AutoRai

17-10-2002

BMW introduceert: Z4 roadster

Met de Z4 voegt BMW een nieuwe dimensie aan roadster-rijden toe: ruimte in de cockpit, ruimte voor bagage. Toch is alles heel vertrouwd: zó hoort een roadster van BMW er uit te zien en zó hoort hij te rijden.

De Z4 is niet alleen een representant van de nieuwe ontwerpfilosofie van BMW, maar zet tevens in veel opzichten nieuwe maatstaven op roadster-gebied. De nieuwe Z4 is enerzijds zelfbewust, krachtig, sportief en esthetisch. Anderzijds biedt hij een extreem exacte, veilige handelbaarheid die zorgt voor een onvergelijkbaar plezierig rijgedrag.

De nieuwe tweezitter debuteert als Z4 3.0i, met een 170 kW/231 pk sterke zescilinder lijnmotor in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak, en als Z4 2.5i met een 141 kW/192 pk krachtige zescilinder lijnmotor en handgeschakelde vijfversnellingsbak. Beide modellen komen in de Verenigde Staten al deze herfst op de markt; Europa volgt vanaf voorjaar 2003.

Design: unieke proporties, afwisselende vormen
De proporties van de nieuwe BMW Z4 zijn opmerkelijk: een lange motorkap, een echte cockpit en een korte, krachtige achterpartij - op dit moment is er geen tweede roadster met vergelijkbare afmetingen. Een wielbasis van 2495 millimeter en een breedte van 1781 millimeter zijn in deze klasse de nieuwe maatstaf. De lengte van 4091 millimeter is daarentegen sportief compact. Het resultaat is een solide op de weg staande sportwagen met korte overhangen vóór en achter, en geen gram teveel.

De Z4 heeft twee taillelijnen. De onderste loopt van de motorkap over de portieren eerst naar achteren en vervolgens op de achterpartij omhoog. Deze lijn zorgt voor een krachtige, zelfbewuste uitstraling en herinnert bovendien aan de instap bij klassieke, portierloze roadsters. De bovenste taillelijn loopt daarentegen in een krachtige, gespannen boogvorm van de voorkant van de motorkap tot aan de achterzijde van de auto. Al even spannend is de naar achteren schuin oplopende portierlijn.

De Z4 is een BMW met volledig nieuwe, moderne en actieve vormen. Deze verschaffen de tweezitter een onmiskenbaar eigen karakter en een in deze klasse unieke uitstraling. Markante details zijn de in elkaar overvloeiende vlakken, randen, rondingen en verdiepingen, met afwisseling van concave en convexe vormen. Hieruit resulteren verrassende lijnen, schakeringen en spiegelingen.

Deze accentueren de roadster-proporties nog sterker en benadrukken de hoogwaardige uitstraling van het model. Indrukwekkend is ook het spannende verloop van de vormen bij het bekijken van de auto uit verschillende hoeken. De contouren van de Z4 zijn door duidelijke randen en kanten begrensd. Het lijnenspel wordt elke keer weer door andere randen gevormd en voortgezet. Dat geeft de Z4 een bijzonder karakteristiek, onmiskenbaar verschijningsbeeld.

De BMW Z4 heeft koplampeenheden die extra lampen overbodig maken. De achterlichten hebben een herkenbare vorm en herinneren tegelijkertijd aan de ronde achterlichten van de legendarische 2002. Voor de vormgeving van de richtingaanwijzers op de flanken vonden de ontwerpers een bijzondere oplossing: bij oplichten wordt tevens de aandacht gevestigd op het BMW beeldmerk.

Stroomlijn: weinig weerstand, veel plezier
In de conceptfase van de Z4 was een uitstekende aërodynamica een van de belangrijke doelstellingen bij de vormgeving van de tweezitter. Door optimalisering van de details werd een basisvorm ontwikkeld, die aan alle doelstellingen voldeed. Bijzondere aandacht daarbij kreeg ook de realisering van lage opwaartse krachten (lift) aan de voor- en achteras om een even uitgebalanceerd als sportief rijgedrag mogelijk te maken.

Tegelijkertijd werkten de ontwerpers ook aan een evenwichtige afstemming met het oog op tocht bij open rijden. Door een uitgebreide afstemming en verfijning in de BMW windtunnel is het gelukt om ook bij hogere snelheden een uitstekend open-rijcomfort (stil en tochtvrij) te realiseren. Een verdere verbetering is bereikt door het innovatieve en hoogwaardige windschot, dat tevens beschikt over extra inzetten in de rolbeugels.

Het interieur: sportief maatwerk
Bij het instappen valt direct de enorm toegenomen ruimte en bewegingsvrijheid in het interieur op: de beide ver naar achteren doorlopende portieren en de lage dorpels vragen géén atletische toeren meer om plaats te kunnen nemen. En eenmaal ingestapt zit men meteen in de ideale stuur-positie: laag en ver naar achteren, achter het zwaarte- en draaipunt. Dat geeft directe verbondenheid met de bewegingen van de auto en zorgt met name in bochten voor het zuivere roadster-gevoel.

