Ingezonden persbericht


a0efdc.gif From: "Sport & Media - Willem Lute Productions" <delalute@wxs.nl>
To: "..Press Release DeGraaf Grand Prix Team" <delalute@wxs.nl>
Subject: Grand Prix Australië - Phillip Island - 1e trainingsdag
18 okt. 2002

Date: Fri, 18 Oct 2002 10:43:31 +0200

MIME-Version: 1.0

Content-Type: multipart/related;

type="multipart/alternative";
boundary="----=_NextPart_000_0090_01C27693.35147B40"
X-Priority: 3

X-MSMail-Priority: Normal

X-Mailer: Microsoft Outlook Express 5.50.4522.1200
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V5.50.4522.1200




Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors<P>

18-10-2002; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix Australië, circuit Phillip Island



SMRZ (21E) HERSTELT ZICH UITSTEKEND NA VAL IN VRIJE TRAINING

NOG GEEN TEVREDENHEID BIJ HARUCHIKA AOKI (15E)

Het leek wel alsof ik er nog niet helemaal bij was. In het 2e rondje van de vrije training hier in Australië sloeg de wind onder m n Honda en werd ik even gelift . Ik schrok, maakte een inschattingsfout, kwam naast de baan en ging er vol in de 5e versnelling af. De machine zag ik als het ware koprol na koprol door het gras maken. Daar baalde ik stevig van, want mijn machine was dermate gehavend dat ik in dat eerste uur vrije training niet meer in actie kon komen. Maar vanmiddag heb ik me prima gerevancheerd. Met een prima 21e plaats (met eigenlijk een uur trainingsachterstand) ben ik heel erg tevreden. Zeker als je weet dat ik 8 man achter me heb gehouden , klonk het weer enigszins trots uit de mond van de 19-jarige Tsjech Jakub Smrz, die de groen-zwarte kleuren van het DeGraaf Grand Prix Team verdedigd. Teammaat Haruchika Aoki worstelt nog steeds met de afstelling van zijn machine. Ik moet vandaag ook bij mezelf te rade gaan. Want ik had er geen vertrouwen in. Mijn voorwiel voelde licht aan en dan met die harde wind is dat geen behaaglijk gevoel. Maar als de weergoden mee willen werken en het morgen tegen de voorspellingen in wel droog zal zijn, dan weet ik er op dit stuurcircuit zeker nog wat plaatsen af te snoepen , stelt Aoki.

Jakub Smrz baalde er van dat hij zij team handenvol werk bezorgd had, en sleutelde zelf ook driftig mee om alles weer voor de tijdtraining in orde te krijgen. De monteurs klaarden een huzarenstukje, want ik had echt veel aan de machine beschadigd. Wetend dat er voor zaterdag en zondag regen en wind voorspeld wordt, zette ik alles op alles voor een snelle tijd. En in die allerlaatste trainingsronde drukte ik ook de snelste rondetijd op de klokken. En dat op maar 1,8 seconden achter Haru. Niet fout, of eigenlijk gewoon goed als je weet dat ik een uur trainingstijd minder heb gehad dan mijn collega s.

Haruchika Aoki hoopt dat hij qua weer de gelegenheid krijgt om zich alsnog te verbeteren, hoewel: Het mag van mij zondag ook regenen, want dan komt het toch minder aan op snelheid en stuwvermogen. Dat kan in mijn voordeel zijn , meldde Aoki, die voor zaterdag sowieso een hele waslijst aan nog uit te proberen zaken voor de vrije training gepland heeft staan. Tijdens de 2e tijdtraining moet ik er staan en zal ik er staan , besluit Aoki resoluut.



Tijdsverschil: - 8 uur, maar races starten 1 uur later

Er is een tijdverschil met Australië van 8 uur, maar de races starten 1 uur later dan het normale GP-schema. De LIVE TV uitzendingen Eurosport op zondag 20 oktober luiden: Start 125cc race: 04.15 uur - Start 250cc race: 05.30 uur - Start MotoGP race: 07.00 uur Nederlandse tijd. Eurosport begint de uitzendingen een kwartier voor de starttijd. Samenvattingen zijn zondagmiddag te zien op NOS Studio Sport.

