Ministerie van Verkeer en Waterstaat

17 oktober 2002

Nieuw plan voor verbetering veiligheid openbaar vervoer

Een intensieve aanpak moet incidenten in het openbaar vervoer en gevoelens van onveiligheid bij reizigers en personeel op korte termijn verminderen. Minister De Boer van Verkeer en Waterstaat kondigt in het Aanvalsplan Sociale Veiligheid ruim 20 extra maatregelen aan om de veiligheid in het openbaar vervoer te verbeteren. Het plan is vandaag naar de Tweede Kamer gestuurd.

Het plan bevat maatregelen gericht op preventie, handhaving en vervolging en de regie daarop. Naast de inzet van nieuwe middelen gaat het vooral om het slimmer inzetten van bestaande middelen en het verbeteren van de samenwerking tussen betrokken partijen. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat stelt hiervoor vanaf 2003 jaarlijks 34 miljoen euro beschikbaar.

Sociale onveiligheid, zwartrijden en agressie in en rond het OV gaan vaak samen. Belangrijkste preventieve maatregelen zijn de invoering van de Chipkaart OV in combinatie met afsluiting van metro- en treinstations. Hiermee wordt dit najaar gestart op de nieuwe Beneluxlijn van de metro in Rotterdam. In het najaar van 2003 begint de NS met deze maatregelen op de Hoekse lijn, gevolgd door enkele metrolijnen in Amsterdam. Ook het cameratoezicht op treinstations wordt de komende jaren fors uitgebreid met ruim 3000 cameras. Bovendien zullen het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de NS er gezamenlijk op toezien dat de stations beter worden schoongemaakt. De maatstaven voor veilige stations worden vastgelegd in een keurmerk. Tot slot komen er richtlijnen voor de bestrijding van zwartrijden zoals het direct opleggen van hogere boetes.

Daarnaast zijn concrete voorstellen voor handhaving in het plan opgenomen. Verkeer en Waterstaat stelt 9 miljoen euro beschikbaar voor uitbreiding van het aantal toezichthouders bij tram en metro. Het plan voorziet ook in een uitbreiding van de bevoegdheden van Buitengewone Opsporingsambtenaren in het openbaar vervoer en een verbetering van de opleiding. Zij krijgen onder andere de beschikking over handboeien en surveillancehonden. De inzet en de capaciteit bij politie en justitie wordt versterkt door een uitbreiding van de spoorwegpolitie met drie teams van minimaal 17 agenten. Deze teams zijn flexibel inzetbaar maar worden vooral ingezet op de lijnen in de Randstad waar veel criminaliteit voorkomt, zoals op de Schiphollijnen. Justitie draagt zorg voor voldoende capaciteit om geweldplegers en andere criminelen in en rond het OV te vervolgen en te berechten.

De nadruk in het plan ligt op vergroting van de mogelijkheden voor OV-bedrijven om zelf op te treden zonder daarbij direct de hulp van politie en justitie in te roepen. De OV bedrijven, spoorwegpolitie, regiopolitie, gemeenten en het openbaar ministerie maken afspraken over wie op welk moment kan optreden. Deze afspraken worden vastgelegd in Veiligheidsarrangementenen in de concessie voor de exploitatie van het OV.

Saskia Kranendonk 070-3517116