra te benadrukken, liet hij op alle acht snelheidstrajecten van de derde en laatste dag de snelste tijd voor zich noteren!

Het spreekt vanzelf dat ik bijzonder happy ben met mn tweede wereldtitel. Afgezien van onze diskwalificatie in Argentinië ben ik slechts één keer uitgevallen dit seizoen. We hebben nog twee evenementen, waarin de druk van de ketel is. Zowel Australië als Engeland liggen me goed; het zal dus een interessante strijd worden, besloot Marcus Grönholm.

Teamgenoot Harri Rovanperä finishte in Nieuw-Zeeland op de tweede plaats, ondanks dat hij in de eindfase met technische problemen kampte. Met nog drie proeven te gaan klonk de motor niet meer optimaal. De hydraulische druk ging omlaag en ik moest de versnellingen mechanisch inleggen. Toen liet ook de stuurbekrachtiging het afweten en op de laatste proeven had ik geen voorremmen meer. Ik had niet gedacht dat we toch nog tweede zouden worden. Collega Gilles Panizzi mocht zich tevreden tonen over zijn eerste kennismaking met de Kiwis. De Fransman reed snel en verstandig en deed op het onverharde terrein waardevolle ervaringen op.

Ondanks de misstap van Richard Burns was ook dit evenement weer een succes voor Peugeot en zijn partners Total en Michelin. Teamdirecteur Corrado Provera kan dan ook met een gerust hart aan de laatste klussen van het jaar beginnen. Ik verheug me op Australië en de finale in Groot-Brittannië. De titels zijn binnen en als Richard (Burns) er nog een overwinning voor zichzelf en voor ons kan uithalen, is het jaar ook voor hem geslaagd.

Uitslag Rally van Nieuw-Zeeland:

1. Grönholm/Rautiainen (SF/SF), Peugeot 206
2. Rovanperä/Silander (SF/SF), Peugeot 206

3. Mäkinen/Lindström (SF/SF), Subaru Impreza
4. Sainz/Moya (E/E), Ford Focus

5. Kankkunen/Repo (SF/SF), Hyundai Accent

6. Loix/Smeets (B/B), Hyundai Accent

7. Panizzi/Panizzi (F/F), Peugeot 206

Stand wereldkampioenschap rijders:

1. Marcus Grönholm 67 punten (wereldkampioen)
2. Richard Burns 34

3. Colin McRae 33

4. Gilles Panizzi 31

5. Carlos Sainz 29

6. Harri Rovanperä 24

7. Petter Solberg 23

8. Tommi Mäkinen 19

9. Sébastien Loeb 18

10. Markko Martin 12
15. Bruno Thiry 2

Stand wereldkampioenschap fabrikanten:

1. Peugeot 147 punten (wereldkampioen)

2. Ford 89

3. Subaru 50

4. Mitsubishi 9

5. Hyundai 9

6. Skoda 8

Volgende wedstrijd: Rally van Australië, 31 oktober-3 november 2002

Utrecht, 8 oktober 2002