Leeuwarden, Nijmegen en Eindhoven hebben beste navigatiemenu
'De navigatiestructuur van het grootste gedeelte van de Nederlandse
gemeenten is niet vanuit de gebruiker opgesteld. Het is te aanbod
georinteerd.' Dit stelt Nextoyou in een vandaag gepubliceer
persbericht.
Om bepaalde informatie te bereiken moet de bezoeker te veel klikken.
Het is daarom de vraag of een bezoeker niet al verdwaalt in een
website voor deze informatie gevonden is. Met als resultaat een
teleurgestelde bezoeker.
Nextoyou, een internet project management dienstverlener uit
Rotterdam, heeft recentelijk onderzoek gedaan naar de
navigatiestructuur van de 25 grootste Nederlandse gemeenten.
Onderzocht is binnen hoeveel klikken bepaalde informatie wordt
gevonden. Drie zoekacties zijn uitgevoerd naar informatie over de
aanvraag van een rijbewijs, afvalinzameling en subsidies voor
bedrijven.
De beste gemeenten op het gebied van navigeerbaarheid zijn Leeuwarden,
Nijmegen en Eindhoven. Bij deze gemeenten is alle informatie binnen
twee tot vier klikken bereikbaar. In tegenstelling tot enkele
gemeenten waar zelfs negen klikken nodig zijn. De aangeboden
informatie van de drie gemeenten stemt ook geheel overeen met de
zoekvraag. Bij veel overige gemeenten is de aangeboden informatie te
summier of is de gezochte informatie helemaal niet op de website te
vinden. Deze gemeenten hebben daarom niet optimaal ingespeeld op de
vraag van de burger.
En gemeente biedt alleen een zoekfunctie op de site aan, zonder een
navigatiestructuur. Dit is zeer ongebruiksvriendelijk. Een bezoeker
kan bijvoorbeeld op zoek zijn naar iets wat nog te breed of
ongespecificeerd is voor een zoekactie. Een bezoeker moet met behulp
van de navigatiestructuur geleid kunnen worden naar de informatie die
hij zoekt.
Ook de VIND productencatalogus blijkt qua navigatie niet altijd even
gebruiksvriendelijk te zijn. Voornamelijk bij het gebruik van de
zogenaamde uw levenssituatie functie. Een bezoeker moet erg veel
klikken om bij de gevraagde informatie te komen. Soms wordt ook een
hele lijst aan producten aangeboden. Dit geeft wel een goed overzicht
aan de bezoeker. Deze waslijst aan informatie kan echter ook heel goed
geclusterd worden.
In dit onderzoek is alleen gekeken naar het navigatiemenu. Naast een
goed navigatiemenu zijn ondersteunende navigatie elementen ook
belangrijk. Een sitemap, een goede zoekfunctie en een FAQs pagina
dragen allemaal bij tot een gebruiksvriendelijke website. Indien een
bezoeker iets niet kan vinden via het navigatiemenu, dan kan hij de
ondersteunende navigatie elementen gebruiken.
Gemeenten dienen te onderzoeken wat er bij de bezoeker leeft, naar
welke themas hij zoekt. Alleen zo kan een gebruiksvriendelijke
navigatiestructuur worden opgezet. En kan de bezoeker binnen een
acceptabel aantal klikken de gewenste informatie bereiken. Met een
goed genformeerde burger tot gevolg. Per slot van rekening het doel
van de meeste gemeenten.
(Persbericht Nextoyou)
www.ictu.nl