Circuit-info:


Evenementnaam: Skyy Vodka Australian Grand Prix

Circuit: Phillip Island (Melbourne)


Lengte: 4.448 meter


Locatie Pole Position: links


Breedte: 13 meter


Langste rechte eind: 900 meter


Aantal bochten: 12


Gebouwd in: 1956


Laatste aanpassing aan circuit: 1988





Paddock-news:


De GP-kalender voor 2003 is afgelopen week tijdens het FIM congres bekend geworden, met de 73e Gauloises Dutch TT in Assen op de traditionele laatste zaterdag in juni en ziet er in zijn totaal als volgt uit.

GP-kalender 2003


06 april Japan Suzuka


27 april Zuid Afrika Welkom


11 mei Spanje Jerez


25 mei Frankrijk Le Mans


08 juni Italië Mugello


15 juni Catalunya (Spanje) Barcelona


28 juni (za) Gauloises Dutch TT - Nederland TT Circuit Assen

13 juli Engeland Donington Park


27 juli Duitsland Sachsenring


24 augustus Tsjechië Brno


07 september Portugal Estoril


20 september (za) Rio de Janeiro Jacarepagua

05 oktober Pacific (Japan) Twin Ring Motegi

12 oktober Maleisië Sepang


19 oktober Australië Phillip Island


02 november Valencia (Spanje) Circuit Ricardo Tormo

Voor de Grand Prix van Australië wordt er 1 minuut stilte gehouden ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de tragedie die zich vorig weekeinde op Bali afspeelde.

Jurgen van den Goorbergh, die dit weekeinde Shinichi Itoh als teammaat op een Kanemoto Honda heeft, vlamt op het Australische stuurcircuit met een voorlopige 4e startplaats. Een hele slimme zet van de Bredanaar die weet dat de weersvoorspellingen voor zaterdag en zondag wind en regen aangeven.

Over Superbike wereldkampioen Colin Edwards gaan geruchten dat hij wellicht volgend jaar naar de MotoGP-klasse zal overstappen. Onder andere Aprilia heeft interesse in de kwaliteiten van de 2-voudig SBK-champ.

Andrew Pitt maakt zijn thuis-debuut in de Grands Prix, als vervangende rijder voor Akira Yanagawa op de Kawasaki 4-takt.

Over Sete Gibernau gaan stemmen dat hij Suzuki kan verlaten omdat hij ook een aanbieding heeft van Honda, wellicht in het team van Fausto Gresini naast Kato.

Australische kansberekenaars hebben uitgerekend dat er 7 verschillende rijders kans maken om de MotoGP-klasse te winnen. Rossi staat met 69% aan kop in de kansberekeningen, gevolgd door Biaggi met 12%, Barros met 6%, Kato 2% en Capirossi 1%. De Aussies voorspellen verder dat thuisrijders Garry McCoy 76% kans maakt om WK-punten te scoren en Andrew Pitt 33%.

Marco Melandri en Arnaud Vincent maken beiden kans om down under respectievelijk de 250cc en 125cc wereldtitel te pakken. Melandri (27 punten voorsprong), die geen punten pakte in Sepang, moet vóór Fonsi Nieto finishen om het mondiale goud te pakken. Arnaud Vincent moet zich Poggiali en Pedrosa fiks van het lijf schudden in de lichtste GP-categorie om weer een WK-titel naar Frankrijk te halen. Daarbij moet worden genoteerd dat Vincent in zijn 4 eerdere optredens in Phillip Island nooit een WK-punt scoorde&! Zijn 21e plaats na de 1e trainingsdag doet niet veel goeds voorspellen.

250cc Trainingstijden na de 1e dag:



