AutoRai

17-10-2002

Hyundai blijft groeien

Hyundai heeft weinig last van de kwakkelende economie. De verkopen van het merk blijven stijgen. In thuisland Zuid-Korea werden in de eerste negen maanden van dit jaar 582.568 Hyundai's verkocht.

Dat is een toename van 7,7 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2001. De export steeg met 2,0 procent tot 681.751 auto's.

De fabrikant meldt dat de verkopen nog hoger hadden kunnen zijn. Als gevolg van de vakantieperiode rond de Koreaanse variant op Thanksgiving lagen fabrieken enkele dagen stil. Daarnaast krijgen exportmarkten prioriteit, waardoor in Zuid-Korea nog ruim 50.000 orders openstaan voor onder meer de Elantra, de Sonata, de XG en de Santa Fe.

Eindsprint in Nederland
In Nederland handhaaft Hyundai zijn aandeel op een krimpende automarkt. Tot en met 30 september van dit jaar werden 9.690 personenauto's verkocht, wat overeenkomt met een marktaandeel van 2,37 procent. Over dezelfde periode in 2001 was het marktaandeel met 2,41 procent slechts een fractie hoger.

Inmiddels heeft Hyundai de eindsprint voor 2002 ingezet. De voornaamste troeven zijn de geheel nieuwe Getz, de Accent Young met
1.000 of 1.500 euro voordeel en de Elantra Young met zelfs 3.000 euro voordeel.