PPSI
Normen en waarden in het onderwijs: Liefde in de schoolbanken?
Datum: 7 oktober 2002
Normen en waarden in het onderwijs: Liefde in de schoolbanken!?
In de jaren zeventig 'moest alles kunnen'. Dat gold ook voor een
relatie tussen een leraar en een leerling. Nu de roep om normen en
waarden van alle kanten klinkt, lijkt het of een aantal Nederlandse
scholen opnieuw hun positie moeten bepalen ten aanzien van
liefdesrelaties binnen de school.
Want dat een liefdesrelatie tussen een leerling en een personeelslid
toch niet altijd gewenst is, of wenselijk blijft, blijkt wel uit de
klachten die al sinds 1988 jaarlijks binnenkomen bij de
vertrouwensinspecteurs van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en
Wetenschappen.De afhankelijkheidsrelatie tussen personeelslid en
leerling, de onrust die een liefdesrelatie van een leerling met een
personeelslid in de klas en de schoolgemeenschap brengt, het zijn maar
enkele redenen om in te grijpen in een dergelijke relatie. Toch
stellen veel schoolleiders zich uiterst terughoudend op.
En er zijn meer relaties in de schoolbanken onwenselijk: vrijende
paren in een studienis of voor de schooldeur; een verliefde leerling
die een docent stalkt; haat en nijd tussen ex-geliefden in de klas of
de personeelskamer....Ook voor deze situaties geldt dat op de meeste
Nederlandse scholen omgangsafspraken ontbreken.
Daarom organiseert PPSI op donderdag 10 oktober 2002 zijn jaarlijkse
conferentie voor het voortgezet onderwijs met als thema: 'Liefde in de
schoolbanken; ongewenste relaties in de onderwijssituatie'. Het is
tijd voor regels rond sociaal verkeer binnen de schoolgemeenschap.
Over PPSI
Het Project Preventie Seksuele Intimidatie in de onderwijssituatie
(PPSI) ondersteunt in opdracht van het ministerie van Onderwijs,
Cultuur en Wetenschappen scholen bij het vertalen van overheidsbeleid
naar de schoolpraktijk. PPSI ontwikkelde hiertoe een praktische
producten- en dienstenlijn. PPSI is onderdeel van het APS.
Ter informatie,