21-10-2002
Vijf miljoen autos geproduceerd in Audi-fabriek Neckarsulm
Meer dan vijf miljoen geproduceerde autos van de merken Audi, NSU en Porsche zijn de stille getuigen van de lange en rijke traditie op het gebied van automobielbouw van de Audi-fabriek in Neckarsulm.
De fabriek in Neckarsulm was reeds in de vorige eeuw een innovatieve
locatie en doet daarmee zijn naam als autofabriek met een van de
rijkste tradities ter wereld eer aan, vertelt Dr. Jochem Heizmann, lid
van de Raad van Bestuur van Audi AG en verantwoordelijk voor
productie. Met technische ontwikkelingen als het eerste NSU-model met
een compleet aluminium carrosserie (1913), de
stroomlijn-wereldrecordautos van 1956, de NSU rotatiemotor (1957),
TDI-motoren (1989) of de hier ontwikkelde autosportmotoren, is de
fabriek wereldwijd bekend geworden. Het in 1995 opgerichte Aluminium
Centrum en de productie van lichtgewicht aluminium carrosserieën zijn
nog steeds uniek. Sinds 1995 zijn meer dan 200.000 autos van de types
Audi A2 en Audi A8 met aluminium carrosserie volgens de Audi Space
Frame-techniek (ASF) geproduceerd.
In 1905 verlieten de eerste in Neckarsulm gebouwde autos de fabriek.
Dit waren volgens de Belgische Pipe-licentie geproduceerde modellen.
Tegelijkertijd werkten de NSU-technici aan de realisatie van eigen
dromen en bouwden een driewielig voertuigje. Diens motorfietsmotor met
meer dan 3½ pk vermogen was boven het voorwiel geplaatst en bracht met
een ketting zijn aandrijfkracht op het wiel over. De type-aanduiding
van dit model was Sulmobil.
In 1906 begon met de bouw van de Original Neckarsulmer Motorenwagen
een nieuw tijdperk in de geschiedenis van de fabriek. In de voormalige
breimachinefabriek werden naast fietsen en motorfietsen de eerste 20
motorwagens geproduceerd. Bekende autos, zoals het eerste prototype
voor de Volkswagen Kever, de NSU Prinz, de NSU/Wankel Spider, de NSU
TT, de NSU Ro 80, de Audi 100, de Audi 200 of de Audi Cabriolet
verlieten in de navolgende 96 jaren de lopende banden van deze
fabriek. Wij zijn ons bewust van onze historie en zijn trots op de
lange traditie van onze onderneming op deze productielocatie,
verklaart fabrieksdirecteur Otto Lindner.
De historie van de fabriek in Neckarsulm is gevarieerd. In de eerste
jaren stond alles in het teken van groei en vanaf 1906 nam de
productie van autos elk jaar toe. In 1914 werden 900 autos
geproduceerd. Om economische redenen vond tussen 1929 en 1956 geen
autoproductie plaats in Neckarsulm. Met de NSU Prinz ging in 1958 de
autoproductie weer van start.
In de jaren van het Wirtschaftswunder nam de productie met sprongen
toe van 13.000 in 1958 tot 145.000 autos in 1969. In totaal werden
vanaf 1957 circa 1,2 miljoen NSU-modellen geproduceerd. In maart 1977
verliet de laatste NSU Ro 80 de band in Neckarsulm het einde van het
merk NSU als op zichzelf staande autofabrikant.
Na de fusie waar Audi NSU Auto Union AG (1969) het resultaat van was,
rolde in 1970 de eerste Audi 100 van de band. Dit model en zijn
actuele opvolger Audi A6 ontwikkelde zich tot op de dag van vandaag
tot de belangrijkste pijler van de fabriek. Bij wijze van uitzondering
werden tussen 1976 en 1991 mede in verband met het veiligstellen van
arbeidsplaatsen meer dan 313.000 stuks van de Porsche-modellen 924 en
944 gebouwd.
Met de Audi A6, Audi A8 (introductie 1994) en de montage van de Audi
Cabriolet werden vanaf 1996 voor het eerst drie aparte modellen in
Neckarsulm geproduceerd. In 2001 overschreed de productie voor het
eerst de grens van 1.000 autos per dag. Op dit moment worden in de
Audi-fabriek in Neckarsulm de modellen Audi A2, A6 allroad quattro en
A8 gebouwd. Daarbij komen nog de naar wens van klanten
geïndividualiseerde autos van quattro GmbH, alsmede de speciale Audi
RS 6. De productie bedraagt thans circa 250.000 autos per jaar.