AutoRai

14-10-2002

Politie kiest voor Toyota

De politie gaat het aantal automerken vanaf volgend jaar drastisch beperken. Na uitgebreide proefnemingen zijn er slechts zes merken overgebleven bij een voertuigenpark-aanbesteding van de Nederlandse politie.

Tachtig procent van het wagenpark zal hiermee worden ingevuld. Een van die merken is Toyota.

Blij, maar niet verrast. Zo kan de stemming bij Toyota-distributeur Louwman & Parqui het best worden omschreven, nu bekend is gemaakt dat Toyota een van de zes merken is, waaruit straks het overgrote deel van het wagenpark van de politie zal bestaan. Doel van de nieuwe, gezamenlijke aanbestedingsprocedure was immers te komen tot minimale kosten per kilometer en een hechte samenwerking tussen klant en leverancier. Voor Toyota zijn dit sinds jaar en dag vanzelfsprekendheden.

Niettemin is Toyota bijzonder verheugd dat uit de veelomvattende proefnemingen, waar vijftig politiemedewerkers zich drie dagen lang mee bezig hebben gehouden, is gebleken dat de Toyota-modellen bijzonder geschikt zijn om te worden ingezet bij de meest voorkomende politietaken. Eigenschappen als gebruiksvriendelijkheid, duurzaamheid, betrouwbaarheid en zowel actieve als passieve veiligheid tellen uiteraard zwaar in het veeleisende politiewerk. Daarnaast hebben de scherpe onderhoudskosten en een hoge restwaarde een rol gespeeld bij de keuze.

Een en ander is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de KLPD, het Korps Landelijke Politie Diensten en moet over een periode van vier jaar tot een besparing van acht miljoen euro op de kosten van het voertuigenpark van de Nederlandse politie en andere deelnemende organisaties leiden.