NOLU
50 jarig jubileum Nolu
Op 28 oktober 1952 werd de Vereniging 'Nederlandse Organisatie van
Leesportefeuille Uitgevers' (NOLU) opgericht. Het 50 jarig jubileum
zal worden gevierd zaterdag 26 oktober a.s. in Rotterdam op partyschip
'MPS Ameland'.
De vereniging is indertijd in het leven geroepen door een aantal
leesportefeuille-uitgevers om door middel van het bundelen van
krachten een betere marktpositie te kunnen verwerven. Vooral was het
des tijds van belang een gesloten front te vormen tegen uitgevers van
publiekstijdschriften die weinig gecharmeerd waren van het verhuren
van tijdschriften via de leesportefeuille.
De doelstelling uit de oprichtingsstaturen, worden heden ten dagen nog
steeds hoog in het vaandel gehouden en zijn als volgt omschreven:
De vereniging heeft ten doel;
1.Het bevorderen van een in alle opzichten gezonde
leesportefeuillebranche
2.De behartiging van alle vak-belangen van haar leden, met daarbij in
achtneming van het algemeen belang.
Door de opkomst van de nieuwe media (televisie, internet, etc) is er
landelijk de laatste jaren sprake van een 'ontlezingsproces', waar ook
de leesportefeuille branche, net als alle tijdschriften, van te lijden
heeft gehad. Lange tijd heeft de markt onder druk gestaan.
Het lijkt echter te keren. De afgelopen jaren hebben er in de branche fusies en overnames plaatsgevonden en is er door overgebleven bedrijven hard gewerkt aan verbetering van product en imago. Op dit moment hebben nog steeds ruim 350.000 huishoudens een abonnement op de leesportefeuille. De leesportefeuille wordt door meer en meer consumenten ontdekt als een zeer milieu-vriendelijk product en wordt er vaker bewust gekozen voor een abonnement op de leesportefeuille.
Daarnaast blijven natuurlijk alle overige goede eigenschappen van het
product leesportefeuille bestaan. Zo maakt de leesportefeuille nog
altijd het lezen van tijdschriften toegankelijk voor een brede groep
consumenten en stellen hen in staat veel tijdschriften te lezen voor
een relatief lage abonnementsprijs. Ook is de leesportefeuille-branche
nog één van de laatste branches die met een eigen distributie netwerk
bezorging verrichten 'tot aan de voordeur'. Maar de grootste reden
voor de consument om een abonnement te nemen, blijft natuurlijk dat
men met een abonnement op de leesportefeuille altijd een groot
gevarieerd aanbod van tijdschriften voorhanden heeft, wanneer het
'momentje van even ontspannen lezen' daar is!
NOLU LeesKeur
Om haar leden te onderscheiden en de consument bepaalde garanties tot
voorwaarden en kwaliteitseisen te waarborgen, de kwaliteit van de
leesportefeuille (en aangesloten bedrijven) op een hoog niveau te
houden. Heeft de NOLU het keurmerk 'NOLU LeesKeur' opgericht.
Bedrijven die het keurmerk willen ontvangen moeten aan een aantal kenmerken en eisen voldoen. Daarnaast hanteren deze bedrijven algemene voorwaarden die consument vriendelijk zijn. De vereniging heeft het 'NOLU LeesKeur' keurmerk zelf in beheer en is toezichthouder op de zowel het merk (en merkenrecht) alsmede alle kenmerken en eigenschappen welke behoren tot de voorwaarden en kwaliteitseisen die aan het verkrijgen van het keurmerk vastzitten.
Het keurmerk is ontwikkelt door een speciale commissie, die in het
leven geroepen is door de leden van de Nolu, in samenspraak met het
bestuur.
Tijdens het middag programma van het jubileum blikt de voorzitter
terug op 50 jaar leesportefeuille in Nederland. Gevolgd door stand-up
illusionist George Parker die de leden van de NOLU, middels
creativiteitstechnieken laat zien en ervaren waar 'de toekomst van
leesportefeuille in 21ste eeuw' begint! Na de pauze volgt de
feestelijke introductie van het NOLU LeesKeur logo, dat hiermee
wereldkundig gemaakt wordt.
Het avond programma betreft een feestavond voor genodigden en leden
van de vereniging.