VSNU-persbericht
Datum: 10 oktober 2002
Universiteiten wisselen van gedachten over betere opleiding
jonge wetenschappers
Op themadag VSNU/UvA ook nieuw onderzoeksrapport over
arbeidsmarktpositie
Op vrijdag 11 oktober organiseert de VSNU in samenwerking met
de Universiteit van Amsterdam een themadag over promoveren.
Centraal tijdens deze themadag staat een gedachtenwisseling
over uitgangspunten, doelen en vormgeving van het
promotiestelsel. Tevens wordt een nieuw onderzoeksrapport
uitgebracht over de arbeidsmarktpositie van jonge
wetenschappers. Kern hiervan vormt een inventarisatie van de
competenties die promovendi nodig hebben tijdens hun verdere
loopbaan.
Jaarlijks ronden ongeveer 1200 promovendi hun proefschrift af.
Daarmee leveren de universiteiten een essentiële bijdrage aan
de opleiding van nieuwe onderzoekers en aan de ontwikkeling
van de wetenschap in onze samenleving. De vormgeving van het
promotietraject is de laatste jaren regelmatig onderwerp van
discussie. Dr. Frijdal van het European University Institute
in Florence zal in de ochtend van de themadag een beeld
schetsen van de internationale ontwikkelingen op het gebied
van promoveren. 's Middags zal Prof. dr. Gispen, rector
magnificus van de Universiteit Utrecht, de verschillen tussen
wetenschapsdisciplines naar voren brengen. Tijdens vier
parallelsessies wordt ingegaan op specifieke aspecten van het
promoveren, waarbij het uitwisselen van ideeën en ervaringen
centraal staat. Dit betreft de relatie tussen onderzoeksmaster
en promotiefase, de verbetering van promotiebegeleiding, het
sturen op rendementen en het aanstellen van promovendi in
verschillende arrangementen. De dag zal worden afgesloten met
een plenaire discussie waarin sprekers en sessievoorzitters
een aantal conclusies zullen formuleren aan de hand van een
aantal stellingen.
In het kader van de discussies over carrièreperspectieven voor
jonge wetenschappers is een onderzoek uitgevoerd door de
Universiteit Leiden naar de arbeidsmarktpositie van deze
groep. Het onderzoeksrapport wordt tijdens de themadag aan
alle aanwezigen uitgereikt. Uit het onderzoek komt naar voren
dat promovendi veel vaardigheden opdoen die tijdens hun
verdere loopbaan van belang zijn. Dit geldt vooral voor
competenties die van pas komen in beleidsontwikkelingsfuncties
en wetenschappelijke functies. Het huidige promotietraject
biedt echter nog weinig training in leidinggevende en
organisatorische vaardigheden en sociale en communicatieve
vaardigheden, die juist voor het invullen van advies- en
managementfuncties van belang zijn.
Met deze themadag willen de VSNU en de Universiteit van
Amsterdam een nieuwe impuls geven aan de kwaliteit van de
opleiding van jonge wetenschappers, tegen de achtergrond van
de recente structuurverandering in het hoger onderwijs en de
generatiewisseling die de universiteiten de komende jaren te
wachten staat.
VSNU