Gemeente Amsterdam

|
Rekeningencommissie: Amsterdam heeft geen greep op vastgoedregistratie

Rekeningencommissie: Amsterdam heeft geen greep op vastgoedregistratie

De vastgoedregistratie van de gemeente is nog steeds niet op orde. De Rekeningencommissie signaleert dit al jaren, ook in haar jongste verslag over 2001. Het huidige BVA-systeem functioneert niet. Gevolg is onzekerheid of al het vastgoed binnen de gemeente wel geregistreerd is. Dit is lastig voor de gebruikers van het systeem, zoals Gemeentebelastingen en Grondbedrijf. Belangrijkste oorzaak is het ontbreken van centrale regie.
Het college erkent dat het probleem in feite al tientallen jaren oud is. Door de decentralisatieslag binnen de gemeente heeft het systeem averij opgelopen: het werd versnipperd en daardoor de (on)verantwoordelijkheid van velen. De 'verleidingsstrategie' om belanghebbenden binnen de gemeente aan het systeem te laten meewerken heeft niet gewerkt.

Er zijn nu plannen voor een nieuw Vastgoed Register Amsterdam (VRA). De vraag is echter of dit nieuwe VRA wel kan worden gebruikt voor de beheersing van diverse gemeentelijke processen als belastingheffing (OZB), gronduitgifte en erfpachtinning. Ook bevat de ontwerpverordening voor dit register geen sanctie- of boetemogelijkheden, hoewel gesteld wordt dat rechten en plichten afdwingbaar moeten zijn. Verder is de dekking voor dit nieuwe register nog onduidelijk.

De jaarrekening 2001 van de gemeente, het verslag van de Rekeningencommissie en de reactie van het college zullen op 23 oktober in de gemeenteraad worden besproken.

Amsterdam, 21 oktober 2002 Guus Schokker


---


-

© gemeente Amsterdam - 21-10-2002