Ministerie van Justitie


http://www.justitie.nl

MIN JUST:Uitbreiding detentiecapaciteit maximaal 5000 plaatsen

Dit is een gezamenlijk persbericht van de ministeries van Justitie en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Wiebe
Alkema Frank Wassenaar
070-3707225
070-4268261

4231
17.10.02

KABINET: NEDERLAND IN KOMENDE JAREN VEILIGER

Het kabinet investeert fors in veiligheid. Met een pakket aan maatregelen en een stevige financiële impuls moet Nederland veiliger worden. Het kabinet kiest voor de aanpak van stelselmatige daders en risicojongeren, en voor verbetering van toezicht en controle in de publieke ruimte. Daarnaast komen er meer gerichte preventieprojecten en worden de opsporing en de handhaving versterkt. In de jaren 2003, 2004 en 2005 is hiervoor respectievelijk 190, 250 en 490 miljoen euro beschikbaar. Vanaf 2006 is dat elk jaar 720 miljoen euro structureel. Dit zijn de hoofdlijnen uit de nota .Naar een veiliger samenleving. van minister Donner van Justitie, en van minister Remkes en staatssecretaris Hessing van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties die vandaag naar de Tweede Kamer is gestuurd.

Resultaten
De uitvoering van het veiligheidsprogramma resulteert in 4000 extra agenten, behandeling van alle aangiften van misdrijven, stijging van het aantal opgehelderde misdrijven oplopend tot een totaal van 40.000 in 2006 en reductie van doorlooptijden in strafzaken. Ook komt er een voorziening om stelselmatige daders langer op te sluiten en wordt de strafrechtelijke opvang verslaafde criminelen (SOV) uitgebreid. Het aantal detentieplaatsen stijgt met 5000. In 2006 is de politie beter bereikbaar, meer aanwezig op straat en publieksgerichter dan in 2002. Alle internationale rechtshulpverzoeken worden geregistreerd en op de juiste manier behandeld.

Bij de bestrijding van criminaliteit en overlast legt het kabinet het accent op veelplegers en risicojongeren, die dreigen af te glijden in een criminele carrière. Met de aanpak van deze twee groepen zal meer criminaliteit van straat worden gehaald waardoor -in combinatie met gerichter toezicht en maatregelen ter verbetering van het veiligheidsklimaat- de onveiligheid in het publieke domein afneemt en de achteruitgang van de leefomgeving wordt tegengegaan. Een vermindering van criminaliteit en overlast in de publieke ruimte met circa 20 tot 25 procent moet vanaf 2006 in het vizier komen. Bij verbetering van de veiligheid is ook de inspanning van burgers, gemeenten, maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven vereist. Initiatieven van het bedrijfsleven om de criminaliteit terug te dringen worden ondersteund.

Veelplegers
Uit onderzoek is gebleken dat van alle stelselmatige daders de veelplegers landelijk ongeveer 12% van alle verdachten uitmaken. Een veelpleger is iemand waartegen meer dan 10 processen-verbaal zijn opgemaakt. Deze groep is verantwoordelijk voor 20 % van de criminaliteit. Met name de grote steden ondervinden veel last van veelplegers. De vier grootste steden springen eruit: zij kennen 30 % meer veelplegers dan het landelijk gemiddelde. Een effectieve aanpak van veelplegers draagt bij aan de veiligheid in stations, winkelcentra en achterstandswijken. Een en ander leidt op den duur ook tot ontlasting van politie en justitie waardoor meer capaciteit vrijkomt voor andere zaken. Het kabinet wil veelplegers voor een periode van één tot twee jaar vastzetten dan wel hun vrijheid beperken. Voor de opvang van deze groep wordt een aparte detentievoorziening ontwikkeld.

Risicojongeren
Goede aanpak van risicojongeren vergt preventieve en repressieve maatregelen. Zo wil het kabinet het casusoverleg tussen politie, OM en Raad voor de Kinderbescherming in 2003 landelijk invoeren. In dit overleg komt ook aandacht voor proces- en casusbewaking. Daardoor is een snelle en effectieve reactie op strafbaar gedrag van jongeren mogelijk. In 2006 is er voor 30.000 jongeren casusbewaking. Mogelijkheden van .lik op stuk. met inbegrip van een snelle verbeurdverklaring van voorwerpen waarmee het strafbare feit is gepleegd, en het enkele dagen laten .zitten. na aanhouding worden in 2003 in pilots uitgetest. Een ruimere toepassing van voorlopige hechtenis bij de veelplegers onder jongeren wordt eveneens beproefd.

Intensieve Trajectbegeleiding (ITB) wordt uitgebreid. In 2006 zijn hiervoor 500 plaatsen extra beschikbaar. Ook wordt nachtdetentie landelijk ingevoerd en komen er meer plaatsen in voorzieningen zoals Glenn Mills en Den Engh. Om te voorkomen dat jongeren afglijden in de criminaliteit wordt in 2003 begonnen met signaleringsgesprekken na een eerste politiecontact van de jongere. Zo kan worden nagegaan of er sprake is van een opvoedingsprobleem. Voortijdig schoolverlaten en schoolverzuim worden aangepakt.

Versterking handhaving
Er komt structurele aandacht voor risicogebieden, zoals uitgaansgebieden, woonwijken en winkelcentra. Iedere gemeente krijgt de mogelijkheid om gebieden aan te wijzen als risicovol om daar het instrument preventief toezicht ruim toe te kunnen passen. Dat betekent meer cameratoezicht, controle op wapens en op onrechtmatig verblijf van vreemdelingen. In deze urgentiegebieden zal de rijksoverheid zich inspannen om hindernissen voor onorthodoxe maatregelen weg te nemen. Daarnaast wordt gekeken naar mogelijkheden om bestuurlijke handhaving te versterken voor kleinere delicten zoals vuil op straat, graffiti en overlast.

De inzet van particuliere beveiligers, onder regie van de politie, wordt geïntensiveerd. Verder wordt de inzet van bijzondere opsporingsambtenaren (BOA) uitgebreid. Gemeenten krijgen de mogelijkheid om deze opsporingsambtenaren in te zetten om met name de .kleine ergernissen. aan te pakken. Met gemeenten gaat het kabinet resultaatsafspraken maken op basis van de lokale veiligheidsanalyse in afstemming met het regionale beleidsplan politie. Overigens blijft het toezicht in het publieke domein een verantwoordelijkheid van de overheid. Dit wordt niet alleen duidelijk door uitbreiding van de sterkte met 4000 agenten, maar ook door extra stadswachten en toezichthouders.

Versterking opsporing
Mogelijkheden om aangifte te doen, worden verruimd. Ook telefonisch of elektronische aangifte doen wordt mogelijk. Aangifte doen op andere locaties (dichter bij de burger) en verbetering van vervolginformatie aan burgers krijgt volop aandacht.
Het OM komt begin 2003 met een aanwijzing waardoor wordt gewaarborgd dat elke aangifte een passende reactie krijgt. De aanwijzing geeft aan wat de politie moet doen gezien de zwaarte van het delict en de opsporingsindicatie.
Om de opsporing te verbeteren, wordt de professionaliteit van de recherche op alle niveaus versterkt. Het gaat hierbij om verbetering van deskundigheid, loopbaanbeleid en informatievoorziening. Ook wordt de nationale recherche opgericht om de zware criminaliteit te bestrijden.

Preventie
Begin 2003 worden afspraken gemaakt met het Nationaal Platform Criminaliteitsbeheersing over de aanpak van criminaliteit. Dit resulteert in maatregelen als de beveiliging van diefstalgevoelige goederen (gsm.s, laptops, scooters) door middel van een chip en het openbaar maken van het register gestolen goederen van de politie. Verzekeringsmaatschappijen worden gestimuleerd om preventieve maatregelen op te nemen in de voorwaarden en deze te belonen met kortingen op de premie. Verder spelen gemeenten een belangrijke rol bij de preventie van criminaliteit en overlast.

Efficiency
De politie richt zich in de komende jaren meer op haar kerntaken. Zo houdt de politie zich nu nog veel bezig met .opvang. van verslaafden, mensen die psychisch in de war zijn en zwervers. Dit is geen kerntaak. Maatschappelijke instellingen moeten op dit punt hun verantwoordelijkheid nemen. Onder regie van gemeenten zullen zij voor deze gevallen adequate opvang moeten regelen. De politie zal zich in de toekomst beperken tot directe noodhulp. Verder zal de politie de administratie rond toelating van vreemdelingen overdragen aan de IND.

Er komt meer ruimte voor het OM om zaken zonder tussenkomst van de rechter af te doen. Hierbij wordt gedacht aan de uitbreiding van het zogeheten officiersmodel voor taakstraffen in het jeugdrecht, introductie van meer OM-afdoeningsmodaliteiten zoals de kortere ontzegging van de rijbevoegdheid, en het altijd mogelijk maken van die OM-afdoeningen waarop anders een door de rechter opgelegde geldboete zou volgen.

Een belangrijk instrument om de samenwerking in de strafrechtsketen te bevorderen zijn de Arrondissementale Justitiële Beraden. Hierin worden afspraken gemaakt over de informatievoorziening en de overdacht van dossiers. Het beraad voorkomt vormfouten en verkort de doorlooptijd. In het jeugdstrafrecht zijn hiermee goede ervaringen opgedaan. Het kabinet wil dan ook nadrukkelijk inzetten op de verdere uitbouw van dergelijke beraden en deze uitbreiden naar het strafrecht voor volwassenen.

De Raad voor de Rechtspraak werkt aan voorstellen die de efficiency bij de procesgang verhogen. Er komen maatregelen waardoor gerechten aan elkaar zittingscapaciteit ter beschikking kunnen stellen. Mogelijkheden voor het telehoren (horen op afstand met behulp van een audiovisuele verbinding) van gedetineerden worden ingevoerd. Tevens komt er een onderzoek naar de mogelijkheid van verruiming van tijden van gerechten.

---

17 okt 02 16:05