14-10-2002
Politie kiest voor Toyota
De politie gaat het aantal automerken vanaf volgend jaar drastisch
beperken. Na uitgebreide proefnemingen zijn er slechts zes merken
overgebleven bij een voertuigenpark-aanbesteding van de Nederlandse
politie.
Tachtig procent van het wagenpark zal hiermee worden ingevuld. Een van
die merken is Toyota.
Blij, maar niet verrast. Zo kan de stemming bij Toyota-distributeur
Louwman & Parqui het best worden omschreven, nu bekend is gemaakt dat
Toyota een van de zes merken is, waaruit straks het overgrote deel van
het wagenpark van de politie zal bestaan. Doel van de nieuwe,
gezamenlijke aanbestedingsprocedure was immers te komen tot minimale
kosten per kilometer en een hechte samenwerking tussen klant en
leverancier. Voor Toyota zijn dit sinds jaar en dag
vanzelfsprekendheden.
Niettemin is Toyota bijzonder verheugd dat uit de veelomvattende
proefnemingen, waar vijftig politiemedewerkers zich drie dagen lang
mee bezig hebben gehouden, is gebleken dat de Toyota-modellen
bijzonder geschikt zijn om te worden ingezet bij de meest voorkomende
politietaken. Eigenschappen als gebruiksvriendelijkheid, duurzaamheid,
betrouwbaarheid en zowel actieve als passieve veiligheid tellen
uiteraard zwaar in het veeleisende politiewerk. Daarnaast hebben de
scherpe onderhoudskosten en een hoge restwaarde een rol gespeeld bij
de keuze.
Een en ander is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de KLPD,
het Korps Landelijke Politie Diensten en moet over een periode van
vier jaar tot een besparing van acht miljoen euro op de kosten van het
voertuigenpark van de Nederlandse politie en andere deelnemende
organisaties leiden.
AutoRai