CURATOREN VAN CETECO
Deponering tiende openbare verslag
Rotterdam/Utrecht, 17 oktober 2002
DEPONERING TIENDE OPENBARE VERSLAG
1. Deponering crediteurenverslag
De curatoren van Ceteco, mr W.M.J. Bekkers (Wijn & Stael advocaten te
Utrecht) en mr G.H. Gispen (Simmons & Simmons Trenité advocaten en
notarissen te Rotterdam) hebben heden hun tiende openbare verslag
(ongeveer 300 bladzijden) gedeponeerd.
2. Achtergrond Ceteco
Ceteco was een Nederlands retailbedrijf met handelsactiviteiten (op
het gebied van duurzame consumptiegoederen en
consumentenfinanciering)in Latijns Amerika en het Caribisch Gebied.
Ceteco had in 16 landen ongeveer totaal 370 winkels, 8000 man
personeel en een omzet van USD ruim 600 miljoen.
In 1999 werd aan Ceteco surséance van betaling verleend. In 2000
volgde het faillissement.
De schuldenlast van Ceteco bedraagt (inclusief betwiste schulden en
circa EUR 61 miljoen achtergestelde schuld) afgerond EUR 273 miljoen.
Het tekort bedraagt afgerond EUR 210 miljoen.
3. Oorzaken faillissement
Curatoren hebben een onderzoek laten uitvoeren naar de oorzaken van
het faillissement en de vraag wie daarvoor verantwoordelijk is en
eventueel aansprakelijk kan worden gehouden.
Daarbij is het volgende gebleken.
- Ceteco heeft in 1994 besloten tot een strategie van snelle groei
(het 'Turbo Plan'). Deze strategie was erop gericht om in nieuwe
markten lokale slecht renderende bedrijven tegen lage kosten over te
nemen. Na overname werden deze bedrijven 'omgeturnd' en werd de Ceteco
werkwijze geïntroduceerd.
Het op een verantwoorde wijze realiseren van dit Turbo Plan en de
daarmee beoogde grote omzetverhoging stelde eisen aan de Ceteco
organisatie. Ceteco heeft aan deze eisen niet voldaan.
- Zowel de Raad van Bestuur als de Raad van Commissarissen van Ceteco
is zich in de loop der tijd bewust geweest van het feit dat het Turbo
Plan aanzienlijke risico's met zich meebracht. Dit inzicht heeft
echter niet geleid tot voldoende maatregelen om die risico's te
beperken. Voorzover er is ingegrepen was dat te laat of te weinig
diepgaand.
- Voordat Ceteco een nieuwe markt betrad, is wel onderzoek gedaan naar
de commerciële mogelijkheden op die markt, maar niet naar de vraag of
het Ceteco-concept zoals dat van oudsher in Centraal Amerika in
praktijk werd gebracht, ook zonder meer zou kunnen worden toegepast in
die nieuwe markt.
- Ceteco is er niet in geslaagd de administratieve organisatie van de
landenorganisaties en in het bijzonder ook de naleving van de
administratieve procedures zodanig op orde te krijgen dat de
uitkomsten van die procedure betrouwbaar waren; zo miste zowel het
lokale management als de Raad van Bestuur in een aantal belangrijke
landen voldoende en tijdig inzicht in de commerciële en financiële
gang van zaken.
- Ondanks een aanzienlijke inzet van menskracht en (financiële)
middelen is Ceteco er niet in geslaagd haar in 1993 genomen en in 1997
herhaalde besluit om op korte termijn een geïntegreerde IT-structuur
voor de gehele organisatie te realiseren; de voortdurende problemen op
IT-gebied hingen nauw samen met de onmacht van Ceteco haar
administratieve organisatie op orde te brengen; het ontbrak Ceteco
daardoor aan adequate en tijdige managementinformatie;
- Voorzover risicoanalyses zijn gemaakt, is Ceteco in de controle op
het bereiken van kritische grenzen tekort geschoten. Ook op niet in de
pas met de begrotingen lopende ontwikkelingen zoals met betrekking tot
de solvabiliteitsratio, de kostenbeheersing, de groei van de
retailomzet en het benodigde werkkapitaal, en de omvang en de
kwaliteit van het verleende consumentenkrediet, is niet of te laat
gereageerd.