1. Toni ELIAS SPA 1'34.507 Telefonica Movistar-Repsol


2. Marco MELANDRI ITA 1'34.599 MS Aprilia Racing


3. Franco BATTAINI ITA 1'34.773 Imola Circuit Exalt Cycle Race


4. Fonsi NIETO SPA 1'34.806 Telefonica Movistar-Repsol


5. Randy DE PUNIET FRA 1'34.813 Campetella Racing


6. Sebastian PORTO ARG 1'35.242 Petronas Sprinta Yamaha TVK


7. Roberto ROLFO ITA 1'35.590 Fortuna Honda Gresini


8. Jaroslav HULES CZE 1'35.777 Dark Dog Yamaha Kurz


9. Emilio ALZAMORA SPA 1'35.817 Fortuna Honda Gresini


10. Casey STONER AUS 1'36.021 Safilo Oxydo Race LCR


11. Alex DEBON SPA 1'36.095 Campetella Racing


12. David CHECA SPA 1'36.156 Safilo Oxydo Race LCR


13. Roberto LOCATELLI ITA 1'36.266 Motoracing


14. Naoki MATSUDO JPN 1'36.486 Dark Dog Yamaha Kurz


15. Haruchika AOKI JPN 1'36.852 DeGraaf Grand Prix Team Honda


16. Shahrol YUZY MAL 1'36.939 Petronas Sprinta Yamaha TVK


17. Jay VINCENT GBR 1'37.330 Cibertel Honda BQR


18. Erwan NIGON FRA 1'37.560 Equipe de France - Scrab GP


19. Dirk HEIDOLF GER 1'37.642 Aprilia Germany


20. Leon HASLAM GBR 1'37.813 Cibertel Honda BQR


21. Jakub SMRZ CZE 1'38.223 DeGraaf Grand Prix Team


22. Hector FAUBEL SPA 1'38.765 RFME Equipo Nacional


23. Raul JARA SPA 1'38.871 RFME Equipo Nacional


24. Hugo MARCHAND FRA 1'39.125 Equipe de France - Scrab GP


25. Russell HOLLAND AUS 1'40.263 RGV Spares

Not qualified (Out 107%) 1'41.122


Earl LYNCH AUS 1'41.775 Impact Racing


Mark STANLEY AUS 1'43.035 STU Avant - Msr - Elf

Peter TAPLIN AUS 1'44.308 EMS Racing


MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Front Row Trainingstijden na de 1e dag:


1. Alex BARROS BRA 1'33.002 West Honda Pons


2. Garry McCOY AUS 1'33.152 Red Bull Yamaha WCM


3. Jeremy McWILLIAMS GBR 1'33.215 Proton Team KR


4. Jurgen vd GOORBERGH NED 1'33.314 Kanemoto Racing Honda


5. Valentino ROSSI ITA 1'33.411 Repsol Honda Team


6. Daijiro KATO JPN 1'33.427 Fortuna Honda Gresini


7. Tohru UKAWA JPN 1'33.542 Repsol Honda Team


8. Max BIAGGI ITA 1'33.586 Marlboro Yamaha Team


9. Nobuatsu AOKI JPN 1'33.773 Proton Team KR


10. Loris CAPIROSSI ITA 1'33.804 West Honda Pons


11. Regis LACONI FRA 1'33.979 MS Aprilia Racing


12. Olivier JACQUE FRA 1'34.215 Gauloises Yamaha Tech 3


13. Shinya NAKANO JPN 1'34.304 Gauloises Yamaha Tech 3


14. Kenny ROBERTS USA 1'34.345 Telefonica Movistar Suzuki


15. Andrew PITT AUS 1'34.415 Kawasaki Racing Team


16. Jose Luis CARDOSO SPA 1'34.447 Antena 3 Yamaha d'Antín


17. Carlos CHECA SPA 1'34.508 Marlboro Yamaha Team


18. Sete GIBERNAU SPA 1'34.530 Telefonica Movistar Suzuki


19. Tetsuya HARADA JPN 1'35.092 Pramac Honda Racing Team


20. Norick ABE JPN 1'35.317 Antena 3 Yamaha d'Antín


21. John HOPKINS USA 1'35.411 Red Bull Yamaha WCM


22. Shinichi ITOH JPN 1'35.742 KANEMOTO RACING Honda

125cc Front Row Trainingstijden na de 1e dag:


1. Steve Jenkner, D, Aprilia 1.38,926; 2. Manuel Poggiali, RSM, Gilera 1.38,932; 3. Alex de Angelis, I, Aprilia 1.39,479; 4. Pablo Nieto, E, Aprilia 1.39,552; 5. Daniel Pedrosa, E, Honda 1.39,848; &.. 21. Arnaud Vincent, F, Aprilia 1.41,494.



Ingezonden persbericht