Gemeente Velsen

Velsen, 15 oktober 2002

Inrichting 30 km/uur gebied Driehuis

De gemeenteraad heeft geld beschikbaar gesteld voor het realiseren van 30 km/uur gebieden in de gemeente. Voor een aantal wijken is dit reeds gerealiseerd, voor een aantal andere wijken en kernen moet dit nog gebeuren. Driehuis is een van deze gebieden. In overleg met het wijkplatform Driehuis is een voorstel gemaakt voor de inrichting van een 30 km/uur gebied. De uitvoering zal eind 2002, begin 2003 plaatsvinden.

Het voorstel bestaat uit de volgende maatregelen (zie ook het kaartje, de nummers voor de maatregelen corresponderen met het kaartje):
1. Aangeven van de poorten van het 30 km/uur gebied d.m.v. het plaatsen van 30 km/uur platen bij de volgende kruispunten:
· De Waterloolaan met de Kriemhildestraat;
· De Van den Vondellaan met de Driehuizerkerkweg, Nic. Beetslaan en H. Alphenlaan;

· De Duin- en Kruidbergerweg met de Nic. Beetslaan;
· De Van Lenneplaan met de Jacob Catslaan, de Da Costalaan en de P.C. Hooftlaan;


2. Het plaatsen van inritconstructies bij de volgende kruispunten:
· De van den Vondellaan met de Jacob Catslaan, de Da Costalaan en de P.C. Hooftlaan;


3. Het aanbrengen van een drempel + versmalling op de Driehuizerkerkweg t.h.v. de Tourmalijnschool;


4. Het kleiner maken van de kruisingen:
· Driehuizerkerkweg/ Nic. Beetslaan;
· Kruising PC Hooftlaan/ Scheapmanlaan;
· Kruising Schaepmanlaan/ Nic. Beetslaan;

5. Het plaatsen van paaltjes tussen de invalidenparkeerplaatsen bij de kruising Driehuizerkerkweg/ Schaepmanlaan. Dit zal zodanig gebeuren dat deze toegankelijk zijn voor mensen die hier willen parkeren, maar dat deze niet kunnen worden gebruikt om de bocht af te snijden.

Waarom 30 km/uur?
In 1997 is vanuit het rijk en koepelorganisaties van alle wegbeheerders het Startprogramma Duurzaam Veilig ondertekend. In dit programma is een samenhangend pakket van maatregelen afgesproken met als doel de verkeersveiligheid te vergroten. Voorbeelden zijn de maatregelen "De bromfiets op de rijbaan" en "fietser voorrang van rechts".
Daarnaast is het de bedoeling dat alle woongebieden in Nederland worden ingericht als verblijfsgebied (dus als 30 km/uur gebied) om de verkeersveiligheid en de verkeersleefbaarheid in de wijken te verbeteren.

Waar wordt dit toegepast? Het Startprogramma Duurzaam Veilig gaat er van uit dat in veel gevallen voorlopig de 30km/uur gebieden sober uitgevoerd kunnen worden. Met een sobere inrichting bedoelt men dat alleen maatregelen worden getroffen waar deze echt nodig zijn. Ten eerste, de plekken waar men een 30 km/uur gebied binnenkomt. Dit noemen we de poorten. Hier worden vaak inritconstructies geplaatst (dit zijn drempels waarover het trottoir doorloopt) of platen in het wegdek waar 30 op staat. Ten tweede, de plekken die als knelpunt aan te merken zijn. Op wegen waar hard wordt gereden en waar dit gedrag tot onveiligheid leidt en/ of onveiligheidsgevoelens oproept, zullen maatregelen noodzakelijk zijn.

Heeft u vragen of wilt u reageren op het bovenstaande dan kunt u (binnen twee weken) contact opnemen met de heer S. Westerman van de afdeling Openbare Werken. Hij is van 9.00 tot 17.30 uur bereikbaar op telefoonnummer (0255) 567381.