STICHTING ALCOHOLPREVENTIE
Alcoholpromoteams in discotheken lappen regels aan hun laars
Alcoholpromotieteams in discotheken lappen regels aan hun laars STAP: Horeca-ondernemers zijn verantwoordelijk en moeten stoppen met het toelaten van de promotieteams van drankproducenten.
De Stichting Alcoholpreventie (STAP) heeft een indicatief onderzoek
laten uitvoeren naar de werkwijze van alcoholpromotieteams in
discotheken.
De promotieteams bestaan uit aantrekkelijk uitziende jonge mensen die
bij leeftijdsgenoten nieuwe alcoholhoudende drankjes aanprijzen en aan
hen verkopen.
Uit het onderzoek blijkt dat de teams zowel spotten met de wettelijke
voorschriften (Drank- en Horecawet) als met hun eigen richtlijnen die
vallen onder de Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank.
STAP wijst de horeca op hun verantwoordelijkheid voor deze
overtredingen; zij roept horecaondernemers op de toegang van de
promotieteams in het vervolg te weigeren.
Volgens STAP zijn de promotieteams in hun werkwijze met name
aantrekkelijk voor de jongere bezoekers.
Undercover studenten als onderzoekers
Het onderzoek is de afgelopen zomer uitgevoerd door studenten. Zij
begaven zich onder het uitgaanspubliek en observeerden volgens een
gedetailleerd protocol de werkwijze van de promotieteams. Ook werden
gegevens over de bezoekers vastgelegd. Het onderzoek is uitgevoerd
onder verantwoordelijkheid van het IVO (Instituut voor Onderzoek naar
Leefstijl en Verslaving) te Rotterdam. In totaal zijn 8
horecapromotieteams geobser veerd. Het onderzoek is daarom niet
representatief maar indicatief. De geobserveerde promotieteams
maakten reclame voor: Bacardi Breezers, Big Bam Boom, Flügel,
Feigling en Spuitje.
Minderjarigen ook doelwit promotieteams; leeftijdscontrole wassen
neus
Het onderzoek richtte zich in belangrijke mate op de vraag of de
promotieteams zich houden aan de voorschriften van de Drank- en
Horecawet m.b.t. de leeftijdsgrenzen (geen verkoop
van zwakalcoholhoudende drank onder de 16 jaar; voor sterke drank 18
jaar).
Het onderzoek wees uit dat slechts in één geval door een promotieteam
naar de leeftijd werd gevraagd. Door de andere teams werd zonder enige
vorm van controle aan minderjarigen en ook aan kinderen, alcohol
verstrekt.
Bij de ingang van de discotheken werd nergens op leeftijd
gecontroleerd. Dit ondanks het feit dat bij de ingang van
verschillende discotheken de leeftijdsgrenzen stonden aangegeven.
De alcoholproducenten hebben, in overleg met Koninklijk Horeca
Nederland, in hun richtlijnen (als onderdeel van de Reclamecode voor
Alcoholhoudende Drank) vastgelegd dat promotieacties in de horeca
worden afgeblazen als 25% of meer van de bezoekers jonger is dan 18
jaar. Uit het onderzoek bleek dat dit bij tenminste 2 van de
geobserveerde promoacties het geval was. De acties werden echter niet
afgeblazen.
Gratis drank
Het promotieteam van Flügel deelde gratis alcohol uit waarbij evenmin
de leeftijd van de bezoeker een rol speelde. Het aanbieden van gratis
drank bij promotieacties is in strijd met de officiële richtlijnen van
de ondernemers (zelfregulering).
De promotieteams verstrekten ook alcohol aan jongeren die reeds
zichtbaar te veel hadden gedronken. En dat is in strijd met de Drank-
en Horecawet.
Wil je ook op de foto?
De promotieteams bestaan uit aantrekkelijke jongeren vanaf 16
jaar. Sommige van de promotieteams boden alcohol onder de bezoekers
van de discotheken actief aan. Deze teams begaven zich in alle
vertrekken van de discotheek. Bij de Bacardi Breezer promotie stonden
er speciale bars opgesteld. De meeste van de promotieteamleden
dronken zelf ook alcohol.
Om de promotie en het drinken van de nieuwe drankjes aantrekkelijk
werden allerlei
cadeautjes uitgedeeld zoals stickers, hoedjes, petjes, t-shirts,
sleutelhangers, cd-s, opblaasflessen, zonnebrillen, key-cords,
kettinkjes, posters, viltjes, flyers enz.
Sommige promotieteams zetten jongeren op de foto met de belofte dat
deze op de website van het drankje wordt geplaatst.
Bunnik, 21 oktober 2002
STAP
Stichting Alcoholpreventie
Tel 030-6565041
www.alcoholpreventie.nl
Informatie:
Ir. Wim van Dalen, directeur
Mobiel: tel 0653295544
STAP pleit voor een daadkrachtig alcoholmatigingsbeleid van de
overheid en zet zich in voor reclamebeperking en objectieve
voorlichting.
21 okt 02 12:42