Digitaal of gedrukt nieuws?
10-okt-02
Op de internetsites van dagbladen worden minder artikelen gelezen
dan in de gedrukte versies als er aan de online-versie geen
toegevoegde waarde wordt verleend. Online-kranten dienen meer
complementair te zijn, in plaats van een substituut. Dit is gebleken
uit een experimenteel onderzoek dat de sectie Communicatiewetenschap
van de Katholieke Universiteit Nijmegen in samenwerking met de
afdeling Toegepaste Communicatiewetenschap van de Universiteit
Twente en met steun van het Bedrijfsfonds voor de Pers onder 151
studenten uitvoerde.
Deze studie dient onder meer ge?nterpreteerd te worden in het licht
van de volgende twee opmerkelijke onderzoeksresultaten. In het
eerste, Nederlands onderzoek stellen Jankowski & Van Selm (2000)
vast dat Nederlandse online-kranten allerminst optimaal gebruik
maken van de potentiële meerwaarde die ze zouden kunnen bieden. In
het tweede, Amerikaans onderzoek over het
informatieverwerkingsproces via het Internet ontkrachten Eveland &
Dunwoody (2000) de veronderstelling dat het
informatie-vergaringsproces efficiënter en effectiever zou verlopen
via het Internet en dus zou leiden tot verhoogde kennisvermeerdering
en tot leren. De uitgebleven informatiewinst via
online-blootstelling zou met andere woorden mede kunnen worden
verklaard door de cognitieve inspanningen nodig voor het zich
oriënteren en het zich een weg banen in de structuur van een
online-krant, aldus de onderzoekers.
Een samenvatting van het onderzoeksrapport kan hier worden gelezen.
Een exemplaar van het integrale onderzoeksrapport 'Verschillen in nieuwsframing en nieuwsconsumptie bij een gedrukte en een online versie van de Gelderlander en de Telegraaf' kan worden opgevraagd bij de Sectie Communicatiewetenschap van de Katholieke Universiteit Nijmegen, tel. 024 - 3612372 (Susanne Samuelsz / Michelle Camps)