21-10-2002
MINI One diesel niet voor Nederland
Op grond van specifiek Nederlandse marktomstandigheden heeft de
directie van BMW Group Nederland besloten de onlangs aangekondigde
dieselvariant van de nieuwe MINI vooralsnog niet toe te voegen aan de
modelmix.
Met de MINI One, de MINI Cooper en de MINI Cooper S neemt MINI in de
Nederlandse markt een bijzondere plaats in. Sinds de introductie is
gebleken dat MINI aantrekkingskracht uitoefent op sportief
georiënteerde automobilisten met gevoel voor stijl en exclusiviteit.
Met name de Cooper en de Cooper S modellen doen het boven verwachting.
MINI ontleent een deel van zijn karakter aan zijn land van oorsprong,
waar de MINI in een splinternieuwe fabriek nog steeds van de band
rolt. De keerzijde is evenwel de nog steeds dure Engelse pond en het
cumulatieve effect van koersen, BTW en BPM. Kopers hebben echter iets
over voor de MINI.
De eerste diesel van MINI, uitgevoerd met een 75 pk-motor, is bedoeld
voor exportlanden met een dieselcultuur in de klasse van 1.4 tot 2.0
liter en een in deze categorie gunstig fiscaal klimaat. In Nederland
is een diesel uitvoering ca. 15 procent duurder dan de vergelijkbare
benzine-uitvoering. De MINI One Diesel, in combinatie met de relatief
hoge consumentenprijs, voldoet niet aan deze bandbreedte, waardoor er
vanuit de markt te weinig belangstelling voor deze motorvariant zal
bestaan.
Reden waarom de directie van BMW Group Nederland heeft besloten dit
model vooralsnog niet op te nemen in het modellenprogramma 2003. Of er
op korte termijn krachtiger dieselvarianten komen is tot op heden niet
bekend.
AutoRai