STICHTING ALCOHOLPREVENTIE
Supermarkten en ketenslijters schofferen alcoholbeleid van Bom
Supermarkten en ketenslijters schofferen alcoholbeleid van Bomhoff.
Het PVAD (Platform voor de Verkoop van Alcoholhoudende Dranken voor
thuisverbruik) heeft haar leden gisteren opgeroepen de voorschriften
van de Drank- en Horecawet te negeren.
Zij beveelt haar leden aan de in de wet vastgelegde leeftijdsgrenzen
van 16 jaar (zwakalcoholhoudende drank) en 18 jaar (sterke drank) niet
langer te respecteren. De reden is volgens het PVAD dat winkeliers in
Utrecht en Rotterdam regelmatig bedreigd worden door jongeren van 14
en 15 jaar aan wie drank wordt geweigerd.
Minister Bomhoff is gevraagd de bepalingen m.b.t. leeftijdsgrenzen uit
de Drank- en Horecawet op te heffen.
STAP is van mening dat het PVAD hiermee het alcoholbeleid van Bomhoff
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport schoffeert en adviseert de
minister niet op dit verzoek in te gaan.
De verkopers van alcohol schuiven met deze absurde oplossing, weer
alcohol gaan verkopen aan kinderen, hun verantwoordelijkheid volledig
af.
Kont tegen de krib.
STAP vermoedt dat de leden van het PVAD al veel langer geen zin hebben
in de wettelijk voorgeschreven controle op de leeftijdsgrenzen.
Verkopers van alcohol moesten hun verantwoording nemen en anders gaan
werken maar uit commerciële belangen negeerden zij de regels.
Bovendien legt de rechter steeds vaker boetes op, nadat de
Keuringsdienst van Waren bij supermarkten en in de horeca,
overtredingen constateerde. Dat zijn volgens STAP de werkelijke
achtergronden van de weigering van het PVAD om de wet te eerbiedigen
en de kont tegen de krib te gooien.
Het PVAD wil, evenals Koninklijk Horeca Nederland, dat niet alleen de
alcoholverstrekkers maar ook jongeren strafbaar worden gesteld bij
overtreding van de wettelijke leeftijdsgrenzen van 16 en 18 jaar. Het
kabinet heeft in de Alcoholnota aangegeven niets in zo'n uitbreiding
van de wet te zien. Uit eerder onderzoek is gebleken dat het dan voor
jongeren onder de 16 extra uitdagend wordt om alcohol te kopen.
Verkopers graven een kuil voor zichzelf.
Als het PVAD haar advies niet snel intrekt graven zij hun eigen kuil.
Door het negeren van de regelgeving geven ze aan niet mee te willen
werken aan een doelmatig verkoopbeleid. Volgens STAP geeft dit de
minister argumenten om alcoholverkoop nog strikter te maken. Er kunnen
bijvoorbeeld extra eisen gesteld worden aan plaatsen waar alcohol
verkocht wordt. Of de alcoholverkoop tijdens de avonduren zou aan
banden gelegd kunnen worden.
Dit zou een veel logischer oplossing zijn, aangezien het beleid van de
minister, dat als belangrijkste doel heeft het alcoholgebruik van
jongeren te ontmoedigen, in de eerste plaats is gestoeld op
verbetering van de naleving van de leeftijdgrenzen.
Dit beleid, dat de afgelopen twee jaar, met nadrukkelijke steun van de
horeca, de supermarkten, de sportkantines en de slijters is
ontwikkeld, wordt door het PVAD met deze onverantwoorde actie, in de
prullenbak gegooid. De actie ontmoedigt tevens de horeca en de
winkeliers die inmiddels de wet willen handhaven. Zij zullen nu nog
meer moeite hebben om jongeren onder de 16 alcohol te weigeren.
Kinderen alcohol gaan verkopen is zwichten voor agressie. STAP is van mening dat de supermarkten en de slijters de problemen ook aan zich zelf te wijten hebben. Hun assortiment is door de komst van de mixdranken en de gezoete bieren voor jongeren extra aantrekkelijk geworden. Ook het ridicule prijsverschil tussen een mixdrank in de supermarkt (vanaf 1 euro) enerzijds en in de discotheek anderzijds (tot 5 euro) maakt dat jongeren, voordat ze uitgaan, goedkoop inkopen doen bij de supermarkt of de slijter. Het feit dat veel kassamedewerkers in supermarkten zelf vaak niet veel ouder dan 14 zijn draagt ook bij aan het probleem. Maar er zijn andere oplossingen te verzinnen dan zwichten voor de wil van agressieve jongeren.
Bunnik, 11-10-2002
Voor informatie:
STAP, Stichting Alcoholpreventie
Ir. W.E. van Dalen
Tel: 030-6565041
06-53295544
www.alcoholpreventie.nl
www.alcoholreclame.nl
11 okt 02 12:51