BedrijfsautoRAI

17-10-2002

Mercedes-Benz Sprinter verhoogt veiligheid berijder

In toenemende mate, zo blijkt uit onderzoeken van de ADAC, de Duitse zusterorganisatie van de ANWB, zijn bestelwagens betrokken bij verkeersongevallen. Zij onderzocht die betrokkenheid in de periode van 1995 tot 2000, en constateerde een flinke toename.

Om deze tendens om te keren gaat Mercedes-Benz de Sprinter gesloten bestelwagen en combi-uitvoeringen standaard voorzien van ESP, afkorting van Electronic Stability Program. Dit systeem, dat een voertuig zijn stabiliteit en manoeuvreerbaarheid in noodsituaties laat behouden door snelle en gerichte remingrepen op één of meerdere wielen, werd tot nu toe uitsluitend toegepast bij personenautos en doet voorzichtig zijn intrede bij de Mercedes-Benz bedrijfswagens en autobussen; ESP heeft daar een positief effect op de beperking van de betrokkenheid bij ongevallen en de ernst ervan, zo blijkt uit de ervaringen tot nu toe. ESP vormt een aanvulling op bestaande veiligheidssystemen als Anti-Blokkeer-Systeem (ABS) en Aandrijf-Slip-Regeling (ASR), die al sinds 1995 standaard worden ingebouwd.

Gezien de groei van het aantal bestelautos op de weg en de vaak intensieve inzet van deze voertuigen door met name koeriersbedrijven, expresse- en pakketvervoerders heeft Mercedes-Benz het besluit genomen om dit belangrijke veiligheidssysteem ook standaard te monteren in dit type bedrijfsautos. Met als doel om daarmee een vermindering van het aantal verkeersongevallen waarbij bestelwagens zijn betrokken te bereiken en zo een belangrijke bijdrage te leveren aan de verbetering van de verkeersveiligheid. De Mercedes-Benz Sprinter is de eerste bestelwagen die standaard met ESP wordt uitgerust.

Het effect van een ongeval met een bestelwagen wordt vaak versterkt door een onevenwichtige lading of een lading die niet goed is vastgezet. Zon situatie scherpt tijdens een noodsituatie de bewegingen van het voertuig langs de natuurkundige grenzen verder aan en kan de oorzaak zijn dat het deze overschrijdt, met alle gevolgen die dat heeft voor de bestelauto en zijn bestuurder, en voor de overige betrokken verkeersdeelnemers.

Het ESP wordt uiteraard ook standaard geleverd in de Mercedes-Benz Sprinters die bestemd zijn voor het personenvervoer. De Sprinter Combi wordt veel gebruikt door taxibedrijven voor zieken- en gehandicaptenvervoer, en voor bijvoorbeeld groepsvervoer van en naar Schiphol. Daarnaast worden ze ingezet in het lokale en regionale openbaar vervoer als bijvoorbeeld belbus of kleine lijnbus. ESP geeft hier ook de chauffeur de zekerheid dat hij ook in extreme situaties een maximale greep houdt op zijn voertuig, zodat de kans op een ongeval wordt geminimaliseerd.

Nog even voor alle duidelijkheid: het ESP wordt standaard bij de Sprinter gesloten bestelwagens en Combis; in verband met de grote verscheidenheid aan opbouwmogelijkheden kan het systeem om technische redenen niet op de uitvoeringen als chassis met (dubbele) cabine en met laadbak worden geleverd. De productie van de vernieuwde Mercedes-Benz Sprinter bestelwagens met ESP loopt begin 2003 aan, maar ze zijn inmiddels te bestellen bij de Mercedes-Benz dealers.