Verbond van Verzekeraars

Verplichte rechtsbijstandverzekering?

Kan een rechtsbijstandverzekering verplicht worden gesteld voor alle Nederlanders, net zoals de WA-verzekering voor automobilisten? Als het aan prof. dr. Flip de Kam (hoogleraar algemene economie aan de Rijksuniversiteit Groningen en columnist van het NRC) ligt wel. Tijdens een rechtsbijstandmeeting, die vorige week door het Verbond werd georganiseerd, pleitte hij voor privatisering van de gefinancierde rechtshulp.

Tijdens de rechtsbijstandmeeting schetste Sybolt ten Have (voorzitter van de afdeling Rechtsbijstand van het Verbond) eerst een beeld van de vraag naar rechtsbijstand in Nederland. Die is de afgelopen jaren behoorlijk toegenomen door een aantal oorzaken: de wet- en regelgeving is steeds gecompliceerder geworden, de burger komt in steeds meer rechtsbetrekkingen terecht, de burger wordt steeds mondiger en assertiever en de overheid trekt zich steeds meer terug. Al die ontwikkelingen samen hebben ervoor gezorgd dat de vraag naar rechtsbijstand behoorlijk is toegenomen. Toch schrikt de burger vaak terug voor het aanspannen van een rechtszaak vanwege de hoge kosten voor een (private) advocaat. Vanwege de schaarsheid aan juristen zijn de uurlonen van advocaten de afgelopen jaren behoorlijk gestegen. Ten Have verwees daarbij naar het zojuist afgeronde evaluatieonderzoek over domeinmonopolie in de advocatuur, dat in opdracht van de ministeries van Justitie en Economische Zaken is uitgevoerd door prof. dr. F. Bruinsma en zijn medewerkers van de Universiteit Utrecht. Uit dat onderzoek blijkt dat de beoogde marktwerking nauwelijks tot stand is gekomen. Het Verbond heeft over het evaluatieonderzoek een brief gestuurd aan de ministers van Justitie, Economische Zaken en Financiën, waarin wordt gepleit voor een versoepeling van de voorwaarden waaronder rechtsbijstandverzekeraars advocaten in loondienst mogen nemen. Flip de Kam ondersteunt dit standpunt.

Recht scherper rantsoeneren
De lonen van private advocaten zijn dus behoorlijk gestegen, maar Flip de Kam liet zien dat binnen de gesubsidieerde rechtshulp via de overheid een heel andere ontwikkeling zichtbaar is. De tarieven voor toegevoegde advocaten lopen achter bij wat in de advocatuur gebruikelijk is. Daardoor loopt het animo van advocaten om te werken binnen het stelsel van gefinancierde rechtsbijstand, terug. Lopen de commerciële tarieven verder op, dan zal de overheid de toegang tot het recht scherper moeten rantsoeneren. Dat kan bijvoorbeeld door de eigen bijdragen onder de Wet op de rechtsbijstand (WRB) verder op te schroeven, of door aan de inkomensgrenzen te sleutelen, waardoor de doelgroep van de regeling kleiner wordt. De Kam ziet echter een andere oplossing: privatisering. In België is een maand geleden in het parlement voorgesteld een beperkte rechtsbijstandverzekering verplicht te stellen, met als doel een eind te maken aan de collectieve financiering van een deel van de rechtshulp. De Kam denkt dat een soortgelijk voorstel ook in Nederland kan worden ingediend. De premie voor een verplichte verzekering is weliswaar wat hoger dan de minimaal verschuldigde eigen bijdrage onder de WRB, maar de lagere inkomens zouden via de loon- en inkomstenbelasting een compensatie kunnen krijgen. De econoom denkt dat er aan privatisering heel wat voordelen zijn verbonden. Er komt een einde aan de onderbetaling van de sociale advocatuur; waar nodig zullen verzekeraars immers een advocaat inschakelen tegen de gebruikelijke commerciële tarieven. Verder staan verzekerden niet langer bloot aan de gevolgen van bezuinigingsmaatregelen van de overheid, die een eenzijdige verslechtering van hun polisvoorwaarden inhouden. Een publieke voorziening blijft alleen gewenst voor onverzekerbare strafzaken en vreemdelingen, omdat die niet in een positie zijn (geweest) om een verzekering af te sluiten.

Bondig, oktober 2002