Vlaamse overheid

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap PERSMEDEDELING VAN HET MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP 17

OKTOBER 2002

CAMPAGNE: "RITSEN. 't MOET VAN TWEE KANTEN KOMEN."

Dit jaar staan alle mediacampagnes van de administratie Wegen en Verkeer in het teken van "verkeersveiligheid". En verkeersveiligheid heeft ook te maken met hoffelijkheid tussen weggebruikers.

Van 21 oktober tot 30 november start de campagne:

"RITSEN. 'T MOET VAN TWEE KANTEN KOMEN."

Jammer genoeg vergeten we in onze haast al eens dat hoffelijkheid vaak wonderen doet. Wanneer twee verkeersstromen samenkomen bijvoorbeeld. Dagelijks levert dat chaotische taferelen op. Alsof niemand ooit gehoord heeft van ritsen, een even eenvoudig als efficiënt principe. De verkeersstroom verloopt een stuk vlotter en veiliger als alle bestuurders die zich in de hoofdverkeersstroom bevinden beurtelings iemand laten invoegen. Wie invoegt, doet dat best zo laat mogelijk op de invoegstrook zodat het achterliggende verkeer niet opgehouden wordt. Het ritsen vraagt dus alleen wat goede wil. En die moet natuurlijk van twee kanten komen.

Deze campagne wil het ritsprincipe dan ook nog eens expliciet onder de aandacht brengen. De toepassing ervan kan niet verplicht worden in het verkeersreglement. Toch is het zeker het aanbevelen waard. Ritsen bevordert immers niet alleen een vlotte verkeersdoorstroming maar ook een veilig verkeer. Bovendien wordt de regelmatige ergernis bij het invoegen aanzienlijk verminderd.

De rits-campagne werd ontworpen door het bureau 10 Advertising en zal als affiche te zien zijn op de borden langs de Vlaamse autosnelwegen en gewestwegen en als advertentie in Knack, Humo, Dag Allemaal en Uit-Magazine.

Voor meer persinformatie:
Sofie Vanhout
communicatieverantwoordelijke
administratie Wegen en Verkeer van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap
tel. 02 553 75 57
e-mail: sofie.vanhout@lin.vlaanderen.be
wegen.vlaanderen.be