De standaard sportstoelen zijn comfortabel en ergonomisch uitgevoerd. Ze bieden een uitstekende zijdelingse steun en laten zich veelvoudig, individueel verstellen. Zelfs voor zeer lange of opvallend korte mensen is door de ongekend lange verstelling in combinatie met de grote hoofdruimte een uitstekende zitpositie mogelijk. Passend daarbij kan ook de stuurkolom in lengte en hoek (hoogte) worden versteld. De in hoogte verstelbare hoofdsteunen zijn gepolsterd met een innovatief absorptieschuim dat het letselrisico met name bij aanrijdingen van achteren aanmerkelijk reduceert.

Dit design zet zich ook voort in het interieur van de nieuwe BMW Z4. De bestuurder wordt omgeven door klassiek roadster-design in een hoogwaardige en geavanceerde interpretatie: eenvoudig, overzichtelijk, modern, elegant en gericht op open rijden. Het dashboard is naar binnen gewelfd, de middenconsole is T-vormig ten opzichte van het dashboard geplaatst.

De dominerende instrumenten zijn snelheidsmeter en toerenteller. Hun kokervormige omranding een hommage aan klassieke roadsters verhindert weerspiegelingen in de voorruit. Het LCD-scherm van de boordcomputer is in de snelheidsmeter geïntegreerd, de koelvloeistoftemperatuurmeter en de brandstofmeter bevinden zich in de toerenteller. Versnellingsindicatie (bij automatische transmissie) en controle- en waarschuwingslampjes bevinden zich tussen de beide instrumenten. De standaard airconditioning wordt bediend met drie draaiknoppen in het dashboard, boven de middenconsole. Daarboven zit de bediening van het HiFi-systeem met radio/cd-speler.

Verschillende interieurlijnen
De Z4 2.5i is standaard uitgevoerd in de interieurlijn Free Spirit; een innovatieve stof/Sensatec-combinatie. Daarbij zijn onder meer de stoelen bekleed met stof. De portierpanelen bestaan uit hoogwaardige kunststof met middendelen in Sensatec of leder. Dashboard en middenconsole zijn voorzien van gelakte, kunststof sierlijsten. De Z4 3.0i is standaard uitgevoerd in de interieurlijn Oregon, met lederen bekleding. Stoelen, portier-middenpanelen, knie- en armpads zijn bekleed met leder. Geborsteld aluminium sierlijsten geven dashboard en instrumentenpaneel een hoogwaardige uitstraling. En als optie voor de Z4 2.5i is de stof/leder combinatie Active Sports beschikbaar.

De BMW Z4 biedt zijn inzittenden veel bergruimte in het interieur: een dashboardkastje, twee vaste portiervakken en een circa tien liter grote box in het achterschot, tussen de stoelen. De deksels van het dashboardkastje en de box worden via de centrale vergrendeling afgesloten, de openingsmechanismen zijn hydraulisch gedempt. Rechts en links van deze box bevinden zich nog twee andere vakken in het tussenschot, met elk 3,7 liter inhoud. Bij de extra-uitrusting HiFi Professional bevinden zich hier de subwoofers. Een ander klein vakje achter de handremhendel is geschikt voor bijvoorbeeld parkeergeld of andere kleine voorwerpen. Als optie zijn twee bekerhouders leverbaar. Deze bevinden zich onder de ventilatieroosters aan weerszijden in het dashboard, zijn uitklapbaar en laten zich in een handomdraai aan bekers of blikjes van verschillend formaat aanpassen.

Om bij gesloten kap de bagageruimte optimaal te kunnen benutten heeft de Z4 een variabele kapcassette. Net als bij de BMW 3-serie Cabrio kan deze kunststof kapcassette worden ontgrendeld en ingeklapt - een uniek detail in deze klasse. Zo kan de inhoud van de bagageruimte worden vergroot van 240 tot 260 liter. Dat is ruim genoeg voor bijvoorbeeld twee golftassen of de weekeindboodschappen. Om beschadigingen aan kap of bagage te voorkomen blokkeert bij de elektrohydraulisch bediende kap een veiligheidsschakeling het openen van de kapafdekking bij ingeklapte kapcassette. Voor extra bagagewensen, bijvoorbeeld het vervoeren van sport- en vrijetijdsartikelen, is als extra-uitrusting een aluminium drager voor het kofferdeksel beschikbaar.

De kap: Z-constructie bespaart ruimte
Als eerste open BMW beschikt de Z4 over een cabrioletkap met Z-vouwconstructie. Zoals de letter al aangeeft, wordt de kap bij het openen in de vorm van een ?Z? in de cassette gevouwen. Deze manier van vouwen heeft enerzijds zeer weinig ruimte nodig en anderzijds kan het voorste, harde kapdeel als een deksel over de stof worden gelegd en vlak met de carrosserie worden vergrendeld. De Z4 heeft dus geen klep of kaphoes meer nodig. En dat maakt het windgeruisniveau bijzonder laag.

