Novib

The Body Shop Nederland en Novib strijden samen voor eerlijke handel

The Body Shop Nederland en Novib strijden samen voor eerlijke handel en tegen uitbreiding van koffieboeren!

Den Haag, 18 oktober 2002

Maandag 21 oktober om 16.00 uur geven Adrie Papma, directeur Novib, en Jan Oosterwijk, oprichter/eigenaar van The Body Shop Nederland, het officiële startsein voor de samenwerking tussen Novib en The Body Shop Nederland. Zij zetten hierbij hun handtekening op de speciale actieposter en schenken het eerste kopje fair trade koffie aan het publiek in de The Body Shop aan de Kalverstraat in Amsterdam.

De samenwerking start met een drie weken durende actie waarbij bezoekers van alle Nederlandse vestigingen van The Body Shop een kop gratis (h)eerlijke koffie aangeboden krijgen. Doel is het publiek stil te laten staan bij hun macht als consument. Met de keuze voor artikelen die op een eerlijke manier zijn geproduceerd kunnen Nederlandse consumenten het leven van veel mensen in ontwikkelingslanden ingrijpend verbeteren. Tegelijkertijd richt de actie zich op de grote koffiebranders, zoals Douwe Egberts, om hen er toe aan te zetten een eerlijke prijs te betalen voor hun grondstoffen.

Terwijl de grote koffiebranders Douwe Egberts, Kraft, Nestlé en Procter & Gamble grote winsten maken, worden zeker 25 miljoen koffieboeren bedreigd in hun bestaan. De koffieboeren krijgen zo weinig voor hun product, dat zij hun kinderen van school moeten halen, doktersbezoek niet meer kunnen betalen en zelfs moeten bezuinigen op eten. De koffiecrisis is uitgegroeid tot een regelrechte ontwikkelingsramp. De internationale ontwikkelingsorganisatie Oxfam, waarvan Novib de Nederlandse lidorganisatie is, roept alle betrokken partijen op om samen te werken in een Koffiereddingsplan. Dus: zowel de producenten (boeren), handelaren als ook de internationaal opererende koffiebranders moeten met elkaar om de tafel, om tot een oplossing voor deze problemen te komen.

The Body Shop Nederland werkt al 25 jaar volgens de fair trade methode. Samenwerking met Novib en steun aan de koffiecampagne spreekt dan ook voor zich. Jan Oosterwijk, oprichter/eigenaar van The Body Shop Nederland en voormalig lid van de hoofddirectie van The Body Shop wereldwijd: "Natuurlijk sta ik achter deze actie. We kopen zo veel mogelijk ingrediënten voor onze verzorgende producten rechtstreeks bij de producenten en betalen hen een eerlijke, rechtvaardige prijs. Zo weten wij zeker dat zij het loon krijgen dat hen toekomt. Inmiddels zijn er 250 producten in het Body Shop assortiment met één of meer fair trade ingrediënten. Het doel voor volgend jaar is 400 producten."

De koffie-campagne is onderdeel van de campagne Make Trade Fair van Oxfam International, waarvan Novib de Nederlandse lidorganisatie is. De campagne is er op gericht de positie van koffieboeren te verbeteren en eerlijke (wereld)handel te bevorderen. Om dit te bereiken steunt Novib lokale partners die de belangen van de koffieboeren behartigen. Daarnaast werkt Novib aan verbetering van beleid en wetgeving omtrent maatschappelijk verantwoord ondernemen en mobiliseert Novib het publiek om druk uit te oefenen op het inkoopbeleid van bedrijven zoals de grote koffiebranders. Ook zoekt Novib samenwerking met maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven. De samenwerking met de Body Shop Nederland is hiervan een goed voorbeeld.

Bron: Novib, 18 oktober 2002
Auteur: The Body Shop Novib