Effects of video feedback on social behavior of youth with mild mental
retardation
Datum 17-10-2002
Tijd van 13:30 tot 14:30 uur
promovendus Mw. drs. P.J.C.M. Embregts
promotores Prof. dr. P. Duker
faculteit Faculteit der Sociale Wetenschappen
beschrijving In het huidige gehandicaptenbeleid vormt de integratie
van licht verstandelijk gehandicapten in de samenleving een belangrijk
aandachtspunt. De doelstelling van het promotieonderzoek van mw. drs.
Embregts was het ontwikkelen van een behandelmethodiek om sociale
interacties tussen licht verstandelijk gehandicapte jongeren onderling
en tussen groepsleiding en jongeren positief te beïnvloeden. Hiertoe
zijn op meerdere leefgroepen onderzoeken uitgevoerd, waarbij vrijwel
dagelijks video-opnamen werden gemaakt. In het eerste onderzoek werd
het effect van een videotraining bij de jongeren zelf bepaald. De
resultaten waren positief: enkele jongeren lieten een directe afname
van storend gedrag zien, bij de anderen was een geleidelijke afname
zichtbaar. Echter, dit gedrag hield niet als vanzelf stand. Daarom
werd in het daaropvolgende onderzoek de methode bij de jongeren
gehandhaafd, maar kreeg ook groepsleiding feedback over hun handelen
via gezamenlijke bespreking van video-opnamen en grafische feedback.
Men reageerde hierdoor adequater op gewenst gedrag, voerde bij storend
gedrag vaker de begeleidingsafspraken uit en/of toonde meer
stimulerende initiatieven. Uit enquêtes na afronding van ieder
deelonderzoek bleek dat de groepsleiding de videofeedback als een
confronterende, doch effectieve, prettige en zinvolle
begeleidingsmethodiek beoordeelde.
biografie Petri Embregts (Udenhout) is werkzaam als universitair
docent bij de vakgroep Orthopedagogiek van de KU Nijmegen. Daarnaast
werkt zij vanaf 1999 als coördinator voor het Meldpunt Licht
Verstandelijk Gehandicapten in de regio Noord-Brabant en Limburg.
contactpersoon Communicatie
email P.Embregts@ped.kun.nl
telefoon 024 - 361 22 30
* Samenvatting proefschrift (pdf)
Katholieke Universiteit Nijmegen