Gemeente 's-Hertogenbosch

17-10-2002

College wil terugkeercentrum voor asielzoekers zonder recht op voorzieningen

Het college stelt de raad voor akkoord te gaan met het laten uitvoeren van een tijdelijke basale opvangvoorziening (zgn. terugkeercentrum) voor asielzoekers zonder recht op voorzieningen. Het college wil hiervoor in twee jaar in totaal een subsidie van 376.700 beschikbaar te stellen. Dit voorstel hangt samen met tekortkomingen, die het college onderkent in het Rijksbeleid voor asielzoekers. In reactie hierop wil het college, uit oogpunt van humaniteit en openbare orde, de volgende actie ondernemen:

1. het bieden van tijdelijke opvang aan mensen die wel in Nederland mogen verblijven, maar geen recht op voorzieningen hebben en aangewezen zijn op een leven op straat én aan mensen die ons land moeten gaan verlaten en die ook op straat leven;
2. het daadwerkelijk steunen van een streng getoetste groep mensen, die willen en kunnen vertrekken uit ons land.
Het effect van de tekortkomingen in het Rijksbeleid is dat mensen op een verblijf op straat zijn aangewezen. Hierbij staat "overleven" centraal en zullen mensen niet toekomen aan inspanningen gericht op daadwerkelijke terugkeer. Bepaalde asielzoekers komen hierdoor in een uiterst moeilijke situatie terecht, een positie die ook risico's inhoudt voor de lokale samenleving.

's-Hertogenbosch staat niet alleen in haar opvatting dat er voor asielzoekers zonder recht op voorzieningen iets moet gebeuren. Vele gemeenten hebben al directe of indirecte voorzieningen getroffen voor deze mensen, zo blijkt uit een landelijk onderzoek. Samen met de Brabantse steden Breda, Helmond, Eindhoven en Tilburg (B-5) met steun van de provincie en in lijn met de VNG, heeft 's-Hertogenbosch onlangs het Kabinet opgeroepen om een einde maken aan enkele navrante uitkomsten van het vreemdelingenbeleid.

Basale voorziening
Het terugkeercentrum wordt de verantwoordelijkheid van een onafhankelijke stichting en staat onder leiding van een professionele coördinator, die werkt met een team van vrijwilligers. De gemeente heeft uitsluitend een faciliterende rol. In het centrum worden bed-bad-brood aangeboden: maaltijden-in-natura, een slaapplaats en een mogelijkheid om te baden. Tevens wordt gezorgd voor een sobere, maar zinvolle dagbesteding. Ook wordt een programma aangeboden waarin actief aan terugkeer wordt gewerkt. Daarnaast wordt er basale juridische begeleiding geboden bij òf vertrek uit Nederland òf het verkrijgen van een verblijfsvergunning. Ook wordt gezorgd voor medisch noodzakelijke zorg. In het terugkeercentrum is plaats voor maximaal 25 personen.

Voorwaarden
Het terugkeercentrum moet volgens het college voldoen aan de volgende eisen en voorwaarden:

- Het terugkeercentrum is uitsluitend bedoeld voor asielzoekers zonder recht op voorzieningen met perspectief op, hetzij een verblijfsvergunning, hetzij vertrek uit Nederland. Dit geldt voor asielzoekers die eerder verbleven in een AZC in Vught, Schijndel, Rosmalen en 's-Hertogenbosch of een uitkering van de gemeente 's-Hertogenbosch ontvingen (hiermee wordt een aanzuigende werking voorkomen);

- Het bestuur van de opvang stelt een van het bestuur onafhankelijk opererende toetsingscommissie in. Deze beoordeelt of asielzoekers die tot de opvang willen worden toegelaten, voldoen aan de gestelde eisen. En na toelating checkt de commissie, in samenwerking met het IOM, periodiek of zij nog steeds daaraan voldoen. De commissie vertaalt haar bevindingen in een advies tot toelating, voortzetting van verblijf dan wel verwijdering. De adviezen van de toetsingscommissie zijn bindend;

- Opvang wordt geboden zolang de klanten behoren tot de doelgroep, met een maximum van zes maanden. Daarna moeten zij het terugkeercentrum verlaten, bij voorkeur vrijwillig, zonodig onder dwang;
- Het terugkeercentrum wordt gehuisvest in de St. Jorisstraat 13. Dit pand is gemeentelijk eigendom en is geschikt voor de het opvangen van groepen mensen;


-De gemeente subsidieert het terugkeercentrum voor maximaal twee jaar;-Het bestuur van het terugkeercentrum is verantwoordelijk voor een goede communicatie met de buurt. Het instellen van een klankbordgroep van omwonenden en een aanspreekpunt voor vragen, opmerkingen en meldingen, zijn hiervan onderdeel;
-Het bestuur van het terugkeercentrum moet contacten leggen en onderhouden met de partijen in en buiten de stad die voor haar functioneren van belang kunnen zijn.

Consequenties voor uitgeprocedeerden
Het college heeft eerder dit jaar besloten om op kosten van de gemeente te voorzien in het levensonderhoud van een aantal reeds volledig uitgeprocedeerde asielzoekers, die eerder onder de door de gemeente uitgevoerde Zorgwet VVTV vielen (ex-VVTV-ers). Dit tot het moment waarop de raad zich uitspreekt over het meewerken aan het oprichten van een basale opvang voor asielzoekers zonder recht op voorzieningen. Als de raad akkoord gaat met het terugkeercentrum, moet kort daarna een einde komen aan de zorg op kosten van de gemeente voor uitgeprocedeerde ex-VVTV-ers en asielzoekers, die de gemeente heeft opgevangen onder het regime van de Regeling Opvang Asielzoekers (ROA-asielzoekers). Het volgende scenario staat voor ogen. Zodra het terugkeercentrum is geopend, krijgen uitgeprocedeerde ex-VVTV-ers en ROA-asielzoekers vier weken de tijd om te kiezen tussen òf meewerken aan hun vertrek uit Nederland via deelname aan terugkeer in het terugkeercentrum òf niet meewerken aan vertrek uit Nederland. Kiezen zij voor het laatste, dan worden na die vier weken hun toelage en verzekering met onmiddellijke ingang stopgezet en worden maatregelen genomen om tot woninguitzetting over te gaan.

Open Leercentrum voor Asielzoekers en Vluchtelingen De gemeente vangt ook ex-VVTV-ers en ROA-asielzoekers op die nog in procedure zijn. Het gaat om mensen die al langer dan vijf jaar in Nederland verblijven in afwachting van een verblijfsstatus. Dikwijls zijn deze mensen ingeburgerd in de Nederlandse samenleving. Het Kabinet heeft deze groep geen pardon gegeven. Het college vindt het belangrijk dat deze mensen actief werk maken van hun toekomst. Hetzij vertrek uit Nederland, hetzij vestiging in Nederland. Om dit te stimuleren worden zij op korte termijn attent worden gemaakt op de mogelijkheden die het Open Leercentrum voor Asielzoekers en Vluchtelingen (OLC) hen daarbij te bieden heeft.