|
Ingrijpende verbouwing achter Centraal Station stap verder
Zie ook
Website Stationseiland
Website IJsei
Ingrijpende verbouwing achter Centraal Station stap verder
Het college van B&W heeft groen licht gegeven voor de uitvoering van
de plannen voor de herinrichting van de achterzijde van het Centraal
Station. Als ook de gemeenteraad instemt, stelt de gemeente in totaal
¤ 167,2 miljoen voor dit project beschikbaar. Het Rijk heeft al
eerder een bijdrage van ¤ 42,3 miljoen toegezegd.
Onder de naam project IJsei (IJzijde Stationseiland) worden aan de
IJzijde van het Stationseiland diverse projecten gerealiseerd: er
wordt een busstation gebouwd op dezelfde hoogte als de NS-sporen en
onder de De Ruijterkade wordt een auto-onderdoorgang aangelegd. Het
nieuwe busstation biedt ruimte aan 24 halteplaatsen voor stads- en
streekbussen. De auto-onderdoorgang krijgt twee aparte tunnelbuizen
met elk twee rijstroken. Het huidige straatniveau is over een aantal
jaar deels alleen nog toegankelijk voor voetgangers en fietsers. Ook
dit gebied wordt opnieuw ingericht, evenals de bruggen over de
Oostertoegang en de Westertoegang. Daarnaast wordt het waterprogramma
aan de herinrichting aangepast. Zo zullen de ponten naar
Amsterdam-Noord worden verplaatst naar de westzijde achter het
Centraal Station.
De gemeente heeft samen met het ministerie van Verkeer en Waterstaat
en de NS eerder besloten om het station en haar omgeving ingrijpend te
verbouwen, zodat het voldoet aan de eisen die gesteld mogen worden aan
het grootste overstapstation van Nederland. Amsterdam Centraal moet
een aantrekkelijk, verkeersveilig en efficiënt verkeersknooppunt
worden.
De eerste werkzaamheden aan de IJzijde van het CS staan gepland voor
medio 2003. Dit is onlosmakelijk verbonden met de aanleg van de
Noord/Zuidlijn. Mocht deze aanleg vertraging oplopen, dan schuift de
uitvoering van het IJsei-project op.
Omdat in en rondom het Centraal Station de komende 10 jaar veel
werkzaamheden zijn gepland, zal het coördinatiepunt Stationseiland
erop toezien dat de overlast voor stationsgebruikers zoveel mogelijk
wordt beperkt.
Het busstation zal gefaseerd worden aangelegd, waardoor het vanaf 2007
gedeeltelijk in gebruik gaat en uiterlijk in 2010 gereed is. Voor de
overkapping van het busstation heeft het college gekozen voor het
ontwerp van VOF De Ruijterkade en Benthem Crouwel Architecten, onder
de voorwaarde dat het definitieve ontwerp binnen het eerder
vastgestelde budget van ¤ 24,6 miljoen blijft. De nieuwe kap
zorgt ervoor dat er één geheel ontstaat met de bestaande
stationskappen aan de IJzijde en biedt beschutting aan wachtende
buspassagiers en aan voetgangers en fietsers op de voorrijdpleinen.
Bij de IJsei-plannen zijn belanghebbenden van meet af aan betrokken.
Er hebben diverse inspraakrondes plaatsgevonden, waarvan de laatste in
juni is geweest. Op 31 oktober buigt de raadscommissie zich over het
IJsei-project; behandeling in de gemeenteraad is op 20 november.
Voor meer informatie kunt u terecht op www.stationseiland.amsterdam.nl
of www.ijsei.amsterdam.nl. De artist impressions die op internet te
zien zijn, kunnen worden opgevraagd bij de dienst Infrastructuur,
Verkeer en Vervoer. Een maquette van de toekomstige situatie op het
Stationseiland is te bezichtigen in het Informatiecentrum
Stationseiland, Stationsplein 7 (direct naast de oostingang van het
Centraal Station). Vanaf maandag 14 oktober is hier ook het ontwerp
voor de nieuwe kap te zien.
Amsterdam, 10 oktober 2002
Marjan Lansdaal/Hugo Warning, dIVV
---
-
© gemeente Amsterdam - 10-10-2002