Ingezonden persbericht

P E R S B E R I C H T

Opnames voor Europese conferentie in Sevilla
Florijn College model voor modern talenonderwijs in Europa

Breda, 18 oktober 2002 In het talenpark van het Florijn College zijn deze week opnames gemaakt voor een conferentie over de vernieuwing van het taalonderwijs in Europa. Deze jaarlijkse bijeenkomst van de Vereniging van Europese Scholen van Middelbaar Beroepsonderwijs wordt gehouden in de herfstvakantie van 23 tot en met 26 oktober in Sevilla. De beelden die op het Florijn College zijn gemaakt, worden daar getoond aan en besproken door Europese schoolleiders. Het ROC West-Brabant, waarvan het Florijn College een onderdeel is, wordt vertegenwoordigd door Ruud Freund.

Talenpark
Het talenpark is onderdeel van een leermodel dat ontwikkeld is door het Florijnteam van docenten Moderne Vreemde Talen van de afdeling Administratie. Het sluit aan bij de huidige eisen die worden gesteld aan het vreemde-talenonderwijs in Europa. Die eisen houden o.a. in: individueel leren en groepsleren, flexibiliteit (bijspijkeren en verrijken), aandacht voor de beroepshouding, zelfstandigheid van de leerling, vraaggestuurd aanbod, gebruik maken van moderne technieken, variatie en uitdaging in de lessen.

Pilot Taalleersysteem
In september 2001 is het ROC West-Brabant de uitdaging aangegaan om met de deelnemende partners in het Consortium Vernieuwing Taalonderwijs een taalleersysteem te ontwerpen, dat voldoet aan de Europese eisen van het Taalonderwijs. Het systeem geeft docent en leerling toegang tot een bron van gegevens die goed gecodeerd is opgeslagen. Zij kunnen zoeken naar opdrachten en achtergrondmateriaal, zowel algemeen als beroepsspecifiek. Het doel hiervan kan zijn een leertraject samen te stellen, dat geheel op maat is voor de student en voldoet aan de eisen van de opleiding. In november start bij het Florijn College een 8 weken durende pilot met dit nieuwe systeem in de Engelse taal. De verwachting is dat het prima past binnen het leermodel dat het Florijn zelf heeft ontwikkeld.

////