Anti Racisme Informatie Centrum

Nieuws

LBR pleit voor onderzoek naar segregatie in het onderwijs persbericht 23 oktober 2002

Bij het instellen van een quotum voor allochtone leerlingen maak je verboden onderscheid op grond van ras en maak je inbreuk op het recht van vrijheid van schoolkeuze. Dat is de reactie van het Landelijk Bureau ter bestrijding van Rassendiscriminatie (LBR) op het bericht afkomstig van het openbare basisschool De Bonkelaar in Almelo die voorstander is van het instellen van een quotum voor allochtone leerlingen. Zo moet worden voorkomen dat de school 'te zwart' wordt. Bovendien is de directeur D. Bolijn van mening dat andere scholen door weigering hun verantwoordelijkheid voor allochtone leerlingen niet nemen. Het instellen van een quotum van 5 allochtone leerlingen oftewel een percentage van 20% per klas zou goed zijn voor het aanleren van de Nederlandse taalvaardigheid van allochtone leerlingen.

LBR vindt dit ' juridisch een onhoudbare constructie'. En stelt voor dat de Commissie gelijke behandeling een onderzoek moet gaan instellen naar segregatie in het onderwijs.

Zwarte scholen versus witte scholen zijn niet langer het exclusieve probleem van de vier grote steden in Nederland. Ook in kleine en middelgrote steden worden scholen steeds eenzijdiger van samenstelling. Het centrale element in de discussie is de onwenselijkheid van etnische segregatie in het onderwijs. De discussie is complex omdat er diverse zaken spelen, zoals de maatschappelijke integratie van allochtonen, de vrijheid van onderwijs, kwaliteitsverschillen binnen het onderwijs en de prestaties van allochtone leerlingen. De etnische segregatie binnen het onderwijs is echter wel groter dan op grond van de ruimtelijke segregatie verklaard kan worden. Dit heeft te maken met een belangrijke factor voor het ontstaan van zwarte scholen namelijk het verschijnsel witte vlucht. Autochtone Nederlanders sturen hun kinderen niet meer naar scholen die dreigen zwart te worden of al zwart zijn. Bolijn weet dat hij als directeur van een openbare school niet het recht heeft om leerlingen te weigeren. Hij is verplicht om alle leerlingen aan te nemen, ongeacht kleur of religie. Met het instellen van een quotum voor zijn openbare basisschool laat Bolijn zich indirect uit over het toelatingsbeleid van andere scholen. Inderdaad lijkt het toelatingsbeleid van bijzondere scholen een rol te spelen.

Barrières worden opgeworpen die het moeilijk maken voor allochtone kinderen om op deze scholen te komen. Maar het is niet terecht deze conclusie te veralgemeniseren. Bijzondere scholen worden in juridisch opzicht beperkt in hun recht om leerlingen te weigeren en in de praktijk blijken katholieke en protestante scholen open te staan voor allochtone leerlingen. Ook in het bijzonder onderwijs zijn er zwarte scholen. Dat er in het openbaar onderwijs meer zwarte scholen zijn dan in het bijzonder onderwijs heeft vooral te maken met de spreiding van openbare en bijzondere scholen over de regio's: er zijn meer openbare scholen in steden waar veel allochtonen wonen.

Bolijn maakt met zijn uitspraak over het plaatsingsbeleid van zijn school inbreuk op de keuzevrijheid van ouders. Uit onderzoek blijkt dat als er keuzemogelijkheid is dat allochtone ouders een uitgesproken voorkeur hebben voor gemengde en kwalitatief goede scholen. Ze zijn zich terdege bewust van het feit dat een gemengde school de Nederlandse taalvaardigheid zal bevorderen. Maar om het quotum alleen vanuit onderwijskundige overwegingen te rechtvaardigen gaat (het LBR) te ver. Zodra er sprake is van het beoordelen van taalniveau als criterium voor toelating bij alleen allochtone leerlingen en er bij autochtone leerlingen en ouders niet naar taalontwikkeling wordt gekeken, noemen we dat ongelijke behandeling.

Het is waar dat de problematiek moeilijk is, mensen ongeduldig raken en pleiten voor maatregelen die nu eens echt bijdragen aan een oplossing. In plaats van het stellen van een quotum kunnen we andere dingen doen om het maatschappelijk proces in de gewenste richting te versnellen en de witte vlucht te keren. Ten eerste is het noodzakelijk dat de overheid keuzevrijheid voor alle ouders garandeert en barrières als lange wachtlijsten en hoge schoolgelden verbiedt. Hoge schoolgelden benadelen minder draagkrachtigen. Bij lange wachtlijsten komt het in de praktijk vaak voor dat allochtone ouders hun kinderen niet vroeg genoeg aanmelden. Kinderen worden op populaire scholen soms al aangemeld voordat ze 3 jaar oud zijn.

Voor het inschrijven zou als regel moeten gelden dat het kind minimaal 3,5 jaar oud moet zijn. Wanneer er teveel aanmeldingen zijn kan bijvoorbeeld gewerkt worden met periodieke lotingen. Kinderen uit de directe woonomgeving van de school moeten in alle gevallen voorrang krijgen.

Witte scholen in zwarte of gemengde wijken in de grote steden, maar ook confessionele scholen in kleinere steden die relatief wit zijn, zouden aan een nader onderzoek moeten worden onderworpen om vast te stellen op grond waarvan zij eenzijdig zijn samengesteld. Gemengde scholen moet de overheid beschermen en belonen. Zij krijgen de vrijheid om eigen beleid te voeren om een gemengde school te blijven. Extra financiële ondersteuning, voor door de school te bepalen faciliteiten, is een gepaste beloning voor scholen die gemengd zijn of dat worden. Zij hebben immers hun maatschappelijke verantwoordelijkheid genomen.

Om met de woordvoerder E. Jonas van het Ministerie van Onderwijs te spreken, de discussie is goed maar met een andere insteek. Het LBR vindt het van groot belang dat duidelijk wordt in welke mate en op welke wijze scholen zich aan hun maatschappelijke verantwoordelijkheid onttrekken en/ of in welke mate maatregelengenomen zijn die strijdig zijn aan de wet- en regelgeving in Nederland. Daarom verzoekt het LBR de Commissie gelijke behandeling om een nader onderzoek te laten plaatsvinden naar mogelijk verboden onderscheid bij de toelating van allochtone leerlingen in het onderwijs.

Voor meer informatie over bovenstaande persbericht kunt u contact opnemen met

drs. A. de Ruiter, LBR-beleidsadviseur onderwijs/ Coördinator School Zonder Racisme
tel.010 2010201 of op 0612780922, e-mail deruiter@lbr.nl