Existentiële belevingen van leraren bij hun onderwijs. Een
onderwijskundige en psychologische bijdrage
Datum 10-10-2002
Tijd van 14:30 tot 16:00 uur
Spreker Prof. dr. R.M. van de Berg
Faculteit Faculteit der Sociale Wetenschappen
Soort Evenement afscheidscollege
Beschrijving Afscheidscollege bijzonder hoogleraar Onderwijskunde,
i.h.b. Implementatie van (Grootschalige) Innovaties.
Vaak ervaren leraren veranderingen in het onderwijs als problematisch
én beperkend. Veranderingen roepen belevingen op van zich gepasseerd
en ondergewaardeerd voelen, van frustratie en onzekerheid. Externe
beslissingen werken voor veel leraren sterk conflicterend. In zijn
afscheidscollege gaat prof. dr. Van de Berg in op dit soort
belevingen, die dikwijls ongrijpbaar en zeker niet altijd beheersbaar
zijn. De bedoeling is om de emotionele ´wereld´ van leraren te
verkennen met behulp van o.a. een schets van enkele
beleidsontwikkelingen, die in veel gevallen leiden tot gevoelens van
professionele incompetentie. De bevindingen maken duidelijk dat het
beleid maatregelen voor ontwikkeling van het onderwijs moet formuleren
op het niveau van de leraar. Goed onderwijs draait om de leraar.
Schoolleiders mogen deze belevingen niet als weerstanden afwijzen, wat
te vaak gebeurt. Zij dienen deze belevingen zeer serieus te nemen.
Schoolleiders hebben in dit verband een niet mis te verstane functie.
Contactpersoon Communicatie
Email D.vandenBerg@ped.kun.nl
Telefoon 024 - 361 22 30