VSNU



VSNU-persbericht
Datum: 10 oktober 2002

Universiteiten wisselen van gedachten over betere opleiding jonge wetenschappers

Op themadag VSNU/UvA ook nieuw onderzoeksrapport over arbeidsmarktpositie

Op vrijdag 11 oktober organiseert de VSNU in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam een themadag over promoveren. Centraal tijdens deze themadag staat een gedachtenwisseling over uitgangspunten, doelen en vormgeving van het promotiestelsel. Tevens wordt een nieuw onderzoeksrapport uitgebracht over de arbeidsmarktpositie van jonge wetenschappers. Kern hiervan vormt een inventarisatie van de competenties die promovendi nodig hebben tijdens hun verdere loopbaan.

Jaarlijks ronden ongeveer 1200 promovendi hun proefschrift af. Daarmee leveren de universiteiten een essentiële bijdrage aan de opleiding van nieuwe onderzoekers en aan de ontwikkeling van de wetenschap in onze samenleving. De vormgeving van het promotietraject is de laatste jaren regelmatig onderwerp van discussie. Dr. Frijdal van het European University Institute in Florence zal in de ochtend van de themadag een beeld schetsen van de internationale ontwikkelingen op het gebied van promoveren. 's Middags zal Prof. dr. Gispen, rector magnificus van de Universiteit Utrecht, de verschillen tussen wetenschapsdisciplines naar voren brengen. Tijdens vier parallelsessies wordt ingegaan op specifieke aspecten van het promoveren, waarbij het uitwisselen van ideeën en ervaringen centraal staat. Dit betreft de relatie tussen onderzoeksmaster en promotiefase, de verbetering van promotiebegeleiding, het sturen op rendementen en het aanstellen van promovendi in verschillende arrangementen. De dag zal worden afgesloten met een plenaire discussie waarin sprekers en sessievoorzitters een aantal conclusies zullen formuleren aan de hand van een aantal stellingen.

In het kader van de discussies over carrièreperspectieven voor jonge wetenschappers is een onderzoek uitgevoerd door de Universiteit Leiden naar de arbeidsmarktpositie van deze groep. Het onderzoeksrapport wordt tijdens de themadag aan alle aanwezigen uitgereikt. Uit het onderzoek komt naar voren dat promovendi veel vaardigheden opdoen die tijdens hun verdere loopbaan van belang zijn. Dit geldt vooral voor competenties die van pas komen in beleidsontwikkelingsfuncties en wetenschappelijke functies. Het huidige promotietraject biedt echter nog weinig training in leidinggevende en organisatorische vaardigheden en sociale en communicatieve vaardigheden, die juist voor het invullen van advies- en managementfuncties van belang zijn.

Met deze themadag willen de VSNU en de Universiteit van Amsterdam een nieuwe impuls geven aan de kwaliteit van de opleiding van jonge wetenschappers, tegen de achtergrond van de recente structuurverandering in het hoger onderwijs en de generatiewisseling die de universiteiten de komende jaren te wachten staat.



VSNU