Gemeente Leiden

26 Steden verontrust over beleidsvoornemens gesubsidieerde arbeid

M. Rutte, staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, heeft op 4 september 2002 in een circulaire aan de gemeenten de beleidsvoornemens van het kabinet op het terrein van gesubsidieerde arbeid meegedeeld. De voornemens komen er op neer dat er ongeveer 25 % bezuinigd wordt op de budgetten voor gesubsidieerde arbeid. 26 Steden (G26) waarmee in het kader van Grote Stedenbeleid meerjarige afspraken zijn gemaakt reageren verontrust op de beleidsvoornemens. Nog in december 2001 hebben deze steden meerjarige afspraken gemaakt met de toenmalige minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid om extra inspanningen te leveren om mensen met bijstandsuitkeringen toe te leiden naar werk.

Gesubsidieerde banen worden veelal ingezet op terreinen als veiligheid, zorg, welzijn en onderwijs en stedelijk beheer. Binnen de G26 gaat het per 1 juli 2002 om ruim 23.500 personen met een gesubsidieerde baan. Als de bezuinigingsplannen van het kabinet doorgaan is naar mening van de G26 in 2003 niet te ontkomen aan gedwongen ontslagen.

De steden geven aan dat de plannen niet acceptabel zijn en bovendien in strijd met de meerjarige afspraken die gemaakt zijn in het kader van het Grote Stedenbeleid. Ten eerste ten aanzien van de mensen die nu een gesubsidieerde baan vervullen en ten tweede omdat daardoor nuttig werk dat nu op het terrein van veiligheid, zorg, onderwijs en leefbaarheid wordt gedaan onder druk komt te staan.

De G26 verzoeken de staatssecretaris in een brief dan ook met grote nadruk om de voorgenomen bezuinigingen te heroverwegen.

Bijlagen:


1. Brief van de G26.

2. Inventarisatie gesubsidieerde banen binnen de G26 per 1 juli 2002
Brief van de G26.

M. Rutte, staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Postbus 90801,
2509 LV Den Haag.

In afschrift aan:

* De leden van de Tweede Kamer

* DIVOSA

* De Vereniging Nederlandse Gemeenten

* De werkgevers-en werknemersorganisaties
Onderwerp: Beleidsontwikkelingen op het terrein van de gesubsidieerde arbeid

Datum: 9 oktober 2002

Geachte heer Rutte,

Uw circulaire van 4 september jl. en de daarin vervatte beleidsvoornemens op het terrein van de gesubsidi-eerde arbeid kan beslist getypeerd worden als "prikkelend ". De 26 middelgrote gemeenten (G26) onder-schrijven uiteraard het principe dat werk boven inkomen gaat en dat werk de beste weg is om actief in de samenleving te participeren. In de Agenda voor de toekomst zijn taakstellende en resultaatgerichte afspra-ken gemaakt met de voormalige Minister van SZW. Gesubsidieerde arbeid wordt daarbij niet alleen als een belangrijk instrument gezien om de brug te slaan tussen uitkering en regulier werk, maar ook als een noodzakelijke bijdrage voor het realiseren van doelstellingen binnen de sociale pijler. Hiervoor zijn, in het kader van het Grote Stedenbeleid, convenanten met onze steden vastgesteld.

Positief en stimulerend is:

* het vooruitzicht op een breed inzetbaar reïntegratiebudget,
* een grotere beleidsvrijheid voor gemeenten, zodat lokaal maatwerk mogelijk wordt en

* het per 1 januari 2003 schrappen van de bepalingen in de ID-wet- en regelgeving, die een belemme-ring vormen om ID-banen als reïntegratieinstrument te gebruiken.

Jammer, dat niet ook tegelijkertijd de uitstroom belemmerende bepalingen in de Wet Inschakeling Werk-zoekenden en Wet Structuur Uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen (SUWI) tegen het licht worden gehouden. Op onnodige bureaucratie zit immers niemand te wachten.

Negatief en ronduit verontrustend is:

* het voornemen om het volume ID-banen voor 2003 vast te stellen op basis van de feitelijke bezetting per 30 juni 2002 en per ultimo 2003 verder terug te brengen tot 45.500;

* uw dringend advies om onmiddellijk te stoppen met het vullen en herbezetten van ID- /WIW-banen;

* de te wijzigen financieringssystematiek van WIW-dienstbetrekkingen, als gevolg waarvan 13% minder dienstbetrekkingen zullen kunnen worden gerealiseerd;
* de eenmalige beperking van de zogenaamde meeneemregeling in de WIW ;

* het vervallen van de afdrachtsvermindering langdurig werklozen (VLW) en de toetrederskorting;

* de geleidelijke afbouw van de specifieke afdrachtskorting lage lonen voor ouderen en de afschaffing per 1 januari 2003 voor jongeren (SPAK).

