STICHTING ALCOHOLPREVENTIE

Alcoholpromoteams in discotheken lappen regels aan hun laars

Alcoholpromotieteams in discotheken lappen regels aan hun laars STAP: Horeca-ondernemers zijn verantwoordelijk en moeten stoppen met het toelaten van de promotieteams van drankproducenten.

De Stichting Alcoholpreventie (STAP) heeft een indicatief onderzoek laten uitvoeren naar de werkwijze van alcoholpromotieteams in discotheken.
De promotieteams bestaan uit aantrekkelijk uitziende jonge mensen die bij leeftijdsgenoten nieuwe alcoholhoudende drankjes aanprijzen en aan hen verkopen.
Uit het onderzoek blijkt dat de teams zowel spotten met de wettelijke voorschriften (Drank- en Horecawet) als met hun eigen richtlijnen die vallen onder de Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank. STAP wijst de horeca op hun verantwoordelijkheid voor deze overtredingen; zij roept horecaondernemers op de toegang van de promotieteams in het vervolg te weigeren.
Volgens STAP zijn de promotieteams in hun werkwijze met name aantrekkelijk voor de jongere bezoekers.

Undercover studenten als onderzoekers
Het onderzoek is de afgelopen zomer uitgevoerd door studenten. Zij begaven zich onder het uitgaanspubliek en observeerden volgens een gedetailleerd protocol de werkwijze van de promotieteams. Ook werden gegevens over de bezoekers vastgelegd. Het onderzoek is uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van het IVO (Instituut voor Onderzoek naar Leefstijl en Verslaving) te Rotterdam. In totaal zijn 8 horecapromotieteams geobser veerd. Het onderzoek is daarom niet representatief maar indicatief. De geobserveerde promotieteams maakten reclame voor: Bacardi Breezers, Big Bam Boom, Flügel, Feigling en Spuitje.

Minderjarigen ook doelwit promotieteams; leeftijdscontrole wassen neus
Het onderzoek richtte zich in belangrijke mate op de vraag of de promotieteams zich houden aan de voorschriften van de Drank- en Horecawet m.b.t. de leeftijdsgrenzen (geen verkoop van zwakalcoholhoudende drank onder de 16 jaar; voor sterke drank 18 jaar).
Het onderzoek wees uit dat slechts in één geval door een promotieteam naar de leeftijd werd gevraagd. Door de andere teams werd zonder enige vorm van controle aan minderjarigen en ook aan kinderen, alcohol verstrekt.
Bij de ingang van de discotheken werd nergens op leeftijd gecontroleerd. Dit ondanks het feit dat bij de ingang van verschillende discotheken de leeftijdsgrenzen stonden aangegeven.

De alcoholproducenten hebben, in overleg met Koninklijk Horeca Nederland, in hun richtlijnen (als onderdeel van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank) vastgelegd dat promotieacties in de horeca worden afgeblazen als 25% of meer van de bezoekers jonger is dan 18 jaar. Uit het onderzoek bleek dat dit bij tenminste 2 van de geobserveerde promoacties het geval was. De acties werden echter niet afgeblazen.

Gratis drank
Het promotieteam van Flügel deelde gratis alcohol uit waarbij evenmin de leeftijd van de bezoeker een rol speelde. Het aanbieden van gratis drank bij promotieacties is in strijd met de officiële richtlijnen van de ondernemers (zelfregulering).
De promotieteams verstrekten ook alcohol aan jongeren die reeds zichtbaar te veel hadden gedronken. En dat is in strijd met de Drank- en Horecawet.

Wil je ook op de foto?
De promotieteams bestaan uit aantrekkelijke jongeren vanaf 16 jaar. Sommige van de promotieteams boden alcohol onder de bezoekers van de discotheken actief aan. Deze teams begaven zich in alle vertrekken van de discotheek. Bij de Bacardi Breezer promotie stonden er speciale bars opgesteld. De meeste van de promotieteamleden dronken zelf ook alcohol.
Om de promotie en het drinken van de nieuwe drankjes aantrekkelijk werden allerlei
cadeautjes uitgedeeld zoals stickers, hoedjes, petjes, t-shirts, sleutelhangers, cd-s, opblaasflessen, zonnebrillen, key-cords, kettinkjes, posters, viltjes, flyers enz.
Sommige promotieteams zetten jongeren op de foto met de belofte dat deze op de website van het drankje wordt geplaatst.

Bunnik, 21 oktober 2002

STAP
Stichting Alcoholpreventie
Tel 030-6565041
www.alcoholpreventie.nl
Informatie:
Ir. Wim van Dalen, directeur
Mobiel: tel 0653295544

STAP pleit voor een daadkrachtig alcoholmatigingsbeleid van de overheid en zet zich in voor reclamebeperking en objectieve voorlichting.

21 okt 02 12:42