De handmatig bedienbare kap wordt aan de voorruit via een enkele, centrale sluiting ver- en ontgrendeld en laat zich gemakkelijk met één hand openen en sluiten. De beugelconstructie van de kap uit lichte magnesium- en aluminium onderdelen bespaart gewicht en garandeert tevens een goede veiligheid bij ongevallen. De achterruit is gemaakt van krasvast mineraalglas en is verwarmbaar.

Naar wens is de nieuwe BMW tweezitter als s werelds enige roadster ook leverbaar met een volautomatisch bediende kap. Een druk op de knop is genoeg en het complete ontgrendelingsproces geschiedt in minder dan tien seconden elektromechanisch. Een elektrohydraulisch systeem zorgt dan voor het inklappen van de kap en voor de vergrendeling. Ook het sluiten gaat volautomatisch, maar dan in omgekeerde volgorde. Interieurgeluid en temperatuurcomfort zijn dankzij gerichte optimalisering en een extra binnenhemel nogmaals verbeterd ten opzichte van de standaard kap.

Een windschot-systeem verbetert naar wens de bescherming tegen tocht en luchtwervelingen. Het bestaat uit twee ruitjes die permanent in de openingen van de beide rolbeugels worden gemonteerd, en uit een in een frame gespannen net tussen de rolbeugels. Indien het net niet wordt gebruikt, kan het in een speciale houder in de bagageruimte worden opgeborgen.

Vanaf herfst 2003 zal er als accessoire ook een hardtop beschikbaar zijn. Een bijzonderheid van het vaste dak is de door lucht doorstroomde spoiler aan de achterzijde van het dak, die de druk op de achteras vergroot en daarmee de rijeigenschappen nogmaals verbetert.

Uitstekende zescilinders
De Z4 komt met bekroonde motoren op de markt: de BMW zescilinder in lijn verdiende ook dit jaar weer de hoogste onderscheiding bij de uitreiking van de internationale motorenprijzen. In de tweezitter worden de beide topvarianten ingezet: de 2,5-liter met 141 kW/192 pk bij 6.000 min-1 en de 3,0-liter met 170 kW/231 pk bij 5.900 min-1. Deze maken prestaties mogelijk die de benaming sportwagen alle eer aan doen: acceleratie van 0-100 km/h in respectievelijk 7,0 en 5,9 seconden; de topsnelheid bedraagt respectievelijk 235 km/h en 250 km/h.

Traploos dubbel-VANOS, vierkleppentechniek, adaptieve anti-pingelregeling en directe ontsteking zijn het hightech-erfgoed dat reeds bij de vorige generaties van de BMW zescilinders standaard was. In het basisontwerp zijn alle inhoudsvarianten gelijk. Met een - afgezien van boring en slag - belangrijk verschil in de uitvoering. Het in- en uitlaatsysteem, alsmede alle andere delen die bij de 3,0-liter motor aangezogen lucht geleiden, zijn met het oog op minimale stromingsverliezen en maximale cilindervulling door geoptimaliseerde resonantiewerking compleet uniek uitgevoerd. Een innovatief Motorsoundsystem zorgt bij de drielitermotor ervoor dat het inlaatgeruis van de motor in het interieur sonoor en krachtig de sportieve prestaties accentueert, maar nooit als storend wordt ervaren. Zo is ook bij alle uitlaatsystemen nadruk gelegd op decent-sportieve geluidsontwikkeling.

Speciale turbulentiekanalen voor elke cilinder verfijnen het resonantie-inlaatspruitstuk. Deze hebben de taak om de stromingssnelheid van het mengsel in het onderste toeren- en belastingbereik te vergroten. Daardoor ontstaat een betere mengselvorming die latere ontstekingstijdstippen mogelijk maakt en daarmee emissies en verbruik reduceert. Gecombineerd met de mogelijkheden van traploos dubbel-VANOS ontstaan daardoor veel meer mogelijkheden voor een op het gebruik afgestemde mengselvorming dan bij conventionele systemen. De vlakbij de motor geplaatste katalysatoren met metalen monolieten (grotere celdichtheid en dunnere tussenschotjes) maken het mogelijk dat de Z4 nu al voldoet aan zowel de ULEV- als de strenge EU4-emissienormen.

Elektronische gasklep
Om enerzijds een nog nauwkeurigere dosering van de gaspedaalbediening bij start-stop-verkeer mogelijk te maken, en anderzijds ook bij het oproepen van veel motorvermogen een directe reactie van de auto te realiseren hebben de zescilinders een geheel elektronische gasklep. Het systeem herkent in welke versnelling de auto op dat moment rijdt en kiest daarmee voor elke versnelling een individueel geprogrammeerde gasklep-referentielijn. Het hierboven beschreven resultaat is het gevolg. Tegelijkertijd wordt met de elektronische gasklep bereikt, dat de overgangen van bijvoorbeeld uitrollen naar deellast en omgekeerd harmonieus verlopen. Ook bij het rijden met standaard cruise control, waarvan de functie eveneens is geïntegreerd in de elektronische gasklep, is dit comfort merkbaar.

