Ingezonden persbericht

Nederland met 21 inzendingen naar Europrix

Record aantal inzendingen bij eerste lustrum

UTRECHT, 20020820 -- Nederland heeft 21 inzendingen ingestuurd voor de Europese multimedia competitie Europrix. Behalve in de categorieen, werden ook voor de studentencategorie inzendingen door Nederlandse hogescholen ingestuurd.

In totaal zijn er 621 inzendingen ontvangen uit 29 Europese landen. Daarmee bereikt de Europrix het hoogste aantal inzendingen in haar eerste lustrum. De nominaties worden op 10 oktober bekend gemaakt op de Boekenbeurs in Frankfurt. De winnaar en de winnaars per categorie worden in een gala bekend gemaakt.

De Europrix heeft in de afgelopen vijf jaar de beste multimedia diensten en producten geselecteerd in Europa. De prijswinnaars zijn gekozen op basis van de combinatie van content en design. De winnaar van de Europrix wordt gekozen uit de winnaars van zeven categorieën door een pan-Europese jury. De wedstrijd is open voor producers en ontwerpers in de lidstaten van de Europese Unie, de EVA-landen, de kandidaat lidstaten of Cyprus, Malta, Turkije en Israël.

De Europrix werd voor het eerst met steun van de Europese Commissie DG Informatiemaatschappij georganiseerd in 1998 tijdens het Oostenrijkse EU-voorzitterschap en wordt gesteund door nationale multimedia organisaties en nationale multimedia concoursen.

In de vijf jaar hebben twee Nederlandse bedrijven de Europrix gewonnen: Softmachine met Het huis met een verhaal over Anne Frank (Europrix 2000) en ZappWerk met BoschUniverse.com (Europrix 2001). Nederlandse bedrijven die een nominatie hebben gewonnen zijn: Ijsfontein (Europrix2001), Uitgeverij het Spectrum (Europrix1999) en WDS (Europrix1998)

Informatie over de Europrix2002 is beschikbaar op www.europrix.org. Een gratis CD-ROM kan worden aangevraagd via europrix@electronicmediareporting.nl onder vermelding van naam en adres.