Gemeente Nuth


21-10-2002

Aanleg gastransportleiding Schinnen Bocholtz

In opdracht van de Gasunie wordt een tweede gastransportleiding gelegd tussen het verdeelstation in Schinnen en het grensstation in Bocholtz. De leiding heeft een diameter van 125 cm. Het traject is ca. 21 km lang. Mede in verband met de liberalisering van de gasmarkt is het noodzakelijk om deze tweede transportleiding naar Duitsland aan te leggen. Door deze leiding zal in de toekomst niet alleen Nederlands gas naar Duitsland gaan. Het is ook mogelijk dat deze leiding wordt gebruikt voor het transport van Engels gas naar bijv. Italië. Bijkomende oorzaak is het wijzigen van de brandstof van de Clauscentrale. De elektriciteitscentrale zal vanaf deze winter alleen nog op aardgas draaien. Door deze grote afname dreigt de druk in de bestaande leiding naar Duitsland te laag te worden. Het gevolg zou een tekort aan aardgas zijn voor Duitsland.

Om de leiding te kunnen leggen is ca. 34.000 m3 zand nodig. Dit zand is afkomstig uit de ontgronding op De Horsel. De leiding werd onder bijna alle verharde wegen geperst of geboord. Bij de Bissebeek en Hulsbergerbeek, tussen Swier en Wijnandsrade, is de leiding niet gelegd door het graven van een sleuf maar door het maken van een boring. Hierdoor werd de natuur maximaal ontzien. Met een speciale boormachine heeft het personeel van de NAM onder het beekdal een gat van ca. 2 meter in doorsnede geboord over een lengte van 700 meter. De maximale diepte van de boring is ca. 19 meter. Na de boring is op woensdag 16 oktober de gasleiding vanaf Swier in het boorgat gebracht. Bij Uitleggersweg Hellebroek in Wijnandsrade, is de leiding er weer uitgetrokken. Om dit mogelijk te maken zijn vooraf de losse buizen van 22 meter lengte tot één leiding van meer dan 700 m aan elkaar gelast. Vervolgens is deze leiding in één keer door het boorgat getrokken. Om de buis goed voor het boorgat te krijgen is deze door hijskranen op een hoogte van 8 meter boven het maaiveld opgehangen. Op verzoek van de gemeente zijn verkeersmaatregelen getroffen. Hierdoor kon het verkeer vanaf zeven uur s morgens de weg door Swier weer gebruiken tijdens het intrekken van de leiding. Alleen vanaf vier s morgens, tijdens de voorbereidende werkzaamheden, was het noodzakelijk het verkeer om te leiden. Om ca. tien uur s ochtends was de klus geklaard.