NOLU

50 jarig jubileum Nolu

Op 28 oktober 1952 werd de Vereniging 'Nederlandse Organisatie van Leesportefeuille Uitgevers' (NOLU) opgericht. Het 50 jarig jubileum zal worden gevierd zaterdag 26 oktober a.s. in Rotterdam op partyschip 'MPS Ameland'.

De vereniging is indertijd in het leven geroepen door een aantal leesportefeuille-uitgevers om door middel van het bundelen van krachten een betere marktpositie te kunnen verwerven. Vooral was het des tijds van belang een gesloten front te vormen tegen uitgevers van publiekstijdschriften die weinig gecharmeerd waren van het verhuren van tijdschriften via de leesportefeuille.

De doelstelling uit de oprichtingsstaturen, worden heden ten dagen nog steeds hoog in het vaandel gehouden en zijn als volgt omschreven:

De vereniging heeft ten doel;

1.Het bevorderen van een in alle opzichten gezonde leesportefeuillebranche

2.De behartiging van alle vak-belangen van haar leden, met daarbij in achtneming van het algemeen belang.

Door de opkomst van de nieuwe media (televisie, internet, etc) is er landelijk de laatste jaren sprake van een 'ontlezingsproces', waar ook de leesportefeuille branche, net als alle tijdschriften, van te lijden heeft gehad. Lange tijd heeft de markt onder druk gestaan.

Het lijkt echter te keren. De afgelopen jaren hebben er in de branche fusies en overnames plaatsgevonden en is er door overgebleven bedrijven hard gewerkt aan verbetering van product en imago. Op dit moment hebben nog steeds ruim 350.000 huishoudens een abonnement op de leesportefeuille. De leesportefeuille wordt door meer en meer consumenten ontdekt als een zeer milieu-vriendelijk product en wordt er vaker bewust gekozen voor een abonnement op de leesportefeuille.

Daarnaast blijven natuurlijk alle overige goede eigenschappen van het product leesportefeuille bestaan. Zo maakt de leesportefeuille nog altijd het lezen van tijdschriften toegankelijk voor een brede groep consumenten en stellen hen in staat veel tijdschriften te lezen voor een relatief lage abonnementsprijs. Ook is de leesportefeuille-branche nog één van de laatste branches die met een eigen distributie netwerk bezorging verrichten 'tot aan de voordeur'. Maar de grootste reden voor de consument om een abonnement te nemen, blijft natuurlijk dat men met een abonnement op de leesportefeuille altijd een groot gevarieerd aanbod van tijdschriften voorhanden heeft, wanneer het 'momentje van even ontspannen lezen' daar is!

NOLU LeesKeur
Om haar leden te onderscheiden en de consument bepaalde garanties tot voorwaarden en kwaliteitseisen te waarborgen, de kwaliteit van de leesportefeuille (en aangesloten bedrijven) op een hoog niveau te houden. Heeft de NOLU het keurmerk 'NOLU LeesKeur' opgericht.

Bedrijven die het keurmerk willen ontvangen moeten aan een aantal kenmerken en eisen voldoen. Daarnaast hanteren deze bedrijven algemene voorwaarden die consument vriendelijk zijn. De vereniging heeft het 'NOLU LeesKeur' keurmerk zelf in beheer en is toezichthouder op de zowel het merk (en merkenrecht) alsmede alle kenmerken en eigenschappen welke behoren tot de voorwaarden en kwaliteitseisen die aan het verkrijgen van het keurmerk vastzitten.

Het keurmerk is ontwikkelt door een speciale commissie, die in het leven geroepen is door de leden van de Nolu, in samenspraak met het bestuur.

Tijdens het middag programma van het jubileum blikt de voorzitter terug op 50 jaar leesportefeuille in Nederland. Gevolgd door stand-up illusionist George Parker die de leden van de NOLU, middels creativiteitstechnieken laat zien en ervaren waar 'de toekomst van leesportefeuille in 21ste eeuw' begint! Na de pauze volgt de feestelijke introductie van het NOLU LeesKeur logo, dat hiermee wereldkundig gemaakt wordt.

Het avond programma betreft een feestavond voor genodigden en leden van de vereniging.