CURATOREN VAN CETECO

Deponering tiende openbare verslag

Rotterdam/Utrecht, 17 oktober 2002

DEPONERING TIENDE OPENBARE VERSLAG


1. Deponering crediteurenverslag


De curatoren van Ceteco, mr W.M.J. Bekkers (Wijn & Stael advocaten te Utrecht) en mr G.H. Gispen (Simmons & Simmons Trenité advocaten en notarissen te Rotterdam) hebben heden hun tiende openbare verslag (ongeveer 300 bladzijden) gedeponeerd.


2. Achtergrond Ceteco


Ceteco was een Nederlands retailbedrijf met handelsactiviteiten (op het gebied van duurzame consumptiegoederen en
consumentenfinanciering)in Latijns Amerika en het Caribisch Gebied. Ceteco had in 16 landen ongeveer totaal 370 winkels, 8000 man personeel en een omzet van USD ruim 600 miljoen. In 1999 werd aan Ceteco surséance van betaling verleend. In 2000 volgde het faillissement.

De schuldenlast van Ceteco bedraagt (inclusief betwiste schulden en circa EUR 61 miljoen achtergestelde schuld) afgerond EUR 273 miljoen. Het tekort bedraagt afgerond EUR 210 miljoen.


3. Oorzaken faillissement

Curatoren hebben een onderzoek laten uitvoeren naar de oorzaken van het faillissement en de vraag wie daarvoor verantwoordelijk is en eventueel aansprakelijk kan worden gehouden.

Daarbij is het volgende gebleken.


- Ceteco heeft in 1994 besloten tot een strategie van snelle groei (het 'Turbo Plan'). Deze strategie was erop gericht om in nieuwe markten lokale slecht renderende bedrijven tegen lage kosten over te nemen. Na overname werden deze bedrijven 'omgeturnd' en werd de Ceteco werkwijze geïntroduceerd.
Het op een verantwoorde wijze realiseren van dit Turbo Plan en de daarmee beoogde grote omzetverhoging stelde eisen aan de Ceteco organisatie. Ceteco heeft aan deze eisen niet voldaan.


- Zowel de Raad van Bestuur als de Raad van Commissarissen van Ceteco is zich in de loop der tijd bewust geweest van het feit dat het Turbo Plan aanzienlijke risico's met zich meebracht. Dit inzicht heeft echter niet geleid tot voldoende maatregelen om die risico's te beperken. Voorzover er is ingegrepen was dat te laat of te weinig diepgaand.


- Voordat Ceteco een nieuwe markt betrad, is wel onderzoek gedaan naar de commerciële mogelijkheden op die markt, maar niet naar de vraag of het Ceteco-concept zoals dat van oudsher in Centraal Amerika in praktijk werd gebracht, ook zonder meer zou kunnen worden toegepast in die nieuwe markt.


- Ceteco is er niet in geslaagd de administratieve organisatie van de landenorganisaties en in het bijzonder ook de naleving van de administratieve procedures zodanig op orde te krijgen dat de uitkomsten van die procedure betrouwbaar waren; zo miste zowel het lokale management als de Raad van Bestuur in een aantal belangrijke landen voldoende en tijdig inzicht in de commerciële en financiële gang van zaken.


- Ondanks een aanzienlijke inzet van menskracht en (financiële) middelen is Ceteco er niet in geslaagd haar in 1993 genomen en in 1997 herhaalde besluit om op korte termijn een geïntegreerde IT-structuur voor de gehele organisatie te realiseren; de voortdurende problemen op IT-gebied hingen nauw samen met de onmacht van Ceteco haar administratieve organisatie op orde te brengen; het ontbrak Ceteco daardoor aan adequate en tijdige managementinformatie;


- Voorzover risicoanalyses zijn gemaakt, is Ceteco in de controle op het bereiken van kritische grenzen tekort geschoten. Ook op niet in de pas met de begrotingen lopende ontwikkelingen zoals met betrekking tot de solvabiliteitsratio, de kostenbeheersing, de groei van de retailomzet en het benodigde werkkapitaal, en de omvang en de kwaliteit van het verleende consumentenkrediet, is niet of te laat gereageerd.


