Gemeente Groningen

Persbericht

Minder klachten over de gemeente
10-10-2002

De gemeente Groningen heeft in 2001 391 klachten gekregen over de manier waarop inwoners zich behandeld voelen. Dat is een daling met vier procent. Ook het aantal klachten over bijstandsuitkeringen is afgenomen. Daarentegen hebben meer mensen geklaagd over hun bezoek aan de Stadsschouwburg of de Oosterpoort, vooral over slecht geluid of zicht en handhaving van het rookverbod.

Ongeveer een kwart van de klachten kwam via de ombudsvrouw binnen. Elf procent bereikte de gemeente via het Gemeentelijk Informatie Centrum (GIC) aan de Kreupelstraat, meestal per e-mail. Van de klachten die mensen rechtstreeks naar de betreffende dienst schrijven, kwam 72 procent schriftelijk binnen, 22 procent telefonisch, 5 procent per e-mail en 1 procent mondeling.

Het is de gemeente vorig jaar gelukt om 83 procent van de klachten binnen de daarvoor gestelde termijn van zes weken af te handelen. De Milieudienst, OCSW en RO/EZ waren daarin het meest succesvol. Overschrijdingen van de termijn kwamen vooral door de wens om de klacht zorgvuldig af te handelen.

De gemeente neemt de klachten zeer serieus. De diensten werken daarom voortdurend aan verbetering van de afhandeling van klachten. En als dat gewenst is, passen ze hun dienstverlening aan.