Power-schakelaar: Driving Dynamic Control
Voor bijzonder sportief ingestelde bestuurders beschikt de Z4 over een schakelaar die met een druk op de knop de motor nog een extra kick geeft. In de Sport-modus volgt het motormanagement daarmee een nog sportievere referentielijn voor het gaspedaal. Tegelijkertijd wordt naast de spontanere reactie op het gaspedaal ook de referentielijn van de stuurkarakteristiek verschoven naar directer en sportiever. De snelheidsafhankelijke elektrische stuurbekrachtiging (Electric Power Steering, EPS) volgt eveneens een nog sportievere referentielijn. Bij de uitrusting SMG of automaat activeert Dynamic Driving Control bovendien een langer aanhouden van de toeren en sneller schakelen.

Nieuw: Electric Power Steering
De Z4 is de eerste BMW met een elektrische in plaats van een hydraulische stuurbekrachtiging, die uitstekend past bij de dynamische, wendbare afstemming van de auto. De Electric Power Steering (EPS) heeft aan de stuurkolom een elektromotor en een wormwielaandrijving voor de stuurbekrachtiging. De stuurkracht wordt via de stuurkolom-tussenas overgebracht op een mechanisch stuurhuis, dat via spoorstangen voor de uiteindelijke wieluitslag zorgt. Aangezien de afstemming van de besturing via software kan worden geregeld, maakt EPS een bijzonder grote flexibiliteit in de stuurkarakteristiek mogelijk. Ook biedt het een optimale afstemming tussen stuurdemping en wegdek-feedback, en geringere bedieningskrachten bij langzaam rijden en manoeuvreren. Daarbij komt nog een zeer goede centrering, dus de terugloop van het stuurwiel na het rijden van een bocht, zonder storend stoten of vibreren. Wordt met de Driving Dynamic Control toets de Sport-modus geactiveerd, dan wordt meteen de stuurbekrachtiging gereduceerd. Servotronic regelt daarbij de mate van bekrachtiging afhankelijk van de snelheid: hoe hoger de snelheid, hoe minder bekrachtiging. Daardoor wordt het rijgevoel nog directer.

In tegenstelling tot hydraulische stuurbekrachtiging gaat bij EPS geen energie verloren in de stuurbekrachtigingspomp bij rechtuit rijden zonder stuurbewegingen. Dat resulteert in een brandstofbesparing van maximaal één liter per 400 kilometer in verhouding tot een conventionele, hydraulische stuurbekrachtiging.

Standaard met handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak De Z4 2.5i is standaard uitgerust met een handgeschakelde vijfversnellingsbak; de Z4 3.0i met een zesversnellingsbak. De krappe spatiëring bij de zesversnellingsbak in combinatie met de korte, exacte schakelwegen zorgen ervoor dat ook bij een zeer sportieve rijstijl altijd de ideale overbrenging snel kan worden gekozen. Deze transmissie, die ook voor de Z4 2.5i in combinatie met SMG als extra-uitrusting kan worden besteld, heeft door de extra versnelling een grotere overbrengings-bandbreedte en reduceert daarmee het toerental in de hoogste versnelling. Dat betekent tevens meer comfort voor de bestuurder door minder geluid én lagere kosten dankzij een lager verbruik. Zo zijn in verhouding tot een vijfversnellingsbak besparingen tot zon vier procent mogelijk.

Shift by wire met SMG
Als extra-uitrusting is vanaf voorjaar 2003 voor beide motoren de zesversnellingsbak ook als sequentieel geschakelde, manuele transmissie (SMG) leverbaar. Als shift-by-wire-systeem biedt SMG de bestuurder de mogelijkheid om sequentieel te schakelen via de pook in de middenconsole of via twee schakelpeddels aan het stuur, zodat hij of zij zich volledig op het rijden kan concentreren. SMG spreekt vooral zeer sportief ingestelde bestuurders aan en maakt schakelmanoeuvres binnen 0,15 seconden mogelijk absoluut precies en altijd gelijk, aangezien de bestuurder geen koppeling hoeft te bedienen.

