Gemeente Deventer

Begroting 2003

COLLEGE VOERT ZIJN PROGRAMMA UIT EN SCHEPT RUIMTE VOOR NIEUW BELEID

Het college van burgemeester en wethouders heeft de gemeenteraad voor 2003 een sluitende begroting voorgelegd. Vanwege de economische teruggang in Nederland is de uitkering van het Rijk aan de gemeentekas aanmerkelijk lager dan oorspronkelijk was verwacht. Dat legt beperkingen op. Om de meerjarenbegroting sluitend te maken en een aantal nog te verwachten uitgaven te kunnen doen en nieuw beleid te kunnen uitvoeren is de komende jaren een heroverwegingsoperatie onontkoombaar. Een proces waarbij nieuwe taken en nieuw beleid worden afgewogen tegen bestaand beleid en bestaande taken. Indicatief gaat het om een te heroverwegen bedrag van vijf miljoen euro.

De raadscommissies buigen zich van 14 tot en met 17 oktober over de begrotingsstukken en op

11 november behandelt de raad de begroting. Het is in zekere zin een overgangsbegroting. Met ingang van 2004 moeten alle Nederlandse gemeenten werken met een 'duale beleidsbegroting', waardoor de rol van de raad in de nieuwe verhouding tussen raad en het college van burgemeester en wethouders beter tot zijn recht kan komen.

Uitvoering collegeprogramma voorop

Bij het opstellen van de begroting voor 2003 heeft de uitvoering van het collegeprogramma 2002-2006 voorop gestaan. Het college heeft al financiële middelen vrijgegeven voor amateurkunstbeoefening, harmonie- en fanfare-onderwijs en een extra subsidie voor de VVV. Ook wordt hard gewerkt aan het vormen van een afdeling Stadstoezicht per 1 januari. Verder hecht het college ook zeer aan een snelle uitvoering van het collegeprogramma.

Daarnaast presenteert het college een strategisch meerjaren investeringsprogramma, gericht op de ruimtelijk-fysieke en infrastructurele projecten. Een grote stap voorwaarts, waardoor grote projecten voor een langere periode in financieel perspectief en in een prioriteitsvolgorde worden neergezet. Het investeringsplan laat zien dat het ook in financieel moeilijker tijden belangrijk is door te gaan met investeren, dit in het belang van de stad en de werkgelegenheid.

Belastingen en tarieven

Het college van burgemeester en wethouders stelt voor de tarieven voor onroerendezaakbelastingen en roerendezaakbelastingen, zoals afgesproken in het collegeprogramma, met vier procent te verhogen. Het rioolrecht wordt ook verhoogd met vier procent. De afvalstoffenheffing gaat omhoog met zes procent. Dat komt overeen met het gemiddelde van de loonstijging van 5,3 procent en de prijsstijging van 7,5 procent waarmee de gemeente in 2002 te maken krijgt. Ook de legestarieven en precariorechten zijn met maximaal zes procent verhoogd. Een belangrijke uitzondering zijn de bouwleges, waarvan vele niet zijn verhoogd. Door het stijgen van de bouwkosten gaat de opbrengst van de bouwleges mee omhoog. De legestarieven, die direct gerelateerd zijn aan de hoogte van de bouwkosten, kunnen daarom ongewijzigd blijven.

De parkeertarieven moeten naar de mening van het college van burgemeester en wethouders extra omhoog naar 1,35 euro per uur in het centrum. De reden is, dat de gemeente in 2003 grote inspanningen gaat doen, het parkeren in de binnenstad aanzienlijk te verbeteren.

Het college stelt de raad voor in te stemmen met de voorstellen, zoals afgesproken in het collegeprogramma.

Wat betekent dit concreet?

De woonlasten voor 2003 zien er ten opzichte van dit jaar als volgt uit:

Tarief 2002 Tariefstijging met Tarief 2003 bij een gemiddeld huishouden(excl. Ozb-eigenaren)
OZB/RZB ¤ 127 4,0 % ¤ 132 Afvalstoffenheffing ¤ 227 6,0 % ¤ 240 Rioolrecht huishoudens ¤ 133 4,1 % ¤ 138 _____ + _____ + Belangrijkste woonlasten ¤ 487 ¤ 510