11/10/02
Reactie van de NMBS op de kritiek van Lier
naar aanleiding van de bespreking van het voorontwerp MER Tweede
Spoortoegang
Sinds eind november 2001 is een onafhankelijk studiebureau bezig met
de opmaak van een milieu-effectenrapport (MER) voor de Tweede
Spoortoegang. Het voorontwerp van dit MER werd aan alle betrokken
instanties bezorgd en op 2 oktober plenair besproken.
Bij het voorontwerp hebben de MER deskundigen rekening gehouden met de
randvoorwaarden die de Vlaamse Regering op 23 juni 2000 formuleerde
bij het vastleggen van het tracé en het lengteprofiel van de nieuwe
goederenlijn.
In het besluit van de Vlaamse Regering staat dat de spoorlijn waar
mogelijk op niveau -1 moet worden aangelegd in open sleuf en waar
nodig in betonnen U-bak of in gesloten tunnel. Het tracébesluit zag
een ondergrondse aanleg in Lier niet zitten omdat dit een lange
geboorde tunnel vergt. Dergelijke aanleg maakt een veilig
goederentransport onmogelijk. Omwille van de door de Vlaamse Regering
geformuleerde randvoorwaarden werd deze oplossing in het voorontwerp
MER niet bestudeerd. Het is dus niet door toedoen van de NMBS dat de
MER deskundigen de milieu-effecten van een geboorde tunnel in Lier
niet hebben onderzocht.
Wat betreft het aanbrengen van geluidswanden om de geluidsemissie van
de goederentreinen te milderen, moet onderscheid worden gemaakt tussen
hetgeen wettelijk moet en hetgeen als extra maatregelen kan worden
genomen. De NMBS trekt de noodzaak van hetgeen bepaald wordt door het
Koninklijk Besluit over geluidswanden op geen enkele manier in
twijfel.
Over het nemen van extra geluidsmilderende maatregelen om bijvoorbeeld
een stand still situatie te bekomen (de toename aan geluid volledig
wegwerken) is volgens de NMBS bijkomend overleg noodzakelijk. Op
verschillende beleidsniveaus (zoals Europa) bestaat de intentie om te
investeren in geluidsvriendelijker treinmaterieel. Deze investering
levert een oplossing voor de volledige omgeving en niet alleen voor de
plaatsen waar extra geluidsschermen worden gezet.
De NMBS is, net zoals de gemeentebesturen door de MER deskundigen uitgenodigd op de plenaire vergadering van 2 oktober om haar advies te geven over het voorontwerp MER. Maar het zijn de deskundigen zelf, die in alle onafhankelijkheid hun definitief ontwerp zullen voorleggen aan AMINAL (Vlaamse administratie voor milieu, natuur en landinrichting).
© 2002 NMBS