The Body Shop Nederland en Novib strijden samen voor eerlijke handel
The Body Shop Nederland en Novib strijden samen voor eerlijke handel
en tegen uitbreiding van koffieboeren!
Den Haag, 18 oktober 2002
Maandag 21 oktober om 16.00 uur geven Adrie Papma, directeur Novib, en
Jan Oosterwijk, oprichter/eigenaar van The Body Shop Nederland, het
officiële startsein voor de samenwerking tussen Novib en The Body
Shop Nederland. Zij zetten hierbij hun handtekening op de speciale
actieposter en schenken het eerste kopje fair trade koffie aan het
publiek in de The Body Shop aan de Kalverstraat in Amsterdam.
De samenwerking start met een drie weken durende actie waarbij bezoekers van alle Nederlandse vestigingen van The Body Shop een kop gratis (h)eerlijke koffie aangeboden krijgen. Doel is het publiek stil te laten staan bij hun macht als consument. Met de keuze voor artikelen die op een eerlijke manier zijn geproduceerd kunnen Nederlandse consumenten het leven van veel mensen in ontwikkelingslanden ingrijpend verbeteren. Tegelijkertijd richt de actie zich op de grote koffiebranders, zoals Douwe Egberts, om hen er toe aan te zetten een eerlijke prijs te betalen voor hun grondstoffen.
Terwijl de grote koffiebranders Douwe Egberts, Kraft, Nestlé en
Procter & Gamble grote winsten maken, worden zeker 25 miljoen
koffieboeren bedreigd in hun bestaan. De koffieboeren krijgen zo
weinig voor hun product, dat zij hun kinderen van school moeten halen,
doktersbezoek niet meer kunnen betalen en zelfs moeten bezuinigen op
eten. De koffiecrisis is uitgegroeid tot een regelrechte
ontwikkelingsramp. De internationale ontwikkelingsorganisatie Oxfam,
waarvan Novib de Nederlandse lidorganisatie is, roept alle betrokken
partijen op om samen te werken in een Koffiereddingsplan. Dus: zowel
de producenten (boeren), handelaren als ook de internationaal
opererende koffiebranders moeten met elkaar om de tafel, om tot een
oplossing voor deze problemen te komen.
The Body Shop Nederland werkt al 25 jaar volgens de fair trade
methode. Samenwerking met Novib en steun aan de koffiecampagne spreekt
dan ook voor zich. Jan Oosterwijk, oprichter/eigenaar van The Body
Shop Nederland en voormalig lid van de hoofddirectie van The Body Shop
wereldwijd: "Natuurlijk sta ik achter deze actie. We kopen zo veel
mogelijk ingrediënten voor onze verzorgende producten rechtstreeks
bij de producenten en betalen hen een eerlijke, rechtvaardige prijs.
Zo weten wij zeker dat zij het loon krijgen dat hen toekomt. Inmiddels
zijn er 250 producten in het Body Shop assortiment met één of meer
fair trade ingrediënten. Het doel voor volgend jaar is 400
producten."
De koffie-campagne is onderdeel van de campagne Make Trade Fair van
Oxfam International, waarvan Novib de Nederlandse lidorganisatie is.
De campagne is er op gericht de positie van koffieboeren te verbeteren
en eerlijke (wereld)handel te bevorderen. Om dit te bereiken steunt
Novib lokale partners die de belangen van de koffieboeren behartigen.
Daarnaast werkt Novib aan verbetering van beleid en wetgeving omtrent
maatschappelijk verantwoord ondernemen en mobiliseert Novib het
publiek om druk uit te oefenen op het inkoopbeleid van bedrijven zoals
de grote koffiebranders. Ook zoekt Novib samenwerking met
maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven. De samenwerking
met de Body Shop Nederland is hiervan een goed voorbeeld.
Bron: Novib, 18 oktober 2002
Auteur: The Body Shop Novib