Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Persbericht 02/138

Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid Directie
Communicatie

16 oktober 2002

Nr. 02/138

Nieuwe aanpak bijstand: grotere financiele verantwoordelijkheid en minder regels voor gemeenten

Gemeenten worden volledig financieel verantwoordelijk voor de verlening van bijstand. Zij krijgen er daardoor financieel belang bij zoveel mogelijk mensen aan het werk te helpen en fraude met uitkeringen te bestrijden. Om maatwerk te kunnen leveren bij de begeleiding van uitkeringsgerechtigden naar een baan, krijgen de gemeenten de beschikking over één flexibel en vrij te besteden budget. Tegenover de grotere beleidsmatige en financiële verantwoordelijkheid staat voor gemeenten een vermindering van de bureaucratie: minder en eenvoudiger regels en een aanzienlijke daling van het aantal verplichte rapportages aan het Rijk.

Dit schrijft staatssecretaris Rutte van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in een brief aan de Tweede Kamer. In de brief worden de hoofdlijnen van een nieuwe wet geschetst die een aantal wetten op het gebied van bijstand en reïntegratie vervangt. De nieuwe wet moet per 1 januari 2004 ingaan. Het wetsvoorstel zal na het Kerstreces naar de Tweede Kamer worden gestuurd.

Op dit moment declareren de gemeenten 75 procent van de kosten voor bijstandsuitkeringen bij het Rijk; zij beschikken over een budget voor de betaling van 25 procent van de kosten. Vanaf 2004 krijgen gemeenten een budget van het Rijk waarmee alle bijstandsuitkeringen moeten worden betaald. Als gemeenten van dit budget geld overhouden, mogen zij het vrij besteden aan ander gemeentelijk beleid. Als gemeenten tekort komen, moeten zij dit in principe binnen de eigen begroting opvangen. Gemeenten die er door een actief beleid in slagen het aantal bijstandsgerechtigden te verminderen, kunnen in het nieuwe systeem geld besparen.

Het budget voor de betaling van bijstandsuitkeringen zal jaarlijks worden vastgesteld op basis van een raming van het verwachte aantal bijstandsgerechtigden en wordt op objectieve gronden over de gemeenten verdeeld. Binnen het budget wordt een bedrag gereserveerd voor een noodvoorziening. Als sprake is van zeer ernstige overschrijdingen buiten de schuld van de gemeente, dan kan op deze noodvoorziening een beroep worden gedaan.

Alle middelen voor het naar werk begeleiden van bijstandsgerechtigden gaan op in één flexibel en vrij te besteden budget. Ook het geld voor gesubsidieerde banen wordt hierin opgenomen. Gemeenten kunnen zelf bepalen welk middel zij inzetten om mensen aan de slag te helpen. Dat kan bijvoorbeeld scholing, een loonkostensubsidie, bemiddeling of een gesubsidieerde baan zijn. Het budget voor het aan het werk helpen van bijstandsgerechtigden mag alleen voor dit doel worden gebruikt.

Staatssecretaris Rutte wil in de nieuwe wet vastleggen dat bijstandsgerechtigden aanspraak kunnen maken op begeleiding naar werk. Er komt een algemene verplichting voor bijstandsgerechtigden om werk te aanvaarden en, als dat niet mogelijk is, mee te werken aan activiteiten die erop gericht zijn dat in de toekomst wel mogelijk te maken. Het huidige stelsel van ontheffingen van arbeidsverplichtingen wordt kritisch bezien.

In de nieuwe wet zullen de hoogte van de uitkeringen en de voorwaarden om voor een uitkering in aanmerking te komen, niet veranderen. Overeenkomstig het Strategisch Akkoord zal wel de ruimte voor gemeenten om inkomensbeleid te voeren, worden beperkt. De bijstand moet weer een vangnet worden. De mogelijkheid aan groepen mensen met een minimuminkomen aanvullende bijstand te geven, de zogenoemde categoriale bijstand, zal worden afgeschaft. De bijzondere bijstand voor individuele gevallen blijft gehandhaafd. Daarnaast zullen gemeenten aanvullende inkomensondersteuning mogen geven aan mensen die langdurig van een minimuminkomen rondkomen en geen uitzicht hebben op werk.

Uitgangspunt van de nieuwe wet zal zijn dat de gemeenteraad de eerstverantwoordelijke is voor de controle op de uitvoering. Om gemeenteraden de mogelijkheid te geven de prestaties van de eigen gemeente te vergelijken met andere gemeenten, stelt Rutte een openbare benchmark voor. Het rijkstoezicht zal zich concentreren op de werking van het systeem van bijstandsverlening en op het toetsen van de controlerende rol van de gemeenteraad.


---

De volgende Officiële publicatie(s) zijn gerelateerd aan bovenstaande persbericht:
PDF publicatie Brief van staatssecretaris Rutte over hoofdlijnen nieuwe wet Algemene bijstandswet