Gemeente Amsterdam

|
Invoering dodehoekspiegels in Amsterdam

Invoering dodehoekspiegels in Amsterdam

Het college van B&W heeft, mede naar aanleiding van de motie van de gemeenteraad op 18 september jl., besloten een actieplan op te stellen voor het aanbrengen van (brede) fietsopstelstroken bij kruispunten die, bijvoorbeeld door stoplichten, geregeld worden. Ook heeft het college besloten om diverse maatregelen te treffen om op korte termijn het gebruik van dodehoekspiegels bij vrachtwagens zoveel mogelijk te stimuleren. Met deze besluiten hoopt het college ongelukken in Amsterdam, veroorzaakt door het ontbreken van een dodehoekspiegel, zoveel mogelijk te voorkomen.
Per 1 januari 2003 is, naar verwachting, een nieuwe wet van kracht die bepaalt dat alle Nederlandse bedrijfswagens zwaarder dan 3500 kg verplicht zijn een dodehoekspiegel aan te brengen. In plaats van deze spiegel mag ook een hetzelfde doel dienend camerasysteem worden aangebracht. Tot 1 januari kan de gemeente geen voertuigen weren die geen dodehoekspiegel hebben gemonteerd. Sanctiemogelijkheden heeft de gemeente niet. Het college heeft daarom besloten om vóór 1 januari via diverse media nogmaals de aandacht te vragen voor de noodzaak van de aanpassing van het wagenpark. Ook heeft het college een brief gestuurd naar alle diensten en stadsdelen, waarin zij met klem zijn verzocht om nog vóór 1 januari over te gaan tot de aanschaf van dodehoekspiegels. De verantwoordelijkheid voor de uitrusting van het gemeentelijk wagenpark ligt namelijk bij de diensten en stadsdelen. Het college heeft geëist dat zij vóór 18 oktober een verklaring terugsturen waarin wordt aangegeven hoever men is met de aanschaf van de spiegels. De gemeente heeft aan de regiopolitie Amsterdam-Amstelland en aan het Openbaar Ministerie gevraagd in de eerste maanden van 2003 een handhavingscampagne te houden.

Amsterdam, 10 oktober 2002 Marjan Lansdaal/Bas Douma, dIVV


---


-

© gemeente Amsterdam - 10-10-2002