Ingezonden persbericht

Perbericht: Uitslag provider enquete 2e en 3e kwartaal online

Badhoevedorp, 17 oktober 2002


-B-E-G-I-N--B-E-R-I-C-H-T-


---
Uitslag providerenquete 1e kwartaal

---
Eerste kwartaal 2002:


* Cistron Dial Up/Broadband terug in de top met ADSL
* Kabelinternet weer verbeterd

* Waardering Internettoegang over de gehele linie gestegen
* Helpdesk kabelproviders blijft onder de maat
Ook in het tweede en derde kwartaal van 2002 hebben een groot aantal internetgebruikers meegedaan met de providerenquete. Er zijn in deze periode bijna 2500 geldige enqueteformulieren binnengekomen. Op het enqueteformulier kon men aangeven hoe men dacht over de kwaliteit van de Internetverbinding, helpdesk, Usenetservice en de faciliteiten voor het opzetten van een eigen homepage.

Belangrijkste verandering in de top is de terugkeer van Cistron (Dial Up/Broadband). Haar ADSL dienst scoort op bijna alle fronten maximaal. Plex toont met een tweede plaats wederom aan dat de inbelabonnementen nog niet afgedaan hebben. Wanadoo (inbel) dankt haar hoge notering door de overname van MyWeb (in de vorige uitslag nog 3e).
ADSL is over de gehele linie wederom de best gewaarde toegangsvorm.   De waardering voor internet via de kabel is de laatste 12 maanden duidelijk gestegen (waardering 6.7 tegen 5.7 een jaar terug). Die verbetering geldt met name voor de kwaliteit van de verbinding. De helpdesk van de meeste kabelproviders scoort nog steeds onder de maat. Best gewaardeerde kabelprovider is thans Multikabel die het stokje heeft overgenomen van Zeelandnet.

Klassementen 2e en 3e kwartaal 2002

TOP
Provider Cijfer

1. Cistron ADSL 9,0

2. Plex 8,8

3. Xs4all ADSL 8,6

4. Wanadoo 8,5

5. HCCnet ADSL 8,0

6. Tiscali ADSL 7,8

7. Wanadoo ADSL 7,7

8. Planet ADSL 7,5

9. Quicknet 7,4
9. Xs4all 7,4
9. ZON ADSL 7,4

Flop
Provider Cijfer

1. BrunssumNet 3,6

2. Wanadoo Cable 6,1

3. Chello 6,1


Waardering Internettoegang algemeen

Wijze Cijfer
Inbel 7,5
Kabel 6,7
ADSL 8,1

Noot: alleen providers waarvoor meer dan 20 formulieren zijn binnengekomen worden in de klassementen verwerkt.

De volledige uitslag is nu te zien via http://www.providerenquete.nl

===
PEP
===
Om de betrouwbaarheid van de enquete zo hoog mogelijk wordt er gewerkt met een groot aantal vaste deelnemers welke verenigd zijn in het Provider Enquete Panel (PEP)
Iedereen die de online enquete eenmaal heeft ingevuld (en door de 'screening' is gekomen) ontvangt na enige tijd een uitnodiging om lid te worden van PEP. Eens in het kwartaal ontvangen de leden via e-mail een vragenformulier met daarop dezelfde vragen als op de website. De resultaten van de enquete ontvangen de leden in de vorm van de html-nieuwsbrief "PEP-Talk".

PEP telt momenteel 2.100 leden.

Screening formulieren:
Om misbruik van de enquete zoveel mogelijk uit te sluiten wordt ieder formulier gescreend.
Er wordt o.a. bepaald of het formulier 'geloofwaardig' overkomt en verder worden dubbele of meervoudige stemmen verwijderd. Dit keer werden van de 2.200 formulieren er 300 afgekeurd.


-E-I-N-D-E--B-E-R-I-C-H-T-

Voor nadere informatie:

Zwiet Internet Produkties
Paul van Zwieten
e-mail: paul@zwieten.demon.nl
Tel: (na 20.00 uur) 020-6593774
Fax: 020-6595232