Bedrijfsfonds voor de Pers

Digitaal of gedrukt nieuws?

10-okt-02

Op de internetsites van dagbladen worden minder artikelen gelezen dan in de gedrukte versies als er aan de online-versie geen toegevoegde waarde wordt verleend. Online-kranten dienen meer complementair te zijn, in plaats van een substituut. Dit is gebleken uit een experimenteel onderzoek dat de sectie Communicatiewetenschap van de Katholieke Universiteit Nijmegen in samenwerking met de afdeling Toegepaste Communicatiewetenschap van de Universiteit Twente en met steun van het Bedrijfsfonds voor de Pers onder 151 studenten uitvoerde.

Deze studie dient onder meer ge?nterpreteerd te worden in het licht van de volgende twee opmerkelijke onderzoeksresultaten. In het eerste, Nederlands onderzoek stellen Jankowski & Van Selm (2000) vast dat Nederlandse online-kranten allerminst optimaal gebruik maken van de potentiële meerwaarde die ze zouden kunnen bieden. In het tweede, Amerikaans onderzoek over het informatieverwerkingsproces via het Internet ontkrachten Eveland & Dunwoody (2000) de veronderstelling dat het informatie-vergaringsproces efficiënter en effectiever zou verlopen via het Internet en dus zou leiden tot verhoogde kennisvermeerdering en tot leren. De uitgebleven informatiewinst via online-blootstelling zou met andere woorden mede kunnen worden verklaard door de cognitieve inspanningen nodig voor het zich oriënteren en het zich een weg banen in de structuur van een online-krant, aldus de onderzoekers.

Een samenvatting van het onderzoeksrapport kan hier worden gelezen.

Een exemplaar van het integrale onderzoeksrapport 'Verschillen in nieuwsframing en nieuwsconsumptie bij een gedrukte en een online versie van de Gelderlander en de Telegraaf' kan worden opgevraagd bij de Sectie Communicatiewetenschap van de Katholieke Universiteit Nijmegen, tel. 024 - 3612372 (Susanne Samuelsz / Michelle Camps)