Katholieke Universiteit Nijmegen

Effects of video feedback on social behavior of youth with mild mental retardation
Datum 17-10-2002
Tijd van 13:30 tot 14:30 uur
promovendus Mw. drs. P.J.C.M. Embregts
promotores Prof. dr. P. Duker
faculteit Faculteit der Sociale Wetenschappen
beschrijving In het huidige gehandicaptenbeleid vormt de integratie van licht verstandelijk gehandicapten in de samenleving een belangrijk aandachtspunt. De doelstelling van het promotieonderzoek van mw. drs. Embregts was het ontwikkelen van een behandelmethodiek om sociale interacties tussen licht verstandelijk gehandicapte jongeren onderling en tussen groepsleiding en jongeren positief te beïnvloeden. Hiertoe zijn op meerdere leefgroepen onderzoeken uitgevoerd, waarbij vrijwel dagelijks video-opnamen werden gemaakt. In het eerste onderzoek werd het effect van een videotraining bij de jongeren zelf bepaald. De resultaten waren positief: enkele jongeren lieten een directe afname van storend gedrag zien, bij de anderen was een geleidelijke afname zichtbaar. Echter, dit gedrag hield niet als vanzelf stand. Daarom werd in het daaropvolgende onderzoek de methode bij de jongeren gehandhaafd, maar kreeg ook groepsleiding feedback over hun handelen via gezamenlijke bespreking van video-opnamen en grafische feedback. Men reageerde hierdoor adequater op gewenst gedrag, voerde bij storend gedrag vaker de begeleidingsafspraken uit en/of toonde meer stimulerende initiatieven. Uit enquêtes na afronding van ieder deelonderzoek bleek dat de groepsleiding de videofeedback als een confronterende, doch effectieve, prettige en zinvolle begeleidingsmethodiek beoordeelde.
biografie Petri Embregts (Udenhout) is werkzaam als universitair docent bij de vakgroep Orthopedagogiek van de KU Nijmegen. Daarnaast werkt zij vanaf 1999 als coördinator voor het Meldpunt Licht Verstandelijk Gehandicapten in de regio Noord-Brabant en Limburg. contactpersoon Communicatie
email P.Embregts@ped.kun.nl
telefoon 024 - 361 22 30


* Samenvatting proefschrift (pdf)