Rijksvoorlichtingsdienst

Stadstram 17 okt 2002
MAATREGELEN VOOR MEER VEILIGHEID IN OPENBAAR VERVOER

Minister De Boer (VenW) kondigt in het 'Aanvalsplan Sociale Veiligheid' ruim twintig extra maatregelen aan om de veiligheid in het openbaar vervoer te verbeteren. Vanaf 2003 is hiervoor jaarlijks 34 miljoen beschikbaar.

De maatregelen moeten incidenten in het openbaar vervoer en gevoelens van onveiligheid bij reizigers en personeel op korte termijn verminderen. Het plan bevat maatregelen gericht op preventie, handhaving en vervolging en de regie daarop.

De belangrijkste preventieve maatregelen zijn:

- De Chipkaart Openbaar Vervoer wordt ingevoerd in combinatie met afsluiting van metro- en treinstations. Hiermee wordt dit najaar gestart op de nieuwe Beneluxlijn van de metro in Rotterdam. In het najaar van 2003 begint de NS met deze maatregelen op de Hoekse lijn, gevolgd door enkele metrolijnen in Amsterdam.

- Het cameratoezicht op treinstations wordt de komende jaren uitgebreid met ruim drieduizend cameras.

- Het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de NS zien er gezamenlijk op toe dat de stations beter worden schoongemaakt.
- De maatstaven voor veilige stations worden vastgelegd in een keurmerk.

- Er komen richtlijnen voor de bestrijding van zwartrijden, zoals het direct opleggen van hogere boetes.

De belangrijkste voorstellen voor handhaving zijn:
- Verkeer en Waterstaat stelt 9 miljoen beschikbaar voor uitbreiding van het aantal toezichthouders bij tram en metro.
- De bevoegdheden van buitengewone opsporingsambtenaren in het openbaar vervoer worden uitgebreid en de opleiding wordt verbeterd. Zij krijgen onder andere de beschikking over handboeien en surveillancehonden.

- De spoorwegpolitie wordt uitgebreid met drie teams van minimaal zeventien agenten. Deze teams zijn flexibel inzetbaar, maar worden vooral ingezet op de lijnen in de Randstad waar veel criminaliteit voorkomt, zoals de Schiphollijnen.

- Justitie draagt zorg voor voldoende capaciteit om geweldplegers en andere criminelen in en rond het openbaar vervoer te vervolgen en te berechten.

De bedrijven voor openbaar vervoer krijgen meer mogelijkheden om zelf op te treden zonder daarbij direct de hulp van politie en justitie in te roepen. De bedrijven, spoorwegpolitie, regiopolitie, gemeenten en het openbaar ministerie maken afspraken over wie op welk moment kan optreden. Deze afspraken worden vastgelegd in
'Veiligheidsarrangementen' en in de concessie voor de exploitatie van het openbaar vervoer.

Het 'Aanvalsplan Sociale Veiligheid' is vandaag naar de Tweede Kamer gestuurd.

Bron:
Persbericht ministerie van Verkeer en Waterstaat

Zie ook:
VW: knelpunten daadkrachtig aanpakken (17 september 2002)