Programmabureau Advies Overheid.nl

Leeuwarden, Nijmegen en Eindhoven hebben beste navigatiemenu

'De navigatiestructuur van het grootste gedeelte van de Nederlandse gemeenten is niet vanuit de gebruiker opgesteld. Het is te aanbod georinteerd.' Dit stelt Nextoyou in een vandaag gepubliceer persbericht.

Om bepaalde informatie te bereiken moet de bezoeker te veel klikken. Het is daarom de vraag of een bezoeker niet al verdwaalt in een website voor deze informatie gevonden is. Met als resultaat een teleurgestelde bezoeker.

Nextoyou, een internet project management dienstverlener uit Rotterdam, heeft recentelijk onderzoek gedaan naar de navigatiestructuur van de 25 grootste Nederlandse gemeenten. Onderzocht is binnen hoeveel klikken bepaalde informatie wordt gevonden. Drie zoekacties zijn uitgevoerd naar informatie over de aanvraag van een rijbewijs, afvalinzameling en subsidies voor bedrijven.

De beste gemeenten op het gebied van navigeerbaarheid zijn Leeuwarden, Nijmegen en Eindhoven. Bij deze gemeenten is alle informatie binnen twee tot vier klikken bereikbaar. In tegenstelling tot enkele gemeenten waar zelfs negen klikken nodig zijn. De aangeboden informatie van de drie gemeenten stemt ook geheel overeen met de zoekvraag. Bij veel overige gemeenten is de aangeboden informatie te summier of is de gezochte informatie helemaal niet op de website te vinden. Deze gemeenten hebben daarom niet optimaal ingespeeld op de vraag van de burger.

En gemeente biedt alleen een zoekfunctie op de site aan, zonder een navigatiestructuur. Dit is zeer ongebruiksvriendelijk. Een bezoeker kan bijvoorbeeld op zoek zijn naar iets wat nog te breed of ongespecificeerd is voor een zoekactie. Een bezoeker moet met behulp van de navigatiestructuur geleid kunnen worden naar de informatie die hij zoekt.

Ook de VIND productencatalogus blijkt qua navigatie niet altijd even gebruiksvriendelijk te zijn. Voornamelijk bij het gebruik van de zogenaamde uw levenssituatie functie. Een bezoeker moet erg veel klikken om bij de gevraagde informatie te komen. Soms wordt ook een hele lijst aan producten aangeboden. Dit geeft wel een goed overzicht aan de bezoeker. Deze waslijst aan informatie kan echter ook heel goed geclusterd worden.

In dit onderzoek is alleen gekeken naar het navigatiemenu. Naast een goed navigatiemenu zijn ondersteunende navigatie elementen ook belangrijk. Een sitemap, een goede zoekfunctie en een FAQs pagina dragen allemaal bij tot een gebruiksvriendelijke website. Indien een bezoeker iets niet kan vinden via het navigatiemenu, dan kan hij de ondersteunende navigatie elementen gebruiken.

Gemeenten dienen te onderzoeken wat er bij de bezoeker leeft, naar welke themas hij zoekt. Alleen zo kan een gebruiksvriendelijke navigatiestructuur worden opgezet. En kan de bezoeker binnen een acceptabel aantal klikken de gewenste informatie bereiken. Met een goed genformeerde burger tot gevolg. Per slot van rekening het doel van de meeste gemeenten.
(Persbericht Nextoyou)

www.ictu.nl