AutoRai

21-10-2002

MINI One diesel niet voor Nederland

Op grond van specifiek Nederlandse marktomstandigheden heeft de directie van BMW Group Nederland besloten de onlangs aangekondigde dieselvariant van de nieuwe MINI vooralsnog niet toe te voegen aan de modelmix.

Met de MINI One, de MINI Cooper en de MINI Cooper S neemt MINI in de Nederlandse markt een bijzondere plaats in. Sinds de introductie is gebleken dat MINI aantrekkingskracht uitoefent op sportief georiënteerde automobilisten met gevoel voor stijl en exclusiviteit. Met name de Cooper en de Cooper S modellen doen het boven verwachting. MINI ontleent een deel van zijn karakter aan zijn land van oorsprong, waar de MINI in een splinternieuwe fabriek nog steeds van de band rolt. De keerzijde is evenwel de nog steeds dure Engelse pond en het cumulatieve effect van koersen, BTW en BPM. Kopers hebben echter iets over voor de MINI.

De eerste diesel van MINI, uitgevoerd met een 75 pk-motor, is bedoeld voor exportlanden met een dieselcultuur in de klasse van 1.4 tot 2.0 liter en een in deze categorie gunstig fiscaal klimaat. In Nederland is een diesel uitvoering ca. 15 procent duurder dan de vergelijkbare benzine-uitvoering. De MINI One Diesel, in combinatie met de relatief hoge consumentenprijs, voldoet niet aan deze bandbreedte, waardoor er vanuit de markt te weinig belangstelling voor deze motorvariant zal bestaan.

Reden waarom de directie van BMW Group Nederland heeft besloten dit model vooralsnog niet op te nemen in het modellenprogramma 2003. Of er op korte termijn krachtiger dieselvarianten komen is tot op heden niet bekend.