BIJL, PARTNERS IN PR

CrisisWeb voorziet in informatiebehoefte burgers

CrisisWeb voorziet in informatiebehoefte burgers.

Onderzoek toont aan: gemeenten komen in crisissituatie handen te kort om actuele informatie via internet aan te bieden. Bureau garandeert binnen twee uur een crisissite. Burgers zoeken bij calamiteit massaal naar broninformatie op internet.

Capelle aan den IJssel, 24 oktober 2002 - Speciaal voor gemeenten introduceert Bijl een nieuwe dienst: CrisisWeb. Een 24-uurs servicedienst die gemeenten verzekert van een informatieve website ten tijde van een crisis of calamiteit. Gemeenten komen bij een calamiteit handen tekort. Hierdoor is het niet altijd mogelijk de burger informatie via internet te garanderen. Dit terwijl internetcommunicatie onmisbaar is. Bijl, partners in public relations & voorlichting in Capelle aan den IJssel verzorgt binnen twee uur een crisissite. Een site met actuele berichtgeving over de crisis, zodat burgers en pers snel kunnen beschikken over belangrijke informatie. Bijl is het eerste Nederlandse PR-bureau dat gemeenten een dergelijke 24-uursdienst biedt.

Noodzaak van communicatie.
Burgers willen steeds sneller, beter en actueler op de hoogte zijn. Zeker bij een calamiteit is de informatiebehoefte zeer groot. Men gaat ook steeds vaker op zoek naar broninformatie. Zo werd de website van de gemeente Enschede kort na de ramp ruim 1,5 miljoen keer bezocht. Ook bij de brand op een schip in Vlaardingen en bij een lekkende wagon in Amersfoort werden de websites van de lokale overheid tienduizenden keren bezocht. Informatie over de actuele situatie was op de gemeentelijke site niet of nauwelijks aanwezig. Onderzoek door Bijl onder 100 Nederlandse gemeenten geeft als belangrijkste oorzaak aan dat bij crises en calamiteiten onvoldoende mankracht beschikbaar is om de website te actualiseren. Gemeenten onderkennen zonder uitzondering de noodzaak van communicatie over een crisis of calamiteit via internet.

Beschikbaarheid.
Het is een kostbare en ingewikkelde zaak voor een gemeente om een 24-uurs beschikbaarheid zelf te organiseren. Laat staan te garanderen. Het voordeel van CrisisWeb is dat een gemeente wel snelle communicatie via de site kan garanderen. In geval van een calamiteit neemt de gemeente contact op met Bijl. Dit is 24 uur per dag, zeven dagen per week en 365 dagen per jaar mogelijk. Binnen twee uur is de crisissite online en bereikbaar voor burgers en pers.

Bijl, partners in public relations & voorlichting biedt met 23 medewerkers full service dienstverlening op het gebied van public relations en voorlichting. Klanten van Bijl zijn onder meer De Lotto, DEFACTO (voorheen Stivoro), NH Hoteles, Provincie Zuid-Holland, P&O Ferries en Nedlloyd. Bijl is lid van Pinnacle Worldwide, een netwerk van onafhankelijke public relations bureaus. Bij Pinnacle zijn wereldwijd zo'n zeventig bureaus aangesloten in Europa, Noord- en Zuid-Amerika, Australië en Azië. Gezamenlijk zijn deze bureaus goed voor een honorariumomzet van ruim 115 miljoen EURO en bieden werk aan meer dan 1100 mensen.

Noot voor de redactie,