Gemeente Arnhem

College van BenW stemt in met communicatievisie Het vertrouwen van de burger in het gemeentebestuur zal vergroten wanneer het open, transparant en interactief opereert. Een eigentijds gemeentebestuur is pro-actief in zijn relatiebeheer, handelt vanuit een heldere positionering en hanteert een vernieuwend en interactief instrumentarium om met de omgeving te communiceren. Het mediabeleid kenmerkt zich door actieve openbaarheid. Ook de interne communicatie is transparant. Deze uitgangspunten staan verwoord in de strategische communicatievisie 'Dichter bij de burger' waarmee het College van burgemeester en wethouders heeft ingestemd.

De nota formuleert een moderniseringsslag op het terrein van de gemeentelijke communicatie en geeft de kaders aan voor dit beleid voor de huidige collegeperiode tot 2006. Het gaat om de terreinen positionering en profilering van Arnhem, netwerken en relatiemanagement, interactieve beleidsontwikkeling, mediabeleid, diversiteit in communicatie, publieksvoorlichting en interne communicatie. Op al deze onderdelen worden in deze visie conclusies geformuleerd op basis van analyse van de huidige situatie. De voorgestelde actiepunten vormen de weg tot verbetering. Een deel van de actiepunten heeft betrekking op een verandering van werkwijze, houding en gedrag van de gemeentelijk organisatie naast concrete voorstellen voor acties en activiteiten alsmede instrumentele verbetervoorstellen. Een dergelijk gemoderniseerd communicatiebeleid ondersteunt het gemeentebestuur bij het realiseren van haar strategische agenda zoals geformuleerd in het collegeakkoord.

In 2002 en 2003 zullen m.n. stadspromotie, interactief beleid, mediabeleid en diversiteitscommunicatie ter hand genomen worden. Concrete andere verbeterpunten hebben betrekking op de telefonische bereikbaarheid van de gemeente, internet en de openbaarheid van de gemeentelijke besluitvorming.

Het college heeft vooralsnog 245.000 euro uit bestaand beleid en 20.000 nieuw beleid uitgetrokken om de plannen en actiepunten te realiseren. De raadscommissie middelen buigt zich op 6 november a.s. over de visie 'Dichter bij de burger'.