PPSI

Normen en waarden in het onderwijs: Liefde in de schoolbanken?

Datum: 7 oktober 2002

Normen en waarden in het onderwijs: Liefde in de schoolbanken!?

In de jaren zeventig 'moest alles kunnen'. Dat gold ook voor een relatie tussen een leraar en een leerling. Nu de roep om normen en waarden van alle kanten klinkt, lijkt het of een aantal Nederlandse scholen opnieuw hun positie moeten bepalen ten aanzien van liefdesrelaties binnen de school.
Want dat een liefdesrelatie tussen een leerling en een personeelslid toch niet altijd gewenst is, of wenselijk blijft, blijkt wel uit de klachten die al sinds 1988 jaarlijks binnenkomen bij de vertrouwensinspecteurs van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.De afhankelijkheidsrelatie tussen personeelslid en leerling, de onrust die een liefdesrelatie van een leerling met een personeelslid in de klas en de schoolgemeenschap brengt, het zijn maar enkele redenen om in te grijpen in een dergelijke relatie. Toch stellen veel schoolleiders zich uiterst terughoudend op. En er zijn meer relaties in de schoolbanken onwenselijk: vrijende paren in een studienis of voor de schooldeur; een verliefde leerling die een docent stalkt; haat en nijd tussen ex-geliefden in de klas of de personeelskamer....Ook voor deze situaties geldt dat op de meeste Nederlandse scholen omgangsafspraken ontbreken. Daarom organiseert PPSI op donderdag 10 oktober 2002 zijn jaarlijkse conferentie voor het voortgezet onderwijs met als thema: 'Liefde in de schoolbanken; ongewenste relaties in de onderwijssituatie'. Het is tijd voor regels rond sociaal verkeer binnen de schoolgemeenschap.

Over PPSI
Het Project Preventie Seksuele Intimidatie in de onderwijssituatie (PPSI) ondersteunt in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen scholen bij het vertalen van overheidsbeleid naar de schoolpraktijk. PPSI ontwikkelde hiertoe een praktische producten- en dienstenlijn. PPSI is onderdeel van het APS.

Ter informatie,