De door u voorgenomen maatregelen hebben verstrekkende gevolgen.

Op de eerste plaats voor de mensen die nu gesubsidieerd werk hebben en voor werkzoekenden die zonder deze tussenstap geen kans hebben op regulier werk. Het gaat dan vaak om mensen met een minimumuit-kering, die er in koopkracht ook nog eens op achteruit zullen gaan.

Door het vervallen van de belastingfaciliteiten en subsidies in de sfeer van ID en WIW zullen werkgevers minder gemotiveerd zijn om mee te werken aan trajecten om langdurig werkzoekenden regulier werk aan te bieden. Daarmee vervalt de kans om in de praktijk werkervaring op te doen en wordt voor mensen die nu een gesubsidieerde arbeidsplaats bezetten, de kans op doorstroom naar regulier werk juist beperkt.

Dit lijkt ons niet in het belang van de revitalisering van de economie en de, ook door het Kabinet gewens-te, bevordering van de arbeidsparticipatie en stijging van de arbeidsproductiviteit.

In de tweede plaats voor de gehele sociale infrastructuur.

Zoals uit het bijgevoegd overzicht blijkt, hebben de G26 per 30 juni 2002 gemiddeld 85 % van de voor 2002 toegezegde ID-banen gerealiseerd. Een daling met (macro) 25% ten opzichte van het niveau 2002 betekent dat de steden serieus rekening moeten houden met gedwongen ontslagen. De zorg, het onderwijs, het toezicht en het stedelijk beheer komen door de bezuinigingen op gesubsidieerde arbeid ernstig onder druk te staan. Dit is in strijd met de prioriteiten en de doelstellingen van het Strategische Akkoord.

Bovendien besluit het Kabinet daarmee eenzijdig de bestaande GSB-convenanten open te breken. Feitelijk wordt de steden een instrument uit handen geslagen om de met het Rijk overeengekomen doelstellingen in de sociale en economische pijler te realiseren. Dit is niet acceptabel.

Naar ons oordeel staat Uw benadering haaks op het maatwerk en de interactieve, integrale en resultaatge-richte benadering die het Grote Stedenbeleid kenmerken en die de basis vormt van de afspraken in het kader van de Agenda voor de toekomst. Bovendien wordt onvoldoende rekening gehouden met lokale en regionale verschillen in de opbouw van het werkzoekendenbestand, de doorstroommogelijkheden naar regulier werk en de noodzakelijke versterking van de sociale infrastructuur.

Namens de 26 middelgrote gemeenten verzoeken wij u daarom met klem om:
1. de voorgenomen bezuinigingen op het gesubsidieerd werk qua omvang te heroverwegen en in samen-hang met de beleidsvoornemens rond de WW, de WAO en de WSW te bezien;

2. in samenspraak met onze steden te komen tot een verdeelsystematiek die recht doet aan de lokale ver-schillen en die de bereikte resultaten in de versterking van de sociale infrastructuur niet ondergraaft;

3. verantwoordelijkheid te blijven dragen voor de sluitende aanpak van arbeidstoeleiding van alle perso-nen die tot de zorgplicht van gemeenten worden gerekend;

4. de ID-banen met de WIW in één wettelijk kader onder te brengen en per 1 januari 2003, of zo spoedig mogelijk daarna, alle bepalingen die een efficiënte uitvoering c.q. de doorstroom naar regulier werk belemmeren te schrappen.

Wij zijn bereid om mee te denken in het realiseren van de doelstellingen van het Kabinet, mits daarbij van Uw zijde rekening gehouden wordt met de eerder overeengekomen GSB-doelstellingen en afspraken in het kader van de Agenda voor de toekomst. Wij hopen op een positieve reactie en zijn graag bereid deze brief nader mondeling toe te lichten.

Hoogachtend,

Namens de bestuurders van de pijler Economie en Werk van de G26,

A.C. Geertsema
Voorzitter Pijler Economie en Werk

Inventarisatie gesubsidieerde banen binnen de G26 per 1 juli 2002

Overzicht van de ID en WIW-banen binnen de G26

Het overzicht is een PDF-bestand. Om PDF-bestanden te kunnen lezen of afdrukken, heeft u Acrobat Reader nodig. Op de website van Adobe vindt u meer informatie over PDF-bestanden.