- De enorme expansie van Ceteco en in het bijzonder ook de snelle
toename van het verleende consumentenkrediet vereiste gaandeweg meer
externe financiering, terwijl aan de daarvoor vereiste
solvabiliteitsratio in steeds mindere mate werd voldaan. Raad van
Bestuur noch Raad van Commissarissen hebben aan de solvabiliteit
voldoende aandacht besteed, mede omdat zij ervan uitgingen dat
Hagemeyer, wanneer het nodig zou zijn, financiële steun zou bieden. De
door Ceteco zelf gestelde solvabiliteitseis is niet gehaald; daardoor
oversteeg de financieringsbehoefte uiteindelijk de
financieringsmogelijkheden.
4. Conclusie
- Ceteco heeft in korte tijd heel veel geld verloren. De kosten voor
Ceteco van het mislukte avontuur in Argentinië bedroegen USD 110
miljoen, in Venezuela USD 50 miljoen en op Curaçao USD 11 miljoen.
- Op basis van de bevindingen van curatoren, die staan in hun
omvangrijke verslag, zijn zij tot de volgende conclusie gekomen:
Het faillissement van Ceteco is hoofdzakelijk veroorzaakt door de
wijze waarop de Raad van Bestuur in de periode 1996-1998 zijn taak
heeft vervuld. Verder concluderen curatoren dat zowel de Raad van
Commissarissen als de externe accountant Ernst & Young zijn taak op
een aantal belangrijke onderdelen ontoereikend en onzorgvuldig heeft
uitgevoerd.
Tenslotte concluderen curatoren dat grootaandeelhouder Hagemeyer zich
op onzorgvuldige wijze aan haar verplichtingen jegens Ceteco en haar
schuldeisers heeft onttrokken, althans Ceteco op onzorgvuldige wijze
in de waan heeft gebracht dat zij door Hagemeyer afdoende financiering
zou krijgen wanneer dat nodig was.
5. Boedel Ceteco
- Het tekort in de boedel wordt thans - inclusief de achtergestelde
schuld - begroot op EUR 210 miljoen. Dit bedrag kan afnemen indien een
aantal betwistingen van vorderingen succesvol aflopen. Het bedrag kan
toenemen indien de kosten van het faillissement substantieel
toenemen.
6. Rechtsmaatregelen
- Curatoren hebben overleg gevoerd met de (advocaten van) betrokkenen
(Raad van Bestuur Ceteco, Raad van Commissarissen Ceteco, externe
accountant Ernst & Young en grootaandeelhouder Hagemeijer) naar
aanleiding van hun bevindingen en ook om na te gaan of termen gevonden
zouden kunnen worden om een voor alle betrokkenen aanvaardbare
oplossing zonder rechtsmaatregelen te vinden. Dit overleg is
vruchteloos gebleken.
- Daarna hebben curatoren overleg gepleegd met een vertegenwoordiging
van crediteuren (het Steering Committee) en met de
Aandeelhouderscommissie. Vervolgens hebben curatoren hun bevindingen
voorgelegd aan de rechters-commissarissen, waarna curatoren hun
advocaten hebben geïnstrueerd om rechtsmaatregelen tegen betrokkenen
te nemen.
7. Tenslotte
- In de volgende openbare verslagen zal over de voortgang van de te
nemen rechtsmaatregelen en de toestand van de boedel nader worden
gerapporteerd.
Curatoren verwachten het volgende openbare verslag te deponeren
eind december 2002.
- Voor meer informatie verwijzen curatoren naar hun tiende openbaar
verslag.
Zij zullen hun bevindingen en conclusies niet persoonlijk toelichten,
nu de zaak binnenkort onder de rechter zal worden gebracht.
Utrecht, 17 oktober 2002 Rotterdam, 17 oktober 2002
W.M.J. Bekkers G.H. Gispen
Noot:
Voor verdere informatie kunt u contact opnemen met:
C.R. van Rietschoten 010 - 201 36 21 (kantoor)
06 - 22 99 42 70 (mobiel)
Het tiende openbare verslag is alleen in hard copy beschikbaar.
Het verslag is af te halen op de volgende adressen:
Freeland Corporate Advisors N.V. op werkdagen van 08.30 tot 18.00 uur
en op donderdag 17/10 van 18.00 tot 21.00 uur
Weena 327-329
3013 AL Rotterdam
Op donderdag 17/10 van 18.00 uur tot 21.00 uur en op vrijdag 18/10 van
09.00 uur tot 13.00 uur is het tevens mogelijk om het verslag in
Amsterdam af te halen. Hiervoor kunt u contact opnemen met
06-511 23 497.
Het verslag is telefonisch aan te vragen via telefoonnummer 010 - 201
36 00. Het verslag zal u dan via reguliere post worden toegestuurd.
17 okt 02 18:07