Katholieke Universiteit Nijmegen

Benoeming Faculteit der Sociale Wetenschappen
Dr. Hans Beentjes benoemd tot hoogleraar Communicatiewetenschap Dr. Hans Beentjes is per 1 september benoemd tot hoogleraar aan de KU Nijmegen met als leeropdracht ´Communicatiewetenschap, in het bijzonder de persuasieve communicatie'. Het onderzoek van de nieuwe hoogleraar betreft de planning, opzet en uitvoering van communicatiewetenschappelijk empirisch onderzoek naar fenomenen als marketing communicatie, reclame en PR. In zijn nieuwe functie geeft Beetjes leiding aan de onderzoekslijn `Media campaigns'.

J.W.J. (Hans) Beentjes, geboren in 1955 in Amsterdam, studeerde psychologie aan de Rijksuniversiteit Leiden en werkte daar van 1985 tot 1996 als onderzoeker bij de Sectie Kind en Media van de Rijksuniversiteit Leiden. Hij deed er onderzoek naar mediagebruik van kinderen en jongeren in Nederland en promoveerde in 1990 op de dissertatie `Studies on Children's Television Viewing and Reading'. Sinds 1996 is hij verbonden aan de opleiding communicatiewetenschap van de KU Nijmegen.

Hans Beentjes was een van de ontwerpers van de Kijkwijzer, een classificatiesysteem dat nu ruim een jaar wordt gebruikt om audiovisuele producties te coderen. Ook werkte hij mee aan onderzoek naar mediabeleving van etnische minderheden en allochtone jongeren als `digitale' burgers.
Hij is onder meer lid van de Adviesraad van Sesamstraat, van het project Kind en Media van de Stichting Jeugdinformatie en van de Wetenschappelijke Adviesraad van het NICAM (Ned. Instituut voor Classificatie van Audiovisuele Media).
17-10-2002