|
Invoering dodehoekspiegels in Amsterdam
Invoering dodehoekspiegels in Amsterdam
Het college van B&W heeft, mede naar aanleiding van de motie van de
gemeenteraad op 18 september jl., besloten een actieplan op te stellen
voor het aanbrengen van (brede) fietsopstelstroken bij kruispunten
die, bijvoorbeeld door stoplichten, geregeld worden. Ook heeft het
college besloten om diverse maatregelen te treffen om op korte termijn
het gebruik van dodehoekspiegels bij vrachtwagens zoveel mogelijk te
stimuleren. Met deze besluiten hoopt het college ongelukken in
Amsterdam, veroorzaakt door het ontbreken van een dodehoekspiegel,
zoveel mogelijk te voorkomen.
Per 1 januari 2003 is, naar verwachting, een nieuwe wet van kracht die
bepaalt dat alle Nederlandse bedrijfswagens zwaarder dan 3500 kg
verplicht zijn een dodehoekspiegel aan te brengen. In plaats van deze
spiegel mag ook een hetzelfde doel dienend camerasysteem worden
aangebracht. Tot 1 januari kan de gemeente geen voertuigen weren die
geen dodehoekspiegel hebben gemonteerd. Sanctiemogelijkheden heeft de
gemeente niet. Het college heeft daarom besloten om vóór 1 januari via
diverse media nogmaals de aandacht te vragen voor de noodzaak van de
aanpassing van het wagenpark. Ook heeft het college een brief gestuurd
naar alle diensten en stadsdelen, waarin zij met klem zijn verzocht om
nog vóór 1 januari over te gaan tot de aanschaf van dodehoekspiegels.
De verantwoordelijkheid voor de uitrusting van het gemeentelijk
wagenpark ligt namelijk bij de diensten en stadsdelen. Het college
heeft geëist dat zij vóór 18 oktober een verklaring terugsturen waarin
wordt aangegeven hoever men is met de aanschaf van de spiegels.
De gemeente heeft aan de regiopolitie Amsterdam-Amstelland en aan het
Openbaar Ministerie gevraagd in de eerste maanden van 2003 een
handhavingscampagne te houden.
Amsterdam, 10 oktober 2002
Marjan Lansdaal/Bas Douma, dIVV
---
-
© gemeente Amsterdam - 10-10-2002