Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Amicon realiseert ruim 50% meer conversie op cross-selling bij direct mailcampagnes dankzij DataDistilleries

Voorspellende analytische software stelt verzekeraar in staat bestaande klanten beter te binden en meer cross-selling te realiseren

Amsterdam, 21 oktober 2002 DataDistilleries, marktleider op het gebied van voorspellende, real-time analytische oplossingen, heeft een overeenkomst gesloten met Amicon, één van de meest toonaangevende zorgverzekeraars in Nederland, voor de aanschaf van DataDistilleries software. Met de analytische software is Amicon in staat de respons en conversie op marketingcampagnes te verbeteren. Daardoor kan het bedrijf bestaande klanten beter binden en meer cross-selling realiseren op haar verzekeringsproducten, waardoor zowel de klanttevredenheid als de klantwinstgevendheid wordt verhoogd.

Amicon wil met de software van DataDistilleries een hogere conversie halen op alle verzekeringsproducten, zoals ziektekosten-, reis-, uitvaart- en studieverzekeringen, door productaanbiedingen beter op de klant toe te spitsen gebaseerd op een diepgaand inzicht in het gedrag en de behoeften van de individuele klant. Amicon maakt al gebruik van traditionele statistische software die complexe modellen en rapportages mogelijk maakt. De analytische software van DataDistilleries zal de marketingafdeling uitrusten met actiegerichte voorspellende analyses waardoor marketingcampagnes doelgerichter en frequenter kunnen worden uitgevoerd.

Met DataDistilleries kan Amicon modellen van klantgedrag bouwen in slechts twee uur in plaats van in twee weken, en veel vaker kleinere campagnes uitvoeren gericht op specifieke klantengroepen. Bovendien kan de verzekeraar de verwachte winstgevendheid van campagnes van tevoren berekenen, zodat marketingactiviteiten strategisch kunnen worden gepland met een goede afweging van de kosten ten opzichte van de opbrengsten.

Om klanten beter te kunnen binden en ze winstgevender te maken, waren we op zoek naar een geavanceerde analytische oplossing die binnen enkele maanden volledig functioneel kon zijn en waarmee actiegedreven marketingcampagnes mogelijk zouden worden. DataDistilleries oplossing kon onmiddellijk worden ingezet ter ondersteuning van onze najaarscampagne van dit jaar. De software liet onmiddellijk significante resultaten zien: een toename van meer dan 50% op de cross-sell conversiegraad op onze campagne, aldus Henk Ramautar, commercieel directeur bij Amicon. Bovendien past de oplossing perfect in onze huidige database marketing processen en architectuur, waardoor we direct konden profiteren van de voordelen die de software biedt. Kortom, de software van DataDistilleries stelt ons snel in staat onze winstgevendheid te verhogen en onze klanten beter te bedienen.

Marcel Holsheimer, president en oprichter van DataDistilleries: Amicon heeft zeer ambitieuze commerciële doelstellingen in termen van winstgevendheid. Het aanbieden van ziektekostenverzekeringen tegen aantrekkelijke tarieven en het vergroten van de klanttevredenheid zijn speerpunten in deze strategie. Met onze software kan Amicon niet alleen de conversie verhogen en een sterk verbeterde klantenservice bieden door productaanbiedingen toe te spitsen op individuele klantbehoeften, de verzekeraar is tevens in staat om van tevoren de opbrengst van marketingcampagnes te berekenen, zodat deze strategisch kunnen worden gepland en gebudgetteerd. Dit is een goed voorbeeld van de directe resultaten die onze software kan leveren.

DataDistilleries stelt Amicon bovendien in staat in de toekomst het gebruik van de analyses uit te breiden naar de front-offices (zoals het call center en de Amicon-winkels), zodat medewerkers in real-time aanbevelingen kunnen krijgen over welke verzekeringsproducten ze tijdens hun contact met een klant het best kunnen aanbieden.

###

Over Amicon

Amicon is een Nederlandse zorgverzekeraar in en maakt deel uit van Menzis. Amicon is in 1997 opgericht en heeft circa 1200 mensen in dienst. De verzekeraar bedient zijn klanten vanuit de vestigingen in Enschede en Wageningen, de Amicon-winkels, Amicon-bussen en het call center. Menzis is in 2000 ontstaan uit een fusie van verschillende Nederlandse zorgverzekeraars: Amicon Zorgverzekeraar, Geové RZG Zorgverzekeraar en het Arbo- en Reïntegratiebedrijf Arbo Noord/Prové. Menzis heeft in totaal 2200 personeelsleden en circa 1,75 miljoen verzekerden. De groep biedt een breed scala aan producten en diensten op het gebied van zorgverzekeringen en diensten, en sociale zekerheid. Menzis is één van de vijf grootste zorgverzekeraars in Nederland en heeft een groot marktaandeel in het noorden, het oosten en het midden van het land. Website: www.amicon.nl.

Over DataDistilleries

DataDistilleries is marktleider op het gebied van voorspellende, real-time analytische software. DataDistilleries 3 verhoogt de effectiviteit van verkoop- en marketingactiviteiten via bestaande kanalen, gebaseerd op diepgaande kennis van klantgedrag en behoeften, evenals gerelateerde risico s en winstgevendheid. Met deze kennis wordt bepaald wat de beste (commerciële) actie is tijdens elk klantcontact.

DataDistilleries optimaliseert de bestaande infrastructuur, zoals campaign managers, call centers en marketingdatabases. Gebruikers profiteren van verbeterde conversie op campagnes, lagere marketingkosten en toegenomen klanttevredenheid,wat resulteert in maximale klantwinstgevendheid en een snel investeringsrendement. Tot DataDistilleries' klantenkring behoren toonaangevende organisaties zoals ABN AMRO, Banque Populaire, CenterParcs, DekaBank, International Masters Publishers, Postbank (ING Groep), Spaarbeleg (Aegon) en Vodafone. Het hoofdkantoor van DataDistilleries is gevestigd in Nederland, daarnaast zijn er kantoren in Duitsland, Engeland, Frankrijk en België. Website: www.datadistilleries.com.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Amicon: Madeleine Vincken, tel.: 0317-455004 of e-mail: mvincken@amicon.nl

DataDistilleries: Nathalie Hardijzer, tel.: 020-5620020 of e-mail: n.hardijzer@datadistilleries.com

Potters PR: Monique Potters, tel.: 0345-501595 of e-mail: monique@potterspr.nl