AutoRai

21-10-2002

Vijf miljoen autos geproduceerd in Audi-fabriek Neckarsulm

Meer dan vijf miljoen geproduceerde autos van de merken Audi, NSU en Porsche zijn de stille getuigen van de lange en rijke traditie op het gebied van automobielbouw van de Audi-fabriek in Neckarsulm.

De fabriek in Neckarsulm was reeds in de vorige eeuw een innovatieve locatie en doet daarmee zijn naam als autofabriek met een van de rijkste tradities ter wereld eer aan, vertelt Dr. Jochem Heizmann, lid van de Raad van Bestuur van Audi AG en verantwoordelijk voor productie. Met technische ontwikkelingen als het eerste NSU-model met een compleet aluminium carrosserie (1913), de
stroomlijn-wereldrecordautos van 1956, de NSU rotatiemotor (1957), TDI-motoren (1989) of de hier ontwikkelde autosportmotoren, is de fabriek wereldwijd bekend geworden. Het in 1995 opgerichte Aluminium Centrum en de productie van lichtgewicht aluminium carrosserieën zijn nog steeds uniek. Sinds 1995 zijn meer dan 200.000 autos van de types Audi A2 en Audi A8 met aluminium carrosserie volgens de Audi Space Frame-techniek (ASF) geproduceerd.

In 1905 verlieten de eerste in Neckarsulm gebouwde autos de fabriek. Dit waren volgens de Belgische Pipe-licentie geproduceerde modellen. Tegelijkertijd werkten de NSU-technici aan de realisatie van eigen dromen en bouwden een driewielig voertuigje. Diens motorfietsmotor met meer dan 3½ pk vermogen was boven het voorwiel geplaatst en bracht met een ketting zijn aandrijfkracht op het wiel over. De type-aanduiding van dit model was Sulmobil.

In 1906 begon met de bouw van de Original Neckarsulmer Motorenwagen een nieuw tijdperk in de geschiedenis van de fabriek. In de voormalige breimachinefabriek werden naast fietsen en motorfietsen de eerste 20 motorwagens geproduceerd. Bekende autos, zoals het eerste prototype voor de Volkswagen Kever, de NSU Prinz, de NSU/Wankel Spider, de NSU TT, de NSU Ro 80, de Audi 100, de Audi 200 of de Audi Cabriolet verlieten in de navolgende 96 jaren de lopende banden van deze fabriek. Wij zijn ons bewust van onze historie en zijn trots op de lange traditie van onze onderneming op deze productielocatie, verklaart fabrieksdirecteur Otto Lindner.

De historie van de fabriek in Neckarsulm is gevarieerd. In de eerste jaren stond alles in het teken van groei en vanaf 1906 nam de productie van autos elk jaar toe. In 1914 werden 900 autos geproduceerd. Om economische redenen vond tussen 1929 en 1956 geen autoproductie plaats in Neckarsulm. Met de NSU Prinz ging in 1958 de autoproductie weer van start.

In de jaren van het Wirtschaftswunder nam de productie met sprongen toe van 13.000 in 1958 tot 145.000 autos in 1969. In totaal werden vanaf 1957 circa 1,2 miljoen NSU-modellen geproduceerd. In maart 1977 verliet de laatste NSU Ro 80 de band in Neckarsulm het einde van het merk NSU als op zichzelf staande autofabrikant.

Na de fusie waar Audi NSU Auto Union AG (1969) het resultaat van was, rolde in 1970 de eerste Audi 100 van de band. Dit model en zijn actuele opvolger Audi A6 ontwikkelde zich tot op de dag van vandaag tot de belangrijkste pijler van de fabriek. Bij wijze van uitzondering werden tussen 1976 en 1991 mede in verband met het veiligstellen van arbeidsplaatsen meer dan 313.000 stuks van de Porsche-modellen 924 en 944 gebouwd.

Met de Audi A6, Audi A8 (introductie 1994) en de montage van de Audi Cabriolet werden vanaf 1996 voor het eerst drie aparte modellen in Neckarsulm geproduceerd. In 2001 overschreed de productie voor het eerst de grens van 1.000 autos per dag. Op dit moment worden in de Audi-fabriek in Neckarsulm de modellen Audi A2, A6 allroad quattro en A8 gebouwd. Daarbij komen nog de naar wens van klanten geïndividualiseerde autos van quattro GmbH, alsmede de speciale Audi RS 6. De productie bedraagt thans circa 250.000 autos per jaar.