- De enorme expansie van Ceteco en in het bijzonder ook de snelle toename van het verleende consumentenkrediet vereiste gaandeweg meer externe financiering, terwijl aan de daarvoor vereiste solvabiliteitsratio in steeds mindere mate werd voldaan. Raad van Bestuur noch Raad van Commissarissen hebben aan de solvabiliteit voldoende aandacht besteed, mede omdat zij ervan uitgingen dat Hagemeyer, wanneer het nodig zou zijn, financiële steun zou bieden. De door Ceteco zelf gestelde solvabiliteitseis is niet gehaald; daardoor oversteeg de financieringsbehoefte uiteindelijk de financieringsmogelijkheden.


4. Conclusie


- Ceteco heeft in korte tijd heel veel geld verloren. De kosten voor Ceteco van het mislukte avontuur in Argentinië bedroegen USD 110 miljoen, in Venezuela USD 50 miljoen en op Curaçao USD 11 miljoen.


- Op basis van de bevindingen van curatoren, die staan in hun omvangrijke verslag, zijn zij tot de volgende conclusie gekomen:

Het faillissement van Ceteco is hoofdzakelijk veroorzaakt door de wijze waarop de Raad van Bestuur in de periode 1996-1998 zijn taak heeft vervuld. Verder concluderen curatoren dat zowel de Raad van Commissarissen als de externe accountant Ernst & Young zijn taak op een aantal belangrijke onderdelen ontoereikend en onzorgvuldig heeft uitgevoerd.

Tenslotte concluderen curatoren dat grootaandeelhouder Hagemeyer zich op onzorgvuldige wijze aan haar verplichtingen jegens Ceteco en haar schuldeisers heeft onttrokken, althans Ceteco op onzorgvuldige wijze in de waan heeft gebracht dat zij door Hagemeyer afdoende financiering zou krijgen wanneer dat nodig was.


5. Boedel Ceteco


- Het tekort in de boedel wordt thans - inclusief de achtergestelde schuld - begroot op EUR 210 miljoen. Dit bedrag kan afnemen indien een aantal betwistingen van vorderingen succesvol aflopen. Het bedrag kan toenemen indien de kosten van het faillissement substantieel toenemen.


6. Rechtsmaatregelen


- Curatoren hebben overleg gevoerd met de (advocaten van) betrokkenen (Raad van Bestuur Ceteco, Raad van Commissarissen Ceteco, externe accountant Ernst & Young en grootaandeelhouder Hagemeijer) naar aanleiding van hun bevindingen en ook om na te gaan of termen gevonden zouden kunnen worden om een voor alle betrokkenen aanvaardbare oplossing zonder rechtsmaatregelen te vinden. Dit overleg is vruchteloos gebleken.


- Daarna hebben curatoren overleg gepleegd met een vertegenwoordiging van crediteuren (het Steering Committee) en met de Aandeelhouderscommissie. Vervolgens hebben curatoren hun bevindingen voorgelegd aan de rechters-commissarissen, waarna curatoren hun advocaten hebben geïnstrueerd om rechtsmaatregelen tegen betrokkenen te nemen.


7. Tenslotte


- In de volgende openbare verslagen zal over de voortgang van de te nemen rechtsmaatregelen en de toestand van de boedel nader worden gerapporteerd.
Curatoren verwachten het volgende openbare verslag te deponeren eind december 2002.


- Voor meer informatie verwijzen curatoren naar hun tiende openbaar verslag.
Zij zullen hun bevindingen en conclusies niet persoonlijk toelichten, nu de zaak binnenkort onder de rechter zal worden gebracht.

Utrecht, 17 oktober 2002 Rotterdam, 17 oktober 2002

W.M.J. Bekkers G.H. Gispen

Noot:
Voor verdere informatie kunt u contact opnemen met: C.R. van Rietschoten 010 - 201 36 21 (kantoor)
06 - 22 99 42 70 (mobiel)
Het tiende openbare verslag is alleen in hard copy beschikbaar. Het verslag is af te halen op de volgende adressen:

Freeland Corporate Advisors N.V. op werkdagen van 08.30 tot 18.00 uur en op donderdag 17/10 van 18.00 tot 21.00 uur
Weena 327-329
3013 AL Rotterdam

Op donderdag 17/10 van 18.00 uur tot 21.00 uur en op vrijdag 18/10 van
09.00 uur tot 13.00 uur is het tevens mogelijk om het verslag in Amsterdam af te halen. Hiervoor kunt u contact opnemen met
06-511 23 497.

Het verslag is telefonisch aan te vragen via telefoonnummer 010 - 201 36 00. Het verslag zal u dan via reguliere post worden toegestuurd.

17 okt 02 18:07