De kernfunctie van SMG is handmatig schakelen met onovertroffen snelheid en precisie. Het kiezen van de versnellingen gaat daarbij altijd sequentieel, dus net als bij een motorfiets na elkaar, en niet zoals bij conventionele H-schakelpatronen naar keuze door direct inleggen van de betreffende versnelling. Het voordeel: zelfs bij zeer snel schakelen is verkeerd schakelen uitgesloten. Ook is het mogelijk direct meerdere versnellingen op of terug te schakelen. Om op te schakelen trekt de bestuurder hetzij de keuzehendel naar achteren of beweegt hij met zijn vingers een van de peddels naar zich toe. Terugschakelen gaat in omgekeerde richting, dus door het naar voren drukken van de hendel of de peddels. De peddels bieden nog een extra voordeel: ze maken schakelen mogelijk zonder de handen van het stuur te nemen. Ook hoeft de bestuurder bij het schakelen niet eens het gas los te laten; bij terugschakelen geeft het systeem zelf, automatisch steeds het benodigde tussengas.

Optimale acceleratie
De kick-down-functie laat zich in zowel de handmatige stand als in de drive-modus ook gebruiken om terug te schakelen - bijvoorbeeld om in te halen. Een beschermingsprogramma zorgt ervoor dat er alleen wordt teruggeschakeld als de motor niet teveel toeren kan maken. Deze automatische op- en terugschakeling garandeert in principe dat de motor geen kritieke toerentallen kan bereiken of juist wordt gesmoord bij te weinig toeren.

Comfort-schakelen Ondanks het nadrukkelijk sportieve karakter heeft SMG ook bijzonder comfortabele trekjes. In de Drive-modus schakelt het systeem geautomatiseerd, afhankelijk van snelheid, gaspedaalstand en acceleratie respectievelijk vertraging, totdat de keuzehendel of de schakelpeddels worden bediend. Voor het manoeuvreren is voorzien in een ?kruipfunctie?. Deze wordt automatisch ingeschakeld als de bestuurder na het kiezen van een vooruitversnelling of de achteruit de voet van de rem neemt zonder gas te geven. Daarbij werkt de koppeling net zo lang met extra slip tot het gas- of rempedaal wordt bediend. In het eerste geval wordt gekoppeld in het tweede geval helemaal ontkoppeld. Een temperatuurbewaking beschermt de koppeling tegen verhoogde slijtage.

Het SMG-systeem zit op de transmissie. De hele elektrohydraulische bedieningseenheid wordt als een soort klok over de transmissie geschoven. De regeleenheid van SMG communiceert met de Motronic en regelt tijdens het schakelen het motorkoppel. Daarmee is het mogelijk om tijdens het schakelen het gaspedaal ingedrukt te houden.

Het onderstel: puur rijplezier
De dynamiek, wendbaarheid en sportiviteit van de Z4 zijn in principe gebaseerd op de grotere carrosseriestijfheid van de Z4 en op zijn sportief afgestemde onderstel. Het is qua constructie afgeleid van de wielophanging van de BMW 3-serie, maar is echter voor wat betreft kinematiek en elastokinematiek gemodificeerd en nog meer op een uitstekende handelbaarheid afgestemd dan bijvoorbeeld het onderstel van de 3-serie coupé. De gebalanceerde gewichtsverdeling over beide assen (50:50) biedt daarbij de optimale voorwaarde voor een harmonieus rijgedrag en uniek hoge bochtsnelheden. Daarbij komt de aandrijving op de achterwielen, die ook bij een roadster beslissende voordelen biedt. Zo is de besturing altijd volledig vrij van aandrijfinvloeden. Dit garandeert de bestuurder een uitstekende stuurprecisie en een onmiskenbare feedback. Daarnaast wordt een zeer goede tractie gerealiseerd.

De in verhouding tot de carrosserie-afmetingen zeer grote spoorbreedte hebben samen met de stabilisatoren aan de voor- en achteras een grote invloed op de rijstabiliteit. Bochten neemt de Z4 veilig en onverstoorbaar - autotechnici spreken hier van een geringe dynamische aslastverplaatsing. Dit effect wordt ondersteund door de geringe onafgeveerde gewichten: circa twintig procent (zestig kilog) van het onderstel bestaat uit lichtmetaal.

De voorwielophanging bestaat uit veerbenen met gesmede, aluminium dwarsdraagarmen; dubbele, gasgevulde schokdempers, tandheugelbesturing en stabilisator. De centraal geleide achteras met dubbele, gasgevulde schokdempers en stabilisator onderscheidt dit vooral door een optimaal verband tussen achteras-subframe en carrosserie. Dat zorgt voor een zeer veilige handelbaarheid en verhindert een ongecontroleerd zelfstuurgedrag. Wie dit nog niet sportief genoeg vindt, kan kiezen voor het als extra-uitrusting verkrijgbare M Technik-sportonderstel, dat nog eens vijftien millimeter is verlaagd.

DSC met DTC
Standaard is de Z4 uitgerust met de Dynamische Stabiliteits Controle DSC: de veiligheidsreserves van het roadster-onderstel zijn zo groot, dat het veiligheidssysteem alleen bij werkelijk kritieke rijomstandigheden in het grensbereik wordt gebruikt - en niet als hulpmiddel om onvolkomenheden in het onderstel te compenseren.

Daarnaast kan de bestuurder het DSC in de Z4 met de nieuwe Dynamic Traction Control DTC nog individueler aan zijn hoge rijdynamische eisen aanpassen. DSC verbetert de actieve veiligheid (met name op glad wegdek), bij abrupte uitwijkmanoeuvres of plotseling optredend gevaar in bochten, door het gericht afremmen van individuele wielen. Een andere functie van DSC is de geïntegreerde stabiliteitscontrole ASC die, door gas-wegnemen en wielselectief afremmen van de aangedreven wielen, een mogelijk tractieverlies tegenwerkt.

Deze ASC-functie wordt nu uitgebreid met DTC, dat met een druk op de knop adaptief een grotere slip aan de achterwielen toestaat. De nadruk op tractie geldt daarbij alleen in het onderste en middelste snelheidsgebied en neemt continu af tot een gemiddelde auto-dwarsdynamiek, bij circa zevetig kilometer per uur en/of circa 0,4 g dwarsversnelling. Daarnaast worden de grotere slipdrempels aan de hand van andere referentiegrootheden, zoals de draaihoek en de dwarsversnelling van de auto, de berekende frictie-coëfficiënt van het wegdek, en de wielslip-integraalwaarden aangepast aan de actuele rijtoestand. De principiële veiligheidsfunctie van DSC wordt derhalve niet gecompromitteerd. Met DTC rijdt de Z4 derhalve net zo wendbaar als met een klassiek sperdifferentieel, zonder dat de DSC-functies in het grensbereik in gevaar komen.

De carrosserie: stabiel en toch licht
De BMW Z4 is van het begin af aan als roadster geconstrueerd. Dat heeft duidelijk merkbare voordelen. Met een torsiestijfheid van 14.500 Nm/graad overtreft hij die van de Z3 (5.600 Nm/graad) met meer dan het dubbele. Een dermate grote carrosseriestijfheid is in het cabrio- en roadster-segment tot nu toe niet eerder gerealiseerd. Het schijnbare conflict tussen limousine-achtig trillingscomfort en een dynamische, sportieve onderstelafstemming is daarmee briljant geslecht. Dat betekent minder vervorming en een nog intensiever rijgevoel.

De kale carrosserie heeft daartoe een dragerconcept met Y-structuur, waarbij de motordragers zich voor het schutbord elk verdelen over een dorpel en een tunnel-as. Voor de grote torsiestijfheid zorgen verder verstevigingsprofielen en vervormingszones in de bodem, rond de bovenste bevestigingspunten van de veerbenen en in het paneel voor de voorruit. De Z4 heeft derhalve geen extra maatregelen nodig, zoals trillingdempers.

Het qua gewicht geoptimaliseerde concept met doelbewuste lichtbouw omvat bij de Z4 een aluminium motorkap, in de carrosseriestructuur geïntegreerde rolbeugels en de toepassing van zeer sterke staalsoorten. De toepassing van de modernste productieprocessen, zoals het inwendig-hogedruk-forceerproces maakt een vorm- en gewichtsgeoptimaliseerde vormgeving van het paneel voor de voorruit mogelijk, zonder storende lasnaden.

Het voordeel: de Z4 2.5i is met 1.235 kg een echte lichtgewicht in zijn klasse en heeft als enige een zescilinder lijnmotor. Ook het gewicht van de Z4 3.0i is met 1.265 kg vrijwel gelijkgebleven aan dat van de laatste Z3 3.0i ? ondanks grotere carrosserie-afmetingen, grotere wielen en zesversnellingsbak. Het lage autogewicht met een optimale gewichtsverdeling van 50:50 (± 2 procent) over voor- en achteras heeft vooral één effect: het maakt fascinerend directe reacties mogelijk op alle rijmanoeuvres - oftewel puur rijplezier.

De vervoerscapaciteit is royaal bemeten, ook bij comfortabel uitgeruste uitvoeringen: het laadvermogen bedraagt al naar gelang de uitvoering maximaal 300 kg. Daarmee wordt gegarandeerd dat in alle gevallen de royale bagageruimte volledig kan worden benut.

Passieve veiligheid
De ruggengraat van de grote passieve veiligheid voor bestuurder en passagier wordt gevormd door de uiterst stabiele carrosserieconstructie met specifieke toepassing van zeer sterke staalsoorten. De A-stijl is uitgevoerd als rolbeugel: zeer sterke stalen buizen, die in de A-stijl-knooppunten via een massieve schaalconstructie zijn verankerd, versterken beide A-stijlen en het dakframe.

Twee stalen rolbeugels achter de stoelen zijn aan de zeer zwaar belastbaar geconstrueerde carrosserie-dwarsdrager in het tussenschot vastgelast en daarmee ideaal met de carrosserie verbonden. Bots-geoptimaliseerde voorzijden van de voetenruimtes voorkomen in belangrijke mate indringing in het interieur waardoor inzittenden letsel kunnen oplopen. Aan de voorste langsdragers zijn in verhouding lange deformatie-elementen in een stalen schaalbouwwijze vastgebout, waaraan wederom het bumpersysteem is bevestigd. Dit concept zorgt bij aanrijdingen met lage snelheid ervoor dat de gelaste carrosserieconstructie vrij van schade blijft en de reparatiekosten daardoor laag kunnen worden gehouden.

Standaard beschermen vier airbags de inzittenden van de Z4. De bestuurders-airbag zit in de stuurwielnaaf, de airbag voor de voorpassagier is onzichtbaar in het dashboard verborgen. Het airbag Impact Depending System (IDS) zorgt voor exact op de botsingskracht berekende ontvouwing van de airbags voor. De zij-airbags in de portieren zijn al even onzichtbaar geïntegreerd.

Met de Advanced Safety Electronic (ASE) zet BMW op het gebied van veiligheidstechniek opnieuw maatstaven. ASE is een gekoppeld airbag-managementsysteem, dat voor het eerst met glasvezelkabels werkt. Net als het ISIS-netwerk in de BMW 7-serie is ASE opgebouwd als een zogenoemd satellietensysteem, waarbij de satellieten de activering van de aparte airbags individueel optimaal sturen. De modules meten en rekenen zelfstandig, kunnen onafhankelijk van elkaar reageren en controleren elkaar onderling.

De beslissing wanneer welke componenten wat activeren hangt daarmee niet als voorheen uitsluitend af van een centrale regeleenheid. De beslissingen worden dáár genomen waar ze nodig zijn. Zowel de centrale regelmodule, als ook de satellieten beschikken derhalve over acceleratiesensoren. Door de koppeling van het satellieten-concept via glasvezeltechniek zijn bij een botsing het veilig herkennen en een bijtijds activeren gegarandeerd. In het systeem is ook een accukabeldiagnose met betrouwbare ontkoppeling van de veiligheids-accuklem geïntegreerd. Verder zorgt het voor het onderbreken van de brandstoftoevoer, het openen van de centrale vergrendeling en het inschakelen van de alarmknipperlichtinstallatie.

Het systeem maakt ook de plaatsing van een kinderzitje mogelijk, waarbij vanwege de veiligheid de rechter airbag moet worden gedeactiveerd. Daartoe dient een ?Airbag Off?-schakelaar met waarschuwingslampje in de middenconsole. De Z4 kan optioneel met Isofix-bevestigingspunten aan de rechterstoel worden uitgerust. Bijpassende kinderzitjes zijn als accessoire verkrijgbaar.

Banden met noodloopeigenschappen standaard
De Z4 staat ? als bijdrage aan nog meer veiligheid ? standaard op extra veilige, zogenoemde ?run-flat?-banden. Het principe van deze ?zelfdragende? band berust op versterkte zijwanden van de band, met een extra, inwendig steunprofiel en hittebestendige rubbercompounds. Deze maatregelen verhinderen voor een deel het inzakken van de band in drukloze toestand, waardoor doorrijden bij bandenpech mogelijk is. Bij een gereduceerde snelheid, maximaal 80 km/h, en voorzichtige, aangepaste rijstijl kan met een (of meerdere) volledig drukloze band nog veilig tot zon 150 kilometer worden afgelegd. Daardoor kan in de regel een servicestation worden bereikt zonder dat op mogelijk gevaarlijke plaatsen langs de (snel)weg een band moet worden verwisseld. Bovendien blijven alle regelsystemen ook bij bandenpech volledig actief.

Bij drukverlies wordt de bestuurder bijtijds optisch gewaarschuwd door het eveneens standaard bandenspanningscontrolesysteem. Het principe: bij drukverlies neemt de diameter van de band af en daarmee ook de omtrek. Hierdoor neemt de rotatiesnelheid van het wiel toe. Het systeem meet de wieltoerentallen via de sensoren van het vierkanaals ABS, vergelijkt de diagonaal ten opzichte van elkaar geplaatste wielen, alsmede de gemiddelde snelheid en herkent zo drukverlies in een band. Het bandenspanningscontrolesysteem informeert al na een korte tijd rijden, in de regel binnen één tot drie minuten, vanaf een snelheid van 15 km/h. Een ander voordeel: door de vroegtijdige waarschuwing en het bijtijds op spanning brengen van de banden kunnen later kostbare bandenschades worden voorkomen. Statistisch zijn zon 80 procent van alle bandenschades het gevolg van een te lage bandenspanning - iets dat met dit systeem kan worden voorkomen. Bovendien draagt rijden met de juiste bandenspanning bij aan lage brandstofverbruikscijfers.

Bij dagelijks gebruik hebben de banden met noodloopeigenschappen dezelfde eigenschappen als alle door BMW aanbevolen en geleverde banden. Door de volledige overeenkomst met bestaande wiel-/band-systemen kan in een noodgeval ook een conventionele band worden gemonteerd. Uiteraard zijn voor de Z4 ook winterbanden met run-flat-technologie beschikbaar.

Bi-Xenon
Naar wens kan de Z4 worden uitgerust met Bi-Xenon-koplampen. Deze koplampgeneratie maakt gebruik van de uitstekende lichteigenschappen van Xenon-lampen voor zowel dim- als grootlicht. De standaard H7-grootlichtlampen zijn parallel geschakeld, zodat de Z4-rijder over de op dit moment best mogelijke lichttechniek beschikt. Vóór de Xenon-lamp wordt daarbij elektromagnetisch een klep in de lichtbundel gedraaid, waardoor hetzij dim-, hetzij grootlicht wordt verkregen. Om verblinding van tegenliggers te voorkomen is het systeem gecombineerd met een automatische lichthoogteregeling.

HiFi-systemen
Als extra-uitrusting zijn naast het basissysteem twee HiFi-systemen beschikbaar die speciaal voor de Z4 zijn ontwikkeld en geoptimaliseerd, en die bij een maximaal uitgangsvermogen voor een uitstekende klankkleur zorgen. Door equalizing in de versterker wordt de lineariteit geoptimaliseerd. Het systeem omvat een tienkanaals audioversterker met vier veertig watt basluidsprekers vóór en achter, alsmede zes 25 watt midden- en hoge tonen luidsprekers voor-bovenin de portieren en achter de rugleuningen.

Met het HiFi-systeem Professional doet de zogenoemde Carver-technologie zijn intrede in de auto. De Carver-technologie maakt het mogelijk om uit de gekoppelde volumes van de rechter en linker subwoofer een enorm hoge geluidsdruk te ontwikkelen. Dit wordt opgewekt door de combinatie van een basluidspreker met een sterke eindtrap, die naast de vereiste uitgangsspanning van 30 volt ook de overeenkomstige signaalverwerking verzorgt om de luidspreker te beschermen tegen zelfvernietiging. De layout komt overeen met het HiFi-luidsprekersysteem, echter met een digitale tienkanaals audioversterker met Soundprocessor en honderd watt uitgangsvermogen voor de subwoofer in het achterschot.

Navigatiesystemen met dvd
De nieuwe BMW Z4 kan naar wens worden uitgerust met twee verschillende navigatiesystemen. Het in het dashboard geïntegreerde navigatiesysteem Business maakt voor het eerst in een BMW gebruik van gegevens op een dvd. Het enorme opslagvermogen van een dvd maakt een uitgebreide geografische reikwijdte mogelijk: heel Europa past op een enkele dvd. In combinatie met een snellere processor is het navigatiesysteem in staat om bijvoorbeeld bij het verlaten van de route direct een alternatieve route te berekenen. Aangezien het bij het radio-navigatiesysteem om een geïntegreerd systeem gaat, kunnen hiermee ook boordcomputer, radio en, indien beschikbaar, telefoon worden bediend. Het kleine monochroom-display, waarop de navigatiesymbolen worden weergegeven is derhalve ook in staat om SMS-berichten te tonen.

Het navigatiesysteem Professional beschikt daarnaast over een uitklapbaar 16:9 kleurendisplay van de nieuwste generatie, midden-bovenin het dashboard. Het draait om zijn eigen as en klapt automatisch op, wanneer een knop of toets van de radio wordt bediend. Hij klapt automatisch in wanneer de bestuurder de contactsleutel uit het contactslot neemt. De monitor laat zich met een druk op de knop elektrisch of handmatig verstellen en naar wens zelfs geheel inklappen. Het is dan compleet in het oppervlak van het dashboard geïntegreerd en is dan alleen herkenbaar aan de dunne omtreklijnen. Door de toepassing van een nieuwe folietechniek is het display niet alleen onder alle lichtomstandigheden uitstekend afleesbaar; een daarachter aangebrachte, speciale ontspiegelingsfolie verhindert ook reflecties in de voorruit.

Beide navigatiesystemen kunnen met een eveneens als extra-uitrusting leverbare, vast ingebouwde telefoon worden gecombineerd. Nieuw is de mogelijkheid van een bluetooth-interface. Zodra een voor deze technologie geschikte mobiele-telefoon binnen circa 10 meter van de chip in de auto komt, wordt automatisch een draadloze verbinding tot stand gebracht, uiteraard na invoeren van een pin-code.

De productie van de nieuwe BMW Z4
De nieuwe BMW Z4 wordt exclusief in de Amerikaanse BMW fabriek Spartanburg voor de hele wereld gebouwd. Bij deze in South Carolina gelegen fabriek werken meer dan 4.000 mensen. Naast de nieuwe Z4 wordt hier ook de X5 gebouwd. Tot en met de uitloop van de BMW Z3 in juni 2002 heeft de fabriek 300.000 roadsters, inclusief de M modellen, geproduceerd.