26 Steden verontrust over beleidsvoornemens gesubsidieerde arbeid
M. Rutte, staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, heeft
op 4 september 2002 in een circulaire aan de gemeenten de
beleidsvoornemens van het kabinet op het terrein van gesubsidieerde
arbeid meegedeeld. De voornemens komen er op neer dat er ongeveer 25 %
bezuinigd wordt op de budgetten voor gesubsidieerde arbeid. 26 Steden
(G26) waarmee in het kader van Grote Stedenbeleid meerjarige afspraken
zijn gemaakt reageren verontrust op de beleidsvoornemens. Nog in
december 2001 hebben deze steden meerjarige afspraken gemaakt met de
toenmalige minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid om extra
inspanningen te leveren om mensen met bijstandsuitkeringen toe te
leiden naar werk.
Gesubsidieerde banen worden veelal ingezet op terreinen als
veiligheid, zorg, welzijn en onderwijs en stedelijk beheer. Binnen de
G26 gaat het per 1 juli 2002 om ruim 23.500 personen met een
gesubsidieerde baan. Als de bezuinigingsplannen van het kabinet
doorgaan is naar mening van de G26 in 2003 niet te ontkomen aan
gedwongen ontslagen.
De steden geven aan dat de plannen niet acceptabel zijn en bovendien
in strijd met de meerjarige afspraken die gemaakt zijn in het kader
van het Grote Stedenbeleid. Ten eerste ten aanzien van de mensen die
nu een gesubsidieerde baan vervullen en ten tweede omdat daardoor
nuttig werk dat nu op het terrein van veiligheid, zorg, onderwijs en
leefbaarheid wordt gedaan onder druk komt te staan.
De G26 verzoeken de staatssecretaris in een brief dan ook met grote nadruk om de voorgenomen bezuinigingen te heroverwegen.
Bijlagen:
1. Brief van de G26.
2. Inventarisatie gesubsidieerde banen binnen de G26 per 1 juli 2002
Brief van de G26.
M. Rutte, staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
Postbus 90801,
2509 LV Den Haag.
In afschrift aan:
* De leden van de Tweede Kamer
* DIVOSA
* De Vereniging Nederlandse Gemeenten
* De werkgevers-en werknemersorganisaties
Onderwerp: Beleidsontwikkelingen op het terrein van de gesubsidieerde
arbeid
Datum: 9 oktober 2002
Geachte heer Rutte,
Uw circulaire van 4 september jl. en de daarin vervatte
beleidsvoornemens op het terrein van de gesubsidi-eerde arbeid kan
beslist getypeerd worden als "prikkelend ". De 26 middelgrote
gemeenten (G26) onder-schrijven uiteraard het principe dat werk boven
inkomen gaat en dat werk de beste weg is om actief in de samenleving
te participeren. In de Agenda voor de toekomst zijn taakstellende en
resultaatgerichte afspra-ken gemaakt met de voormalige Minister van
SZW. Gesubsidieerde arbeid wordt daarbij niet alleen als een
belangrijk instrument gezien om de brug te slaan tussen uitkering en
regulier werk, maar ook als een noodzakelijke bijdrage voor het
realiseren van doelstellingen binnen de sociale pijler. Hiervoor zijn,
in het kader van het Grote Stedenbeleid, convenanten met onze steden
vastgesteld.
Positief en stimulerend is:
* het vooruitzicht op een breed inzetbaar reïntegratiebudget,
* een grotere beleidsvrijheid voor gemeenten, zodat lokaal maatwerk
mogelijk wordt en
* het per 1 januari 2003 schrappen van de bepalingen in de ID-wet-
en regelgeving, die een belemme-ring vormen om ID-banen als
reïntegratieinstrument te gebruiken.
Jammer, dat niet ook tegelijkertijd de uitstroom belemmerende
bepalingen in de Wet Inschakeling Werk-zoekenden en Wet Structuur
Uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen (SUWI) tegen het licht worden
gehouden. Op onnodige bureaucratie zit immers niemand te wachten.
Negatief en ronduit verontrustend is:
* het voornemen om het volume ID-banen voor 2003 vast te stellen op
basis van de feitelijke bezetting per 30 juni 2002 en per ultimo
2003 verder terug te brengen tot 45.500;
* uw dringend advies om onmiddellijk te stoppen met het vullen en
herbezetten van ID- /WIW-banen;
* de te wijzigen financieringssystematiek van
WIW-dienstbetrekkingen, als gevolg waarvan 13% minder
dienstbetrekkingen zullen kunnen worden gerealiseerd;
* de eenmalige beperking van de zogenaamde meeneemregeling in de WIW
;
* het vervallen van de afdrachtsvermindering langdurig werklozen
(VLW) en de toetrederskorting;
* de geleidelijke afbouw van de specifieke afdrachtskorting lage
lonen voor ouderen en de afschaffing per 1 januari 2003 voor
jongeren (SPAK).
De door u voorgenomen maatregelen hebben verstrekkende gevolgen.
Op de eerste plaats voor de mensen die nu gesubsidieerd werk hebben en voor werkzoekenden die zonder deze tussenstap geen kans hebben op regulier werk. Het gaat dan vaak om mensen met een minimumuit-kering, die er in koopkracht ook nog eens op achteruit zullen gaan.
Door het vervallen van de belastingfaciliteiten en subsidies in de sfeer van ID en WIW zullen werkgevers minder gemotiveerd zijn om mee te werken aan trajecten om langdurig werkzoekenden regulier werk aan te bieden. Daarmee vervalt de kans om in de praktijk werkervaring op te doen en wordt voor mensen die nu een gesubsidieerde arbeidsplaats bezetten, de kans op doorstroom naar regulier werk juist beperkt.
Dit lijkt ons niet in het belang van de revitalisering van de economie en de, ook door het Kabinet gewens-te, bevordering van de arbeidsparticipatie en stijging van de arbeidsproductiviteit.
In de tweede plaats voor de gehele sociale infrastructuur.
Zoals uit het bijgevoegd overzicht blijkt, hebben de G26 per 30 juni
2002 gemiddeld 85 % van de voor 2002 toegezegde ID-banen gerealiseerd.
Een daling met (macro) 25% ten opzichte van het niveau 2002 betekent
dat de steden serieus rekening moeten houden met gedwongen ontslagen.
De zorg, het onderwijs, het toezicht en het stedelijk beheer komen
door de bezuinigingen op gesubsidieerde arbeid ernstig onder druk te
staan. Dit is in strijd met de prioriteiten en de doelstellingen van
het Strategische Akkoord.
Bovendien besluit het Kabinet daarmee eenzijdig de bestaande
GSB-convenanten open te breken. Feitelijk wordt de steden een
instrument uit handen geslagen om de met het Rijk overeengekomen
doelstellingen in de sociale en economische pijler te realiseren. Dit
is niet acceptabel.
Naar ons oordeel staat Uw benadering haaks op het maatwerk en de
interactieve, integrale en resultaatge-richte benadering die het Grote
Stedenbeleid kenmerken en die de basis vormt van de afspraken in het
kader van de Agenda voor de toekomst. Bovendien wordt onvoldoende
rekening gehouden met lokale en regionale verschillen in de opbouw van
het werkzoekendenbestand, de doorstroommogelijkheden naar regulier
werk en de noodzakelijke versterking van de sociale infrastructuur.
Namens de 26 middelgrote gemeenten verzoeken wij u daarom met klem om:
1. de voorgenomen bezuinigingen op het gesubsidieerd werk qua omvang
te heroverwegen en in samen-hang met de beleidsvoornemens rond de
WW, de WAO en de WSW te bezien;
2. in samenspraak met onze steden te komen tot een verdeelsystematiek
die recht doet aan de lokale ver-schillen en die de bereikte
resultaten in de versterking van de sociale infrastructuur niet
ondergraaft;
3. verantwoordelijkheid te blijven dragen voor de sluitende aanpak
van arbeidstoeleiding van alle perso-nen die tot de zorgplicht van
gemeenten worden gerekend;
4. de ID-banen met de WIW in één wettelijk kader onder te brengen en
per 1 januari 2003, of zo spoedig mogelijk daarna, alle bepalingen
die een efficiënte uitvoering c.q. de doorstroom naar regulier
werk belemmeren te schrappen.
Wij zijn bereid om mee te denken in het realiseren van de
doelstellingen van het Kabinet, mits daarbij van Uw zijde rekening
gehouden wordt met de eerder overeengekomen GSB-doelstellingen en
afspraken in het kader van de Agenda voor de toekomst. Wij hopen op
een positieve reactie en zijn graag bereid deze brief nader mondeling
toe te lichten.
Hoogachtend,
Namens de bestuurders van de pijler Economie en Werk van de G26,
A.C. Geertsema
Voorzitter Pijler Economie en Werk
Inventarisatie gesubsidieerde banen binnen de G26 per 1 juli 2002
Overzicht van de ID en WIW-banen binnen de G26
Het overzicht is een PDF-bestand. Om PDF-bestanden te kunnen lezen of
afdrukken, heeft u Acrobat Reader nodig. Op de website van Adobe vindt
u meer informatie over PDF-bestanden.