Ingezonden persbericht

Leidschendam, 17 oktober 2002

Omzet thuiswinkelbranche stijgt met 25% naar ruim ¤1 miljard in de eerste helft 2002

Sterke groei consumentenbestedingen via internet zet door Thuiswinkelbranche maakt inhaalslag

Aankopen op afstand door consumenten (via catalogi, internet, telefoon enzovoort) zijn in de eerste helft van 2002 gestegen naar een omzet van ¤ 1,06 miljard, een stijging van 25,6% ten opzichte van een jaar geleden. Omzetcijfers over 2001 laten zien dat Nederland inmiddels het vierde land in Europa is qua thuiswinkelomzet, na Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk. In 2001 werd een omzet gerealiseerd van ¤ 1,84 miljard, een stijging van 21% ten opzichte van 2000. In de ranglijst van de gemiddelde thuiswinkelbesteding per inwoner neemt Nederland een plaats in de middenmoot in: in 2001 bedroeg de gemiddelde besteding ¤ 114. Het is voor het eerst dat de thuiswinkelbranche met halfjaarlijkse omzetcijfers over alle verkoopkanalen naar buiten treedt.

De omzetstijging in de thuiswinkelbranche in de eerste helft van 2002 is met ruim 25% opvallend te noemen in vergelijking met de 3,8% stijging in de reguliere detailhandel. Het aandeel van de totale thuiswinkelbranche in de eerste helft van 2002 ten opzichte van de totale Nederlandse detailhandelsomzet bedraagt inmiddels 2,6% (2,3% in 2001). Het aandeel in de non-food retail bedraagt inmiddels 4,5% (3,8% in 2001). De cijfers voor verkopen op afstand, waarin alle verkoopkanalen gemeten zijn, zijn tot stand gekomen in samenwerking met de leden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, en zijn gebaseerd op cijfers van CBS (oktober 2002) en Blauw Research (augustus 2002). De meer dan 90 leden van Thuiswinkel.org vertegenwoordigen zo'n 70% van totale thuiswinkelmarkt.

TABEL 1

Verkopen 1998-2002
Omzetontwikkeling thuiswinkelbranche in miljarden euro's per jaar

1998: ¤ 1,09
1999: ¤ 1,23
2000: ¤ 1,52
2001: ¤ 1,84
2002-1: ¤ 1,06

De forse stijging van de omzet van Nederlandse thuiswinkelbedrijven is met name te danken aan de sterke groei van online consumentenbestedingen. In de eerste helft van 2002 stegen de aankopen via internet als bestel- en verkoopkanaal naar ¤ 445 miljoen, een stijging van 86% ten opzichte van de eerste helft van 2001. Ook nieuwe toetreders tot de markt, variërend van traditionele detailhandel tot financiële dienstverleners, dragen bij aan de snelgroeiende omzetstijging. Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: "De forse omzetgroei betekent een inhaalslag voor Nederland op Europees niveau. Consumenten kiezen bewust voor nieuwe bestel- en aankoopkanalen. Het vertrouwen in verkopen op afstand neemt toe. Ook zal de komst van de euro een positieve invloed gehad hebben op de verkopen via catalogi en internet. Consumenten belonen thuiswinkeliers voor de transparantie van prijzen. Prijzen in catalogi (soms maar twee keer per jaar gedrukt) en prijzen op internet zijn gemakkelijk en eenvoudig door consumenten met elkaar te vergelijken."

TABEL 2

Thuiswinkelomzet in Europa en VS in 2001 in miljoenen ¤

Slowakije 70
Hongarije 71
Ierland 81
Tsjechië 150
België 655
Denemarken 658
Spanje 659
Finland 745
Italië 786
Noorwegen 822
Zweden 971
Oostenrijk 1.134
Zwitserland 1.276
Nederland 1.841
Frankrijk 7.900
Groot-Brittannië 12.977
Duitsland 20.700
Verenigde Staten 72.944
(Bron: EMOTA, Bundesverband des Deutschen Versandhandels, Thuiswinkel.org)

TABEL 3

Thuiswinkelbesteding per inwoner in 2001 in ¤ per jaar

Hongarije 7
Slowakije 13
Italië 14
Tsjechië 15
Spanje 16
Ierland 21
België 64
Zweden 109
Nederland 114
Denemarken 124
Frankrijk 129
Oostenrijk 140
Finland 143
Zwitserland 175
Noorwegen 183
Groot-Brittannië 217
Verenigde Staten 265
Duitsland 259
(Bron: EMOTA, Bundesverband des Deutschen Versandhandels, Thuiswinkel.org)

THUISWINKEL.ORG
De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, is als brancheorganisatie de primaire belangenbehartiger van bedrijven die producten en/of diensten op afstand (catalogus, internet, post, tv, etc.) verkopen aan consumenten.

Alle leden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.

Keurmerk Thuiswinkel Waarborg
De gedragsregels zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumenten keurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, telefoon, catalogus, post, etc. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting. Consumenten kunnen bedrijven die zich hebben gecommitteerd aan deze gedragsregels herkennen aan het Thuiswinkel Waarborg logo. Het keurmerk Thuiswinkel Waarborg is door de Consumentenbond bestempeld als de opvolger van het per 1 januari 2002 door de Consumentenbond beëindigde Web Trader.

De vereniging telt inmiddels meer dan 90 leden en stelt zicht ten doel als spreekbuis te fungeren voor haar leden en de zelfregulering binnen de branche te bevorderen. Daarnaast is het uitwisselen van kennis en informatie onder haar leden en met derden een belangrijke doelstelling.


- EINDE BERICHT -

Achtergrondinformatie (