OPTA

Persbericht OPTA: Concurrentie op 118 moet mogelijk zijn

Den Haag 17 oktober 2002 - KPN biedt de telefonische inlichtingen-dienst 118 niet kostendekkend aan. Daardoor wordt concurrentie op deze dienst bemoeilijkt en komen initiatieven om deze diensten op een andere wijze aan te bieden maar moeilijk van de grond. OPTA heeft KPN daarom verplicht het 118-tarief uiterlijk 1 juli 2003 naar een kosten-
dekkend niveau te brengen.

Andere telefonie-aanbieders zijn verplicht zelf een telefonische inlichtingendienst aan te bieden maar worden hierin door de te lage tariefstelling van KPN belemmerd. Ook zijn er aanbieders die de telefonische inlichtingendienst willen aanbieden in combinatie met andere diensten, zoals doorverbinden naar de dichtstbijzijnde garage. Hiervoor is een speciale nummerreeks gereserveerd die binnenkort in gebruik wordt genomen.

KPN is wettelijk verplicht om tarieven te hanteren die een goede afspiegeling zijn van de onderliggende kosten. Bij ongewijzigde omstandigheden acht OPTA het niet uitgesloten dat het 118-tarief (nu 0,40 per oproep) meer dan verdubbeld zal moeten worden. Hoeveel het tarief uiteindelijk zal stijgen, hangt mede af van het gebruik van de dienst en de kostenbesparingen die KPN nog zal weten te realiseren. Uiterlijk 1 juli 2003 dient KPN het tarief op kostendekkend niveau te hebben gebracht.

De 118 dienst is een zogenaamde universele dienst die voor een ieder tegen een betaalbaar tarief beschikbaar dient te zijn. Met het oog op de betaalbaarheid kan de minister van Economische Zaken hiervoor zonodig een maximum vaststellen.