Gemeente Heerlen

Overeenkomst ReisNet Parkstad Limburg met 1 jaar verlengd

De stuurgroep ReisNet Parkstad Limburg heeft op 10 oktober jl. besloten om de overeenkomst met ReisNet Parkstad Limburg te verlengen tot en met 31 december 2004. Deze overeenkomst zou na drie jaar aflopen op 31 december 2003, maar volgens de aanbestedingsprocedure kunnen de gemeenten ervoor kiezen om het contract eventueel te verlengen tot uiterlijk 31 december 2005. Daarna zal een nieuwe aankoop- en aanbestedingsprocedure opgestart moeten worden. Het besluit van de Stuurgroep zal nog worden voorgelegd aan de colleges en raden van de deelnemende gemeenten.

De Stuurgroep ReisNet Parkstad Limburg heeft besloten om het contract met een jaar te verlengen omdat na 2004 de financiering van het collectief vraagafhankelijk vervoer (CVV) zeer onzeker is, terwijl als er nu een nieuwe aanbesteding zou plaatsvinden er minimaal een contract voor drie jaar moet worden afgesloten. Daarnaast willen Parkstad Limburg en de provincie per 1 januari 2005 gezamenlijk aanbesteden voor zowel het reguliere busvervoer als het CVV in de regio, zodat beide systemen beter op elkaar kunnen aansluiten.

Verbeteringen
De evaluatie en het klanttevredenheidsonderzoek dat afgelopen zomer in opdracht van het Projectbureau ReisNet Parkstad Limburg is uitgevoerd, laten een gematigd positief beeld zien. In overleg met de vervoerder wordt de komende periode aandacht besteed aan een aantal verbeterpunten. Voorbeelden daarvan zijn dat bij vervanging van voertuigen, gekozen zal worden voor bussen met een liftinstap, het terugdringen van no showritten en het betrekken van de klanttevredenheid bij het uitvoeren van de bonus-malusregeling. Ook wordt het voor reizigers voortaan mogelijk om zonder extra kosten in bepaalde gevallen prioritaire ritten te bestellen. Dat wil zeggen dat zij bij huwelijken en begrafenissen op een precies afgesproken tijd opgehaald en gebracht kunnen worden.

Financiering
De financiering van het Openbaar Vervoergedeelte (bedoeld voor niet-Wvgreizigers) is nadrukkelijk onderwerp van overleg geweest tussen de deelnemende gemeenten, de provincie en Hermes. Gebleken is dat de verhouding tussen Wvg-reizigers en OV-reizigers beduidend anders is dan vooraf werd ingeschat. Dat heeft tot gevolg dat er nu geld uit Wvg budgetten wordt ingezet om een deel van het openbaar vervoer te financieren.
Door het behouden van de rijksbijdrage, extra gelden van de provincie ( 275.000,- per jaar), inzet van middelen die vrijkomen uit mogelijke opheffing van onrendabele buslijnen (maximaal 250.000, per jaar), vergoedingen uit de Awbz voor het vervoer naar
dagbehandelingsinstellingen (vanaf 1 januari 2003 100.000,-) en de verhoging van tarieven met 14% wordt ernaar gestreefd het CVV-systeem voort te zetten en toch betaalbaar te houden. Voor Wvg-reizigers zal de compensatieregeling gelijke tred houden met de tariefsverhoging.

Verheugd over het behaalde resultaat
De Stuurgroep ReisNet Parkstad Limburg is blij met het behaalde resultaat. Zij heeft voor zowel voor de Wvg-reizigers als de OV-reizigers er meer uit kunnen halen dan voor de provincie formeel verplicht was. In goed overleg tussen de provincie en de gemeenten is een regeling tot stand gekomen waarmee Parkstad Limburg op vervoersgebied een betaalbare vervoersvoorziening overeind houdt.

Gemeente Heerlen, 21 oktober 2002
Afdeling Communicatie
Reina Cobussen (045)5604070

persvoorlichting@heerlen.nl