Coaching binnenstebuiten: een onderzoek naar coaching van docenten
door docenten
Datum 17-10-2002
Tijd van 15:30 tot 16:30 uur
promovendus Mw. drs. A.J.A. Engelen
promotores Prof. dr. Th.C.M. Bergen
copromotores Dr. V.A.M. Peters, dr. A.H.W.M. Pelkmans
faculteit Faculteit der Sociale Wetenschappen
beschrijving Effectiviteit van coaching in het onderwijs is groter
naarmate de gecoachte docent meer reflecteert op het eigen
onderwijsgedrag en de uitwerking daarvan op leerlingen. De
coachingsgesprekken tussen coach en docent blijken cruciaal voor het
stimuleren van de gewenste reflectie. Dit blijkt uit het proefschrift
van Anita Engelen, werkzaam aan de lerarenopleiding van de Katholieke
Universiteit Nijmegen. In de sport en het bedrijfsleven is coaching
een bekend fenomeen. Ook in het onderwijs is coaching in opmars.
Hierbij gaat het met name om het begeleiden van docenten in opleiding,
beginnende docenten en docenten met onderwijsproblemen. Coaching wordt
tevens ingezet om docenten te begeleiden bij onderwijsvernieuwingen.
Resultaten zullen echter uitblijven indien coaching wordt beschouwd
als het begeleiden van de ene docent door de andere. Docenten zijn,
zoals het woord al zegt, met name gewend te doceren. Coaching vraagt
om andere vaardigheden, zo blijkt uit het promotieonderzoek.
biografie Anita Engelen (Arnhem) is sinds januari 1996 werkzaam als
opleider binnen de eerstegraads lerarenopleiding, Instituut voor
Leraar en School (ILS). Daarnaast is zij sinds juli 2001 coördinator
van het cluster Moderne Vreemde Talen en medeverantwoordelijk voor de
ontwikkeling en vormgeving van het curriculum van de universitaire
lerarenopleiding.
contactpersoon Communicatie
email a.engelen@ils.kun.nl
telefoon 024 - 361 22 30
Katholieke Universiteit Nijmegen