Gemeente Amsterdam

|
Ingrijpende verbouwing achter Centraal Station stap verder

Zie ook

Website Stationseiland
Website IJsei

Ingrijpende verbouwing achter Centraal Station stap verder

Het college van B&W heeft groen licht gegeven voor de uitvoering van de plannen voor de herinrichting van de achterzijde van het Centraal Station. Als ook de gemeenteraad instemt, stelt de gemeente in totaal ¤ 167,2 miljoen voor dit project beschikbaar. Het Rijk heeft al eerder een bijdrage van ¤ 42,3 miljoen toegezegd. Onder de naam project IJsei (IJzijde Stationseiland) worden aan de IJzijde van het Stationseiland diverse projecten gerealiseerd: er wordt een busstation gebouwd op dezelfde hoogte als de NS-sporen en onder de De Ruijterkade wordt een auto-onderdoorgang aangelegd. Het nieuwe busstation biedt ruimte aan 24 halteplaatsen voor stads- en streekbussen. De auto-onderdoorgang krijgt twee aparte tunnelbuizen met elk twee rijstroken. Het huidige straatniveau is over een aantal jaar deels alleen nog toegankelijk voor voetgangers en fietsers. Ook dit gebied wordt opnieuw ingericht, evenals de bruggen over de Oostertoegang en de Westertoegang. Daarnaast wordt het waterprogramma aan de herinrichting aangepast. Zo zullen de ponten naar Amsterdam-Noord worden verplaatst naar de westzijde achter het Centraal Station.
De gemeente heeft samen met het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de NS eerder besloten om het station en haar omgeving ingrijpend te verbouwen, zodat het voldoet aan de eisen die gesteld mogen worden aan het grootste overstapstation van Nederland. Amsterdam Centraal moet een aantrekkelijk, verkeersveilig en efficiënt verkeersknooppunt worden.
De eerste werkzaamheden aan de IJzijde van het CS staan gepland voor medio 2003. Dit is onlosmakelijk verbonden met de aanleg van de Noord/Zuidlijn. Mocht deze aanleg vertraging oplopen, dan schuift de uitvoering van het IJsei-project op.
Omdat in en rondom het Centraal Station de komende 10 jaar veel werkzaamheden zijn gepland, zal het coördinatiepunt Stationseiland erop toezien dat de overlast voor stationsgebruikers zoveel mogelijk wordt beperkt.
Het busstation zal gefaseerd worden aangelegd, waardoor het vanaf 2007 gedeeltelijk in gebruik gaat en uiterlijk in 2010 gereed is. Voor de overkapping van het busstation heeft het college gekozen voor het ontwerp van VOF De Ruijterkade en Benthem Crouwel Architecten, onder de voorwaarde dat het definitieve ontwerp binnen het eerder vastgestelde budget van ¤ 24,6 miljoen blijft. De nieuwe kap zorgt ervoor dat er één geheel ontstaat met de bestaande stationskappen aan de IJzijde en biedt beschutting aan wachtende buspassagiers en aan voetgangers en fietsers op de voorrijdpleinen. Bij de IJsei-plannen zijn belanghebbenden van meet af aan betrokken. Er hebben diverse inspraakrondes plaatsgevonden, waarvan de laatste in juni is geweest. Op 31 oktober buigt de raadscommissie zich over het IJsei-project; behandeling in de gemeenteraad is op 20 november. Voor meer informatie kunt u terecht op www.stationseiland.amsterdam.nl of www.ijsei.amsterdam.nl. De artist impressions die op internet te zien zijn, kunnen worden opgevraagd bij de dienst Infrastructuur, Verkeer en Vervoer. Een maquette van de toekomstige situatie op het Stationseiland is te bezichtigen in het Informatiecentrum Stationseiland, Stationsplein 7 (direct naast de oostingang van het Centraal Station). Vanaf maandag 14 oktober is hier ook het ontwerp voor de nieuwe kap te zien.

Amsterdam, 10 oktober 2002 Marjan Lansdaal/Hugo Warning, dIVV


---


-

© gemeente Amsterdam